Nu ska ju tydligen alla hacka på Tesla, så då hänger jag på. I kriget med svensk maff... fackföreningsrörelse stödjer jag företaget helhjärtat, men de har andra brister.
Ett skotskt par tog sin Tesla till en
restaurang. När maten var uppäten fick de inte fart på bilen,
vilket Tesla skyller på att det regnade. Vad värre var, det täcktes inte av batteriets garanti eftersom det var väderrelaterat.
Det faktum att de – i Storbritannien,
en ögrupp synonym med regn – körde sin Tesla trots att det var
regnigt ute kostade dem 17374 pund, närmare en kvarts miljon och en
knapp tredjedel av inköpspriset.
Möjligen har paret lite svenskt blod i
sig eftersom de knöt händerna i fickorna och betalade. Själv hade
jag föredragit en finsk lösning. Den finske Teslaägaren Tuomas
Katainen, som fick ett liknande besked, att batteriet var skadat av
en diffus vattenskada som inte täcktes av garantin och därför
skulle kosta honom ett par hundratusen, han sprängde fanskapet:
Om bilen inte klarar vatten undrar jag hur det är tänkt att man ska göra om man behöver bil till och från jobb. En Tesla köper man väl för att man bryr sig om miljön, eller vill visa omvärlden att man bryr sig om miljön. Är man tvungen att köpa en bensin- eller dieselbil att ha standby utifall att det regnar, snöar, blåser eller är någon annan form av väder ute, då blir det svårt att motivera Teslaköpet med miljöargument.