måndag 12 december 2022

Administrationsavgiftsrekord

Det händer att jag får en fakturaavgift för pappersfakturor. Det stör mig varje gång eftersom jag inte har någon nytta av att få fakturan i handen. Papper, kuvert, skrivarbläck och porto kostar, jag fattar det.

När jag däremot får motsvarande avgift för att få fakturan på e-post ser jag däremot ingen rimlig förklaring. Då är det inget papper inblandat. För ett hyfsat stort företag knappast någon extra hantering heller. Allt sker elektroniskt och automatiskt.


Eller?

Förra veckan fick jag dock en administrationsavgift på 76 kr plus moms, så totalt 95 kr – för att få fakturan i mejlen! Till saken hör att företaget inte upplyst mig om detta eller uppmanat mig att skaffa e-faktura eller autogiro på dessa grunder, och då blir jag irriterad. Så jag skrev tillbaka till företaget och ifrågasatte vad det var som kostade så mycket. De svarade:

Administrationsavgiften är priset för att täcka in våra utgifter med utskick och hantering av fakturor.

Jag kan inte för mitt liv förstå detta. De har väl bara haft en tekniker till att skapa en automatisk funktion? Det kostade kanske några tusen, men det gör man ju en enda gång. Gissningsvis är min andel av den kostnaden en krona, inte nittiofem. De visste dock inte att de hade att göra med en nitisk svensk. Efter att de fått ett surt mejl från mig tog de till slut bort avgiften, så den här gången tjänade de ingenting, men det vore roligt att testa detta juridiskt på något sätt.

Det finns ju trots allt lagar för vilka avgifter man får ta ut och jag har väldigt svårt att tro att 95 kr är en vettig summa för denna ”tjänst”. Dessutom är det ju faktiskt så att utan kunder har företag ingen verksamhet. De kan inte ta betalt för varenda gång en kund ställer en fråga och den hanteringen är såklart mångdubbelt dyrare än att mejla ut fakturor i ett dataprogram.

Själv har jag för övrigt mejlat ut varenda kundfaktura jag skrivit under de 22 år jag varit företagare och hittills har jag inte ens tänkt tanken på att ta betalt vare sig för att upprätta fakturan, för att ge kunden möjlighet att betala eller för att ta emot pengarna. Någon måtta får det väl ändå vara?!

33 kommentarer:

  1. När jag jobbade som 'chief accountant' (vad det nu heter pa svenska) pa 90-talet strök jag alla faktureringsavgifter innan betalning gick iväg, och det var aldrig nagot av företagen som klagade. Utom ett, Posten. De skickade paminnelse efter paminnelse om de 20 kr jag underlatit att betala, och till slut vek jag ner mig när det kom hot om kronofogden. Men jösses vad "min" firma sparade pengar pa det. Och pa den tiden var ju allt pa papper ocksa, sa antagligen hade de rätt i att lägga pa en summa. Naja, det var da det.

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att alla andra företag lät bli att bråka kanske de inte alls hade rätt att lägga på avgiften. Sen vet jag inte vad 20 kr på 90-talet motsvarar nu, men 95 kr tyckte jag var hutlöst.

      Radera
  2. Har väl ej direkt något inflöde av sådana irriterande saker, däremot händer det någon gång eller två per år att jag får återbetalningar på papper som jag omöjligt kan förstå vart jag ska hämta ut eller till vilken kostnad. Kring hundralappen brukar jag bara ge fan i det vilket givetvis är meningen, men nu fick jag en kring femhundringen. Den har dock lyckats gömma sig medan jag sökt googla var jag möjligtvis kan lösa in den.

    Nu ligger dock viktigare saker på bordet, tog en flygtur över ett krondike o ut på en frusen åker med bilen igår o måste kolla upp om den öht är reparerbar till vettig kostnad.
    /JonasB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick det från Länsförsäkringar. Tog upp med dem att jag tyckte att det borde räcka med att meddela återbetalningskonto en gång för att få in pengarna där varje gång. Men nej, det skulle tydligen kränka min integritet om de inte rensade all historik och frågade mig på nytt varje gång. Det är ingen lek vad jobbigt det är att få pengarna från ett utbetalningskort in på kontot nu. När man väl hittar ett bankkontor där man får gå in och träffa riktiga människor kan man räkna med en timmes kö.

      Lycka till med bilen!

