fredag 30 december 2022

Kris!!!

En enda dag återstår av året och det enda vi med säkerhet vet om 2023 är att det är krisrubrikernas år, åtminstone innan det börjat.

Jag tänker inte låtsas som att el-, mat och drivmedelspriserna är historiskt normala eller att vi inte är på väg in i en global lågkonjunktur, men det känns också som att det blir något självuppfyllande med alla dessa domedagsprofetior.

Rubrikerna ovan är verkligen bara ett axplock. Jag hade med säkerhet kunnat fylla en kvadratmeter med feta krisvarningar, men till vilken nytta? Ja, det kan bli kärvt framöver, men de flesta kommer att leva oss igenom det här året också. Tittar man tillräckligt noga kan man hitta spår av glädje överallt.

Själv mår jag ganska bra och har en massa idéer om sånt jag vill göra under det kommande året. Jag är övertygad om att det mesta (precis som vanligt) kommer att spricka medan annat går oväntat lätt, man kan inte mer än försöka. Det jag menar är att den som säger sig kunna göra något har en god chans att lyckas. Den som säger motsatsen, att det kommer att gå åt skogen, får nästan garanterat rätt.

Det betyder inte att vi kan tänka bort den ekonomiska krisen, men just nu vet vi t ex inte att börsen kommer att backa eller arbetslösheten stiga 2023, men genom att tjata om hur himla tufft det kommer att bli lär vi förstärka krisen. Livet är fullt av möjligheter, kan vi inte fokusera lite på dem istället?

Disclaimer: I morgon kommer säkert ett lika bittert och gnälligt blogginlägg som vanligt. Just nu blev jag bara så less, och inte på inflationskrisen utan på krisinflationen.

42 kommentarer:

  1. Sa skönt att läsa, igar blev jag lite trött pa allt gnäll här i bloggen och särskilt om sadant som inte betyder nagonting. Jag tror precis som du att för de allra flesta i västvärlden kommer livet att ga sin gilla gang, och förhoppningsvis lite bättre än i ar. Jag önskar bara att ukrainare och alla andra människor som lever i oroshärdar ocksa kunde fa det bättre.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gårdagens gnäll tyckte jag tvärtom var lite befriande just FÖR att det inte betyder något, men där kan man tycka olika.

      Vi får se. Det är nog tur att vi inte vet vad som ska hända.

      Radera
  2. Nästa vecka blir ungefär som förra veckan, och 2023 blir ungefär som 2022. Det är först när man själv medvetet agerar i lämplig riktning som nästa vecka, nästa år kan bli annorlunda. Kräver dessvärre ett engagemang som få har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många har väl fullt upp med vardagen. Eller också gillar de läget som det är.

      Radera
  3. Ytterligare en bra anledning att vägra media. Jag menar, varför ska någon frivilligt mata sig med all extrem negativism i media och dessutom betala för dyngan? Det påverkar garanterat humöret till det sämre. Förståsigpåarna i media är där just för de inte vet ett skit.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordet kris gör sig väl i rubrikerna, men visst är det lätt att bli nedstämd.

      Radera
  4. Krisinflation och inflationskris, det är bra att du varierar dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser det som att första ordet indikerar att inflationen är i kris, medan det andra ordet är en kris som ökar.

      Radera
    2. Permakris är ju ett av årets nyord, blir inga rubriker annars…

      Radera
    3. Permakris ja... Vet inte vad jag ska säga. Har ingen statistik på de där nyorden, men ibland får jag känslan av att de är lite som "årets svensk", alltså det sista vi hör om dem.

      Radera
  5. Håller med. Men jag antar positivitets-artiklar sällan lockar de läser aftonbladet, expressen osv. Skulle rekommendera folk lyssna på kvartalet för nyhetsrapportering som ger en mer nyanserad bild över samhälle och nyheter, allt är inte kris och mord i samhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så. Kris och mord gör sig bättre i rubriker än "svag ökning" eller "komplicerad bild".

