söndag 4 december 2022

Norgevits

En norsk influenser bosatt i Sverige (hmm, jag som trodde att man automatiskt blev svensk då, men det gäller kanske inte norrmän) gjorde ett reklamutspel som gick ut på att han tog flyget till Oslo för att köpa en Grandiosa-Pizza, som av någon anledning blivit en slags nationalrätt i Norge.


Vem kan motstå en industribakad fryspizza?

Varför skriver jag då om denna icke-nyhet? För att det blivit en ”snackis” såväl i norsk som svensk slaskmedia. Tydligen ska hans fans (eller möjligen en handfull journalister) gått i taket över att han genom att flyga och köpa pizza ”nonchalerade klimathotet”.

Influensers är överhuvudtaget ett intressant fenomen. Har inte folk egna liv att ta tag i? Eller som Ulla Skoog skämtade för drygt 30 år sedan: ”Vem orkar bry sig om vad morgondagen har i sitt sköte, man har väl nog med sitt eget?” Men om man nu inte har tid får man väl tänka en liiiten bit till.

Det tar en timme att flyga Arlanda-Gardemoen, två om man ska hem igen. Även om han väljer att äta på flygplatsen (fast så rik är väl typ ingen) och klarar säkerhetskontrollerna på rekordtid skulle resan ta honom sex timmar. Behöver det ens påpekas att han såklart inte åker till Oslo för att äta pizza?!Tydligen. Inte nog med det. Videon och inlägget togs bort, samarbetspartnern Orkla bad om ursäkt och influensern själv ”lägger sig platt”, som en dörrmatta.

Jag tycker visserligen inte att detta skämt var särskilt roligt, men jag blir ändå rädd för vart världen är på väg. Ska man inte kunna skämta om någonting längre, och räcker det med att en oförstående idiot protesterar för att man ska behöva löpa gatlopp? I så fall är det nog bäst att människor helt slutar att interagera annat än mellan fyra ögon där inget blir viralt eller uppmärksammat överhuvudtaget. Trams!

20 kommentarer:

  1. Vi har nog nått fram till "A Non Joking Generation". Går säkert att få statsbidrag för skämtpreventivt arbete i skolans värld.

    För övrigt spär jag ut Mack-ölen med mina tårar varje gång jag käkar pizza i Tromsø, för det är helt vettlöst dyrt med svenska inflationskronor i plånkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte omöjligt.

      Jag har aldrig köpt pizza i Norge, men jag har sett det göras :)

      Radera
  2. Precis som hans följare skulle jag nog inte heller ifrågasätta sanningshalten i det han skrev. Folk har gjort knäppare saker för att få uppmärksamhet. Däremot undrar jag om miljöpåverkan blev speciellt stor då han flög reguljärt, planet skulle ju ändå ha flugit utan honom. Det hade varit skillnad om han tagit en privatjet till Oslo.
    Man kan säga att skämtet landade inte riktigt rätt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där tänker jag också på ibland, att det blir knappast billigare att flyga ett halvfullt plan.

      Radera
  3. Trams indeed. Jag tar på mig min gråaste gubbkeps och mumlar något om "ska man inte få skämta om någonting i dessa tider...".

    Sedan får jag erkänna att jag rätt ofta köper ett par fryspizzor när de är på ordentlig rea. Nej, de är sällan några höjdare som de är, men en bra o smidig grund att toppa upp med mera ost, oliver, svamp eller vad man nu vill, tycker jag.
    /JonasB

    SvaraRadera
  4. Ett bra norsk ord för Influenser är jo bjellesau. ( sau på norska betyder får)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sau kände jag till. Bjellesau såsom får med bjällra hade jag kunnat lista ut, men inte i den bemärkelsen. Man lär sig något nytt varje dag.