      Radera
    2. Jag känner igen mig i irritationen över att något företag skickar en pappersavi om att jag har några kronor att få tillbaka. Jag vill minnas att det brukar komma från Swedbank och att ICA vill ha 50kr för att lösa in den (även om jag handlar för beloppet), vilket gör att även jag struntar i detta om beloppet är mindre än kanske 100kr.
      Till min förvåning så läste jag i förra veckan en artikel om det kommande elprisstödet som arbetsförnedringen eller försämringskassan ska administrera. I den artikeln fanns det en intressant länk till Swedbank (som de givetvis hade valt för att administrera utbetalningarna), om man följde den länken så kunde man registrera ett bankkonto i annan bank som mottagare av utbetalningen ("Det är kostnadsfritt att lösa in avin online. Hos ombud tillkommer en avgift."). Jag har registrerat mitt eget bankkonto nu, men ännu inte haft möjlighet att prova det (men jag är hoppfull).
      https://www.swedbank.se/privat/betala-och-overfora/konton/anmal-konto-till-swedbanks-kontoregister.html

      Radera
    3. Någon gång har jag fått skicka tillbaka utbetalningsavin till avsändaren ihop med mitt kontonummer och på så vis fått tillbaka pengarna, men att skicka brev är ju inte heller gratis, dessutom tar det tid.

      När staten skulle instruera alla att typ tvätta händerna så gick det utmärkt att sms:a flera miljoner telefoner, men när de ska betala ut pengar till i stort sett lika många ska man behöva upptäcka det själv, mer eller mindre av en slump.

      Radera
    4. Lät på verkstaden som att en ny kylare och lite småfix skulle ge mig en fungerande bil igen. Hej krispengar, jag är så glad jag har er!
      /JonasB

      Radera
    5. Ny kylare låter inte gratis. Begagnad inget alternativ?

      Radera
    6. Rekommenderas ej enligt sakkunniga sidor.

      Radera
    7. Nej, såklart, de är väl en del av den bransch som tjänar pengar på att man hela tiden köper nytt. Själv har jag köpt både begagnade och nyrenoverade kylare utan att få några problem av det.

      Radera
    8. Att låta överbelastade Fk sköta utbetalningen är hål i huvudet. Någon tidigare chef på Skatteverket menade att de redan har kontouppgifter för alla medborgare och borde således bara kunna köra den filen mot en lista med personnummer utan större problem. Nu ska det istället upphandlas!

      Sedan saker som man INTE får köpa begagnade, förutom underkläder så är bilbarnstolar ett stort no-no. Tänk om den är krockad, du vill väl inte ditt barn illa!
      Bilkylare kände jag inte till, bilskrotarna säljer ju glatt alla delar :-)

      Radera
    9. Att någon tänkt fel verkar hur som helst uppenbart.

      Jag har inte barn, men det där argumentet "du vill väl att ditt barn ska få det allra bästa och säkraste" tror jag hade fått mig att researcha ännu mer för att se hur ofta det inte finns något att backa upp det med.

      Radera
  3. Det var inget dåligt påslag du fick. Bra att veta att det kan löna sig att protestera mot sådant, jag ska lägga det på minnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även de gånger det inte leder till framgång tycker jag att det är viktigt att visa att kunderna inte sväljer vad som helst. Om sådana påhitt alltid skulle resultera i en full inkorg och en nedringd växel skulle de börja tänka sig för.

      Radera
  4. Ganska enkelt. Dylika påslag ska alltid anges i villkoren *innan* köpet görs, inte i samband med faktureringen. Om det inte sker, så är det bara att reklamera fakturan tills leverantören gör rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte tänka mig att de berättat om påslaget, men de räknar väl kallt med att folk bara sväljer det. Och det gör folk, ännu mer i Norge än i Sverige.

      Radera
  5. Två Månadslöner12 december 2022 kl. 11:44

    Blir lika irriterad varje januari när CSN skickar fakturorna. Adm.avgift, vad ligger den på nu 150-200 spänn? För vad? Som du säger allt är ju automatiskt. Ta 200 kr gånger skuld på 30 år, ja du, 6 000 kr.

    Hade liknande med Halebop fiber abonnemang. Jag anmälde autogiro (i god tid) och kom ändå på fakturan en fakturaavgift. Jag blev förbannad och skrev till dom på chatten. Dom svarade att dom inte fått in kontot. Wtf. Jag anmälde den igen direkt medans vi pratade. Sen var det bra. Jag tror dom lurar kunder på avgifter, det är ju i stort sett gratis pengar. 😖

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag hade Comviq som teleoperatör sa de att det inte gick att komma undan administrationsavgiften med mindre än att man hade autogiro, men när jag förklarade att jag då tänkte byta operatör till någon som klarade av detta avgiftsfritt kom Comviq på att de utan problem skulle kunna mejla ut mina fakturor helt gratis.

      Radera
    2. @Två månadslöner. Din blogg är ju väldigt mycket om lag och rätt, vilket jag uppskattar. Jag vill ge ett tips att nästan alla avgifter och rätt till skatter, viten med mera måste ha någon form av lagstöd. ¨

      Csn:s avgift har lagstöd:

      https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/studiestodsforordning-2000655_sfs-2000-655

      Kolla vidare 6 kap. 4 § på förordningen enligt ovan.

      Det är klart att man kan diskutera om den behövs eller inte, men Regeringen och riksdagen på den tiden såg en möjlighet att delvis finansiera Csn som myndighet genom denna avgift.

