Vi är nog många som undrat vad som hände med Åhléns när de började sälja burkinis för små barn, för att inte tala om när de marknadsförde sitt smink genom att låta en svart man sminka sig i reklamfilmer och på reklampelare.
Nu har Åhléns nya ägare sedan Ayad Al-Saffar tillsammans med Torsten Janssons bolag köpte butikskedjan av Antonia Ax:son Johnson och vände mångårig förlust till vinst. Det verkar nästan som att det krävdes en invandrare för att dra dessa självklara slutsatser:
”Jag frågar marknadsavdelningen: vem firar ni jul med? Er familj eller era kompisar? Er familj! Då ska vi ha familjer på våra bilder och inte kompisgäng. Åhlénskunder måste känna igen sig i de bilder vi visar upp. Ibland blir det alldeles för woke. När jag köpte Åhléns var det som om de aldrig kunde visa upp en svensk kille eller tjej i reklamen och det blir för udda. Ett exempel är när de visade en vacker mörkhyad kille som de testade smink på. Det blir too much. Bilden var väldigt läcker och skulle passa som tavla bakom en hotellreception men marknadsavdelningen sa att den bilden skulle de tapetsera Sverige med för ett erbjudande på foundation. Jag sa som det var: mina döttrar kommer inte köpa smink på Åhléns för att den här killen sminkar sig. Vad är det för fel på att ha bilder på vanliga tjejer när det är vanliga tjejer som handlar hos oss? Det låter kanske rasistiskt men det är det inte för det är vanlig enkel marknadsföring.”
Gång efter annan visar det sig ju att
inte ens de mest inbitna utövarna av woke-religionen är villiga att
backa upp sina åsikter med plånboken, så kanske fick Åhléns inte
ens dem som kunder. Och så alla vi andra då, från medelålders män
less på att alltid framhävas som ondskan i världen, till
Al-Saffars döttrar som inte vill få sin grupp representerad av en
gubbe.
Som jag tidigare berättat tycker jag att företag ska sälja tjänster och produkter, inte
försöka uppfostra konsumenter. Jag kan bara önska Ayad och Torsten
lycka till i sin strävan att förvandla Åhléns till den typen av
företag som helt opolitiskt låter produkterna tala. Låter dessutom
som att det är en intressant börsintroduktion på ingång.