      Radera
    2. Används nog bäst inom finanskretser. Syftar mäst på ledande investorer som är snabba att upptäcka nya tänder och drar med sig andra. T.ex Øystein Stray Spetalen är en typisk "bjellesau". Gör många snabba affärer och många följer honom i spåret.
      https://no.wikipedia.org/wiki/Bjellesau

      Radera
    3. Intressant och kul uttryck.

      Radera
  5. (Jag har följt dig några år, men kommenterar inte förrän nu).
    Tycker du inte att du själv är en influencer Sparo? Nu gör du det i avskalad form med text och foton, men du har ju både följare och har en viss önskan om att påverka folk (även om du är tydlig med alla får välja själv).
    Håller med om poängen i inlägget med att det inte går att skämta längre utan att man trampar någon på tårna. Skämtar gärna på jobbet och det funkar…..än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tycker inte att jag är en influenser på något enda sätt. Det fåtal betalda samarbeten jag gör per år motsvarar väl vad normala influensers drar in på en vecka.

      Radera
    2. Syftade inte så mycket på den kommersiella delen av sysslan. Mer likheten i att marknadsföra en livsstil, oavsett vinningen. Inte menat att förolämpa på något sätt.

      Radera
    3. Jag tog det inte som en förolämpning och hr inget emot frågan. Men jag tycker att syftet gör stor skillnad. Dessutom är jag inte säker på att jag marknadsför en livsstil. Jag är fullt medveten om att de allra flesta inte vill ha hela mitt liv, bara några utvalda delar.

      Radera
  6. De människor som propagerar för detta vansinne, själva tar de eget privatjet jorden runt till sina vanvettigt viktiga möten. Men, det handlar ju om klimatet, då är allt tillåtet? Gör inte som jag gör, gör om jag säger.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast just i det här fallet tyckte jag att det var helt uppenbart att det antingen var ett rent skämt, att han inte alls skulle till Norge, eller också att han ändå skulle dit.

      Radera
  7. Jag avskyr vissa typer av "influencers", speciellt de som riktar sig till barn som en viss P*nt*s R*asmus*s*o*. Det enda deras så kallade kanaler går ut på är att få lajks, eller följare. Då tjänar de pengar. Innehållet är nog den värsta smörja jag någonsin sett, men jag kan förstå att det skapar klicks, då det ofta är helt vrickade saker de testar och gör. Jag har flera gånger fått hejda min 8-åring då hon ska efterrapa denne och flera liknande influencers galna och ibland farliga experiment. Nu är tramskanaler på youtube bannlysta här hemma.

    Ärligt talat förstår jag inte syftet med merparten av influerare. Jag tittar själv på flera youtubekanaler t.ex. när man gör tester av verktyg, bilar eller röjer upp folks övervuxna tomter. Dessa personer är som den nya tidens journalister som inte får en lön utan gör sitt egna content och tjänar pengar på reklam. Det var ju länge sen man lade ner Trafikmagasinet, och denna typen av youtube tycker jag fyller en bra funktion. Dock är väldigt mycket annat bara rent skräp utan någon sorts tanke eller kvalitet där tittaren inte får ut mer än att några minuter av ens liv gick upp i rök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag haft en åttaåring hade jag nog delat din oro/irritation.

      Precis, man blir ju inte en influenser bara för att man har en Youtubekanal. Inte ens om man kallar innehåll för "content" ;-)

      Radera
  8. I en normal värld hade Orkla/Influensern svarat: "Det var ett skämt, ta inte allt du läser på internet på blodigt allvar."

    Men nu är inte världen särskilt normal längre. Tydligen ska allt som en kommer i närheten av att skämta om klimatfrågan behandlas ungefär likadant som om du skämtat om katolska kyrkans läror under den värsta inkvisitionstiden.

    Det är nästan så att man blir lite förvånad över att det inte är olagligt (än).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror ändå han hade tjänat på att göra det. En gammal sanning är att det alltid låter värre att kliva ur klaveret än att trampa i det från början.

      Radera