      Radera
    3. Nu blev jag tvungen att kolla in min senaste Comviqfaktura, och de verkar glädjande nog ha slutat med såna dumheter får fakturor via e-post.

      Överlag tycker jag att såna avgifter verkar ha försvunnit från allt jag konsumerar.

      Radera
    4. Jag bytte bredbandsleverantör från Bahnhof till Halebop för några år sen. Jag hade mobilabb hos dem sedan inann ock fick ett erbjudande som var då 75:- billigare och Bahnhof vägrade matcha. Så jag bytte. Visade det sig sen att det bara fanns möjlighet att få månadsfaktura på papper. För äran att få betala så tillkom det en avgift på 49 kronor för pappersfaktura, och det fanns som sagt inga alternativ. Så besparingen blev ju inte alls 75 som utlovat. Efter några månader hade de dock lyckats implementera e-faktura med 0 i avgift. Men kände mig lite blåst. Hade lätt betalat 26 kr extra för att behålla Bahnhof av ideologiska skäl 😊

      Radera
    5. HildaSven: Man inte bara kan diskutera om avgifterna behövs eller borde finnas, man bör göra det.

      Svanesang: Kanske har det minskat generellt, jag har ingen aning.

      Sebarc: Jag skulle också lätt betala 26 kr/månad mer för Bahnhof än Halebop, av alla möjliga skäl och inte minst ideologiska.

      Radera
    6. När jag för ett antal år sedan ville göra en engångsinbetalning på resterande studielån, fick jag även betala lika många administrationsavgifter som om CSN hade fortsatt att skicka ut avier i ett antal år till. Man kunde ju tycka att de skulle vara nöjda med att få hela lånet återbetalat, jag kunde ju ha avlidit eller hållit mig undan utomlands t.ex. innan min skuld var reglerad. Men nej, staten har inte råd att gå miste om en avgift. Jag har iaf inte lånat en krona mer och är skuldfri och det är väldigt skönt.

      Radera
    7. Min erfarenhet att bråka mot företag är inom mobilt bredbandsbranchen. Först när jag bad dem avsluta mig som kund fick jag det jag ville, en uppkoppling utan begränsning av datamängd, detta var flera år innan några sådana levererades officiellt. En icke ohemul kostnad för tjänsten gör att jag är trogen kund, samt givetvis att det fungerar typ jämt.
      /JonasB

      Radera
    8. Att de vill ha samma avgifter trots att man betalar allt på ett bräde tycker jag är bevis nog för att det inte handlar om rimliga avgifter.

      Det är skit att man ska behöva hota med att gå till en konkurrent, men det är förvånansvärt ofta det funkar även när man är en relativt liten kund.

      Radera
  6. Jag gissar att idioten som kommit på dessa avgifter, förlåt ekonomen, överhuvudtaget inte reflekterat över vad kostnad är med missnöjda och tokförbannade kunder som aldrig återvänder? Räcker det med 200 gånger högre kostnad för bolaget över tid, än vad de "drar in" på detta?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att företag som gör det de ska utan att ta betalt för varenda liten struntserviceuppgift får fler kunder i längden, men jag är tyvärr inte säker på det.

      Radera
  7. @JonasB, mfl:

    Ang elstödets utbetalningar och avgiften för att lösa in avier: jag förstår den inledande irritationen, men min bank löser in avier om jag skickar in dem till banken: de står för portot när jag skickar in avin (med kontonummer och… vad det nu var mer…!)
    På så sätt slipper jag avgifter för att lösa in avier :-D Samtliga avier, oavsett en hundring eller mer! Och de kan ju knappast vara den enda banken - men de talade inte om det förrän jag irriterad ringde upp kundservice och ifrågasatte avgiften!
    /Isaflisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att detta väl gäller alla med en svensk elräkning borde det stå högst upp på respektive banks hemsida. Eller varför inte skicka informationen direkt till kunden i internetbanken?

      Radera
    2. Ja, det är ju helt klart lätt att tolka det som att ”någon” tycker att det är trevligt att få in lite pengar på alla avier. Många bäck… avier små, blir en stor… å… förtjänst!
      >:-(
      /Isaflisa

      Radera
    3. Det ligger i farans riktning, som GW hade sagt :)

      Radera
  8. Appropå vad fakturer kostar så läste jag nyligen om molnföretaget Sinch (som jag tyvärrr trodde på som aktie men som kraschat totalt). En av deras tjänster är att skicka ut servicemeddelanden till företagskunder via SMS, vilket verkar vara en växande marknad. Företagen debiteras 9 öre per meddelande och då tar teleoperatören 7 av dessa. Kvar blir 2 öre till Sinch. Där någonstans ligger väl kostnaden för att skicka ut ett meddelande och kanske en faktura.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några ören låter betydligt rimligare än 95 kr.

      Radera