Språkrådets nyordslista ser ut ungefär som
vanligt. Ett gäng ord kan jag nästan garantera aldrig kommer att
slå igenom och andra betyder något helt annat än vad Språkrådet
skulle önska. Och så har vi ord som inte alls är nya, som
”svenska tillstånd” som man plockat från den norska
nyordslistan 2017, men det var inte nytt då heller. Norska Aftenposten konstaterar att uttrycket ”svenske tilstander” använts i decennier. Men nu
tar vi ekonomiorden:
Multilojal
Nästan alla träffar på ordet multilojal refererar just till nyordslistan, så det verkar
inte precis ha slagit igenom stenhårt, men det betyder i alla fall
”medlem eller kund hos flera olika butikskedjor för att leta bästa
pris och nyttja rabatter”. Ett ganska överflödigt ord, men ett
bra fenomen. Vi gör klokt i att vara multilojala (eller illojala som
jag hellre skulle kalla det). Handla där det är billigt, se till
att det lönar sig för butikskedjorna att sänka priser.
Deinfluencing
Lite av motsatsen, ”att i sociala
medier uppmana till att inte köpa en viss produkt eller tjänst”.
Bra, de som säljer skit ska inte sälja. Låt oss informera andra
både om det som är bra och om det som är dåligt, online och
offline. Lägg också den där minuten det tar att recensera företag
och produkter på nätet. Det hjälper oss alla.
Snikflation
”Strategi där företag i stället
för att höja priser försämrar kvalitet, rabatter och service på
produkter och tjänster.” Det här känner jag igen och jag
misstänker att jag inte är ensam. Det som försämrats allra mest
måste väl vara kundtjänst? Finns det ens en kontaktväg kan man
vara ganska säker på att inte få svar där. I alla fall inte av en
människa, man kan få ett robotsvar som i så fall ofelbart svarar
på något man inte frågat om.
Det näst vanligaste fenomenet av
snikflation hittar vi i 2020 års nyårslista, nämligen
krympflation, ”minskning av innehållet i förpackning utan
motsvarande prisminskning”. Trea på lista skulle jag med ett nyord
kunna kalla ”skenrabatt”, ett billigt pris som lockar mig till
butiken eller sajten bara för att konstatera att den varan inte finns. Då brukar
jag fråga om den finns i någon närliggande butik i samma kedja och
döm om min förvåning (not!) när jag får reda på att den är
slut där med. Det är himla lätt att erbjuda billiga priser om
varan ändå inte finns, åtminstone inte under den period den är
rabatterad.
Så låt oss bli ännu krångligare
kunder under 2024. Ställ de obekväma frågorna, kräv din rätt och
låt såväl handlaren som den övriga världen veta att du inte är
nöjd med mindre än att du får det du blivit lovad och det du
betalar för.