Jag är inte väldigt berest, men jag
har flugit till och från Landvetter, Sturup, Kallax och Skavsta.
Ingen av dem är lättare att ta sig till än Arlanda. När jag bodde
utanför Stockholm tog jag ibland egen bil eller fick skjuts, för
motorvägen tog mindre än en halvtimme. Mitt andra alternativ var
pendeltåg till Märsta och lokalbuss därifrån. Det är nämligen
mycket billigare än flygbuss och tar obetydligt längre tid. 1999
kom Arlanda Express som är snabb, men alldeles för dyr för att jag ens skulle
ha provat det, och numera stannar vissa pendeltåg på Arlanda, så
att man kan åka tåg direkt från både Uppsala och Stockholms
pendelstationer längs Märsta-Södertälje-linjen.
Jag tror ni ser vart jag vill komma.
Vill man inte flyga från Arlanda så beror det åtminstone inte på
tillgängligheten. Därför blir jag smått mållös när Arlandas
samordnare Peter Norman som svar på minskad trafik föreslår att man ska bygga en ny järnväg och/eller bygga ut Roslagsbanan
(Sveriges i särklass osäkraste färdmedel) och köra fler bussar. Ja, att bara köra med en
flygbuss i kvarten från Stockholms Central gör ju att resenärer
ibland kan behöva titta på klockan.
Om Arlanda vore en lekstuga hade man
kunnat skratta åt hela saken, men Arlandabanan kostade över sex
miljarder att bygga (ännu mer i dagens penningvärde) och den duger
alltså inte längre, enligt Arlandas samordnare? Vad kostar det att
bygga en ny, och ska den då läggas parallellt med den gamla eller
ska man riva den först?
Jag har en billigare lösning – sparka samordnaren hela vägen till Kastrup och ersätt honom med människor som tar reda på de riktiga problemen. Att minskad flygtrafik via Arlanda skulle bero på att det är svårt att ta sig dit med andra sätt än flyg tror jag exakt inte ett dugg på.