Jag är ganska ointresserad av musik.
En av de kanske allra sämsta genrerna i mina öron är epadunk och
en av de sämsta artisterna där är Fröken Snusk, så nu tänkte
jag blogga om henne.
För nu handlar det inte om musik utan
om hur man skapar en hype kring sig själv. Fröken Snusk är en
hemlig karaktär som inte gått ut offentligt med sin riktiga
identitet. Jag antar att den läckt ut ungefär som Dr Bombay på sin
tid, men hemligheten i sig är en del av marknadsföringen. Det och
att skapa skandaler.
Och det är något som Fröken Snusk är
bra på. Hon är lite som Hollywoodfrun Gunilla Persson. Trots att
jag inte sett en minut av Perssons program (eller hört en minut av
Snusks musik) och är helt ointresserad så vet jag en massa. I
Fröken Snusks fall vet jag t ex att hennes manager heter Rasmus
Gozzi.
Varför vet jag det? För att jag scrollar svenska nättidningar och de hela tiden skapar rubriker där. Väldigt sällan handlar de om musiken. Här är några exempel:
”Fröken Snusk-låtar bortplockade från Spotify”
”Fröken Snusk tillbaka på Spotify””Därför försvann Fröken Snusks låtar från Spotify”
(spoiler: Gozzi/Snusk verkade ha manipulerat statistiken och Spotify ser helst att de själva är ensamma om den grejen.)
”Ljungby kommun polisanmäler Fröken Snusk”
”Oscar pekas ut som låtskrivare till Fröken Snusks hit”
”Fröken Snusk stod inte som låtskrivare: En felregistrering”
”Fröken Snusk blev antastad under genrepet”
Jag hade kunnat fylla en sida till, men
jag tror att det räcker. Upplägget verkar nästan alltid vara att
de gör något som kan reta någon annan, får tidningarna att skriva
om det och då söka upp den person, kommun eller annan som blivit eller kommer att bli uppretad. Därefter kan Snusk/Gozzi komma med en reaktion och
få en rubrik till.
Senast i raden av lyckade PR-kampanjer
var mot elsparkcykelföretaget Voi.
I en otroligt fånig text sjunger artisten att hon åker berusad på en
av företagets sparkcyklar. Företagets kommunikationschef Sofie
Cederberg som kryssar varenda ruta för stereotypen av sur HR-tant gör klart att hon saknar humor och är kränkt, vilket
Fröken Snusks tilltänkta publik naturligtvis tycker är skitkul.
Och det verkar som att varenda tidning
skriver om denna konflikt. Statsmedia SR, SVT och TV4,
affärstidningarna DI och Breakit, skvallerpressen Resumé och
Expressen och till och med Norges största tidning Verdens Gang. I
några av artiklarna får producenten Rasmus Gozzi frågan om de hade
gjort låten ifall de vetat vilka reaktioner de skulle få. Jag är
förvånad att han lyckas hålla sig för skratt, den här reklamen
går knappt att köpa för pengar. Och nu har han lurat mig att för
första gången skriva om epadunk på Sparo, förhoppningsvis också
sista gången.