      Radera
  6. Inflationsinflation o kriskris.
    Blir kärvare nästa år för min del med minskade intäkter från ruta ett, men det tänker jag göra för att parera genom att hoppa på så många inkallelesförfrågningar som nämndeman som jag kan.
    Utgifterna ligger rimligtvis fast som låga, inte stort värre än 2022 vill säga.
    Får man ha hälsan och ej råkar ut för någon vådlig olycka bör 2023 överlevas utan större dramatik.
    /JonasB

    SvaraRadera
  7. Jag brukar ofta tänka att "det finns alltid två sidor av ett mynt", "inget ont som inte har något gott med sig", "det är aldrig ens fel när två träter", osv.
    Det vill säga att försöka hitta fler än ett synsätt på olika företeelser. Det händer också att jag förtränger saker, en del problem är bara för mycket att försöka greppa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många bra grejer har sitt ursprung i problem och trassel. Ta bara alla jobb man slutar på och som leder till att man får ett bättre.

      Men ibland är det för jobbigt och då är det nog ofta rätt metod att förtränga eller skjuta upp.

      Radera
    2. En av mina bästa väninnor är just en sadan, hon spelar nästan jämt djävulens advokat och försöker fa mig att se saker fran den andra sidan. Det uppskattar jag mycket, även om jag ibland surnar till och säger "är du pa min sida eller?". Sen skrattar vi och vi har varit goda vänner i 15 ar nu.
      /Annika

      Radera
    3. Det är bra att bli utmanad utifrån, det tror jag alla behöver.

      Radera
  8. Nej nu jävlar är det energikris på allvar!
    Var precis på Lidl, och deras energidryck var slut (Strong Kong, zero).

    Annars tycker jag att det under de senaste åren gått inflation i "Snösmockor" och "Ryssvärme" och liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajajaj, hur ska det gå utan energidryck?!

      Ja, vi får inte glömma vädret och klimat som ju alltid tycks vara i kris.

      Radera
  9. Word! Gott nytt år, Sparo.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, men en till dag med tillhörande blogginlägg återstår (även om jag inser att de flesta har annat för sig på nyårsafton än att läsa min blogg).

      Radera
  10. Ser på Avanza att jag är 9,79 % plus i år.
    Det måste vara ok i dessa tider..
    Klagar ej.

    Gott nyttår ifrån Karlstad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter otroligt bra! Tack detsamma!

      Radera
  11. Jag har faktiskt slutat läsa nyheterna helt, just för att i slutändan är det väldigt få saker som faktiskt drabbar mig men som stressar upp mig något jävligt när jag läser om det. Visst har jag fått högre elräkning och visst händer ditten och datten, men i förhållande till det hjärnan skapar av att läsa dessa rubriker så är det så försvinnande lite som faktiskt händer just mig. Fick aldrig covid men låg och hade ångest över att kanske dör jag, kanske kan jag inte ta hand om mina kunder, kanske kan jag inte betala ut löner. Samma med Putin, tänk om de kommer hit osv osv. Elkostnad, får panik när det pratas om att det kan bli si och så dyrt, men lättast är att bara koppla ur och förbruka lite, och sen bli lite förbannad när räkningen kommer (men som man klarar pga har såklart sparade pengar). Jag är alltså helt lyckligt ovetandes mestadels och det är jävligt skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ignorance is bliss, som man säger på utrikiska. I den mån jag läser nyheter försöker jag fokusera på det jag kan påverka och påminna mig själv om att resten blir som det blir. Jättetrist om det t ex skulle bli världskrig, men min del i det är att försöka landa på fötterna, jag kan varken förhindra eller vinna ett världskrig.

      Radera
  12. Jag är helt säker på att arbetslösheten kommer att öka mer än förväntat och där med kommer också börsen att backa rejält. Vi kommer troligtvis att se en vändning tidigast 2025. Jag skulle inte rekommendera att investera i någonting dom kommande åren. Jag skulle rekommendera alla att leva så snålt som möjligt dom kommande åren och vänta på bättre tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller passa på fynda på börsen

      Radera
    2. Fast är du helt säker på att det blir mer så är det ju inte mer än förväntat ;-).

      Jag rekommenderar alla att leva så snålt som möjligt, alla år. Det knepiga med börsen är att den alltid vänder innan verkligheten eftersom den är mer framåtblickande. Vänder ekonomin först 2025 kan man kanske sitta still i båten hela 2023, men ekonomi är ju inte ett samlingsbegrepp som vänder på alla sätt över hela världen vid ett och samma klockslag. Så jag vet inte.

      Radera
  13. Majoriteten av svenskarna kommer inte behöva gå från hus och hem. De kommer inte kunna konsumera som förr, en vanlig medelinkomst familj kommer kanske inte kunna ha två bilar, en båt, åka till fjällen, Thailand och äta kött varje måltid. De kommer behöva prioritera, ve och fasa. Självklart finns de som lever på svältgränsen men de är undantagen, inte den stora massan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäller att man ser till att tillhöra majoriteten då, för om man behöver gå från hus och hem är det en klen tröst att de flesta inte kommer behöva göra det.

      Radera
  14. Vi börjar 2023 med att frugan har ett heltidsjobb igen.. så har inget o gnälla över som det verkar,🫣

    SvaraRadera
  15. Gött att det är över då

    SvaraRadera
  16. Bara en snabb disclaimer före självskrytet, det finns många anledningar till att människor gör fel val/planerar dåligt/sätter sig i skiten. Men den största makten över sin situation får med att spärra upp ögonen och planera nitiskt. Bor i iskalla norra delen av Sverige. Hus med vedpanna och direktverkande el, som många hus i utbygden. Kraftbolagets beräkning av elförbrukningen för december är 2800 kw. Jag satte en maxbudget på 500 kw och har bitit i som en grävling. Klivit upp 04.30 och tänt pannan, ställt klockan på 02 de kallaste dygnen för att elda, vaknat i +8 de jobbiga morgnarna och +15 de lyxiga morgnarna med blidgrader ute. Nu sitter jag med morgonkaffet efter 10 timmars sömn (sover ikapp allt slit i december) och för in sista raden på elbokföringen. 484 kw har jag brukat, kommer landa på ca 490 vid tolvslaget. Det vet jag för att att jag har stenkoll på kilowatten efter den här helvetesmånaden. Så nöjd och stolt och REDO för två kalla månader till. Det kommer kännas, men inte i plånboken, och det ger mig ett lugn.
    Gott nytt år Sparo, läser varje dag men kommenterar sällan.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får skryta över sig själv när man är nöjd. Och visst är det kul när planering lönar sig.

      Radera
  17. Min börsportfölj har högre värde än den hade i januari 2020, dvs toppen som var innan coronafallet i februari.
    Min bransch skriker efter folk, äntligen går det att byta jobb o förhandla till sig bra lön.
    Eftersom vi bor i villa så har vi bundet elpris. Har aldrig förstått dem som gamblar med rörligt pris på de stora utgifterna som el och huslån.
    Mina äldre släktingar (80+) har alla klarat sig från coronan. Min närmaste familj också.
    Barnen artar sig bra, både i skolan och deras fritidsaktiviteter.
    När det gäller resor (semester) så blir det som vanligt, dvs inget som sker ens vartannat år. Planen är en större resa om tidigast två år. Kanske.
    Resekostnaden till jobbet är lägre än förr då vi fortfarande förväntas jobba hemifrån mycket (vilket är ganska tråååkigt).
    Matkostnaderna ökar varje år ändå om man har tonåringar. Men hellre det än att de har tex anorexia.

    Ja, jag lever kanske i en bubbla. Än sen? Låt oss glädjas över små vardagliga saker som tex hemmagjord blåbärssylt i frysen.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att företag skriker efter folk har jag hört både i Sverige och Norge. Därför förvirrande med arbetslöshet samtidigt.

      Är det inte alltid så att det lönar sig med rörligt elpris över tid om man klarar svängningarna? I alla fall har jag alltid, av folk insatta i branschen, rekommenderats att köra rörligt.

      Vi lever väl alla i en slags bubbla, för det är ju det som påverkar oss direkt som är mest intressant. Och då är välartade barn och till och med något så futtigt som sylt i frysen viktigare än reporäntor och budgetunderskott.

      Radera
    2. Om det nu är så att det alltid lönar sig, över tid, med rörligt elpris, varför klagar så många nu över priset nu? Särskilt villaägare ska ju ha buffert för allt möjligt som kan hända (från nedblåsta takpannor till trasigt kylskåp). Då borde inte en elräkning som är tiotusen kr högre än ”normalt” spela roll.
      Det är helt enkelt en risk de har tagit.

      Spargrisen

      Radera
    3. För att människors minne är fem minuter! På samma sätt gläds de över att få skatteåterbäring, trots att det är deras egna pengar som de till extremt förmånliga villkor lånat ut till staten.

      Och visst låter det rimligt att ha en buffert som villaägare, men hur många har det? Om man inte menar "eventuellt möjlighet att ta ett ännu större lån på det hus som i huvudsak ägs av banken".

      Radera