fredag 11 oktober 2024

En solskenshistoria

Nyhetsartiklar handlar ofta om våld och elände. Ibland vill man läsa om något kul, och utan att det måste handla om skadeglädje. Helt enkelt berättelser om människor som gör en genuint glad. Dagens blogginlägg är just en sådan, efter mejltips från Alexander.

Det handlar om artonårige Robin Tiberg från Sollentuna, som berättar om sin hobby som växt till en karriär. Som fjortonåring började Robin putsa fönster i sitt bostadsområde, sedan klippa gräs och göra annat trädgårdsarbete.

När folk ser snö tänker de vad kul. När jag ser snön tänker jag att det är en möjlighet att tjäna pengar.

När han fyllde 18 tog han körkort och kunde då täcka ett större område. Samtidigt startade han företag, började ta in extern arbetskraft och är på god väg mot miljonomsättning vid sidan av heltidsstudier och ett extrajobb. Och man hör redan företagarjargongen. Visst sparar han tid och pengar på att inte längre dela ut reklamblad, men han skyndar sig att säga att det mest handlar om att det var dåligt för miljön.

Jag känner igen mig i Robin. Inte bara för att jag växte upp i samma kommun och läste samma gymnasieprogram på samma skola. Även för mig blev att tjäna pengar, och i lika hög grad att spara dem, tidigt en blandning av hobby och livsstil, och även för mig blev inkörsporten att börja hjälpa till hemma med trädgårdsarbete på familjens stora tomt. Fast jag är rätt säker på att människor som vi hade hittat dit förr eller senare ändå. Vi är som Mårten Gås, utan mordaspekten då:

Men vad beror det på att vissa barn får ett pengaintresse medan andra blir sportfanatiker, narkomaner eller folkdansare? Jag hade, och har, andra intressen, men det stod tidigt klart att intresset för pengar skulle bli större än de andra intressena tillsammans. Är det arv och DNA eller miljö och uppfostran? Kanske en kombination, som experter säger när de inte har en aning. Men intressant är det, det med. Vad tror du?

5 kommentarer:

  1. Arv och DNA är absolut en delfaktor tror jag, men mest miljö och uppfostran. Plockat upp lite vetenskaplig konfidens från Trading Places (1983) med Eddie Murphy.

    För min del insåg jag snabbt att det var musik som var mitt största intresseområde, och det försörjde mig sedan tills jag blev en vuxen tråkig ingenjör som fortfarande lirar o lyssnar så mycket jag kan o eventuellt drar in extra kosing då och då.

    Pengar var jag tvungen att fylla 40 för att bli intresserad av, mera än synen att det aldrig fanns tillräckligt.

    Mårten Gås är en lysande låt förövrigt av ett av mina svenska favoritband, i strofen "Överallt var han me´och vid fyllda tjugotre" får vi höra bandets bussförare klämma i från tårna. Bara en sån sak.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbar film ("It was the Dukes, it was the Dukes...")! Normalt tror jag att man överskattar miljö och underskattar DNA, men angående detta är jag inte så säker. Och hur som helst är ju miljö det enda vi kan påverka, vi har ju de kort vi har på handen.

      Ja, "Berka" är suverän i att han både saknar gehör och taktkänsla. Ändå är det uppenbart att han gör så gott han kan, det hade ju annars varit lätt att ploja bort det hela när resultatet blir så... annorlunda.

      Radera
  2. Jag tror arv och miljö samspelar.

    Jag har lyft mig upp på morgonen varje helg från tidig tonår tills jag skaffade körkort och backade in i en bil som fick en repa. Trots glädjerus för ett dagsverke som blev klart på rekordtid gick månadslönen på 3000:- till en gammal tant och en farbrors bil. Idag skulle jag struntat i det, så att säga inte hänga mig själv eller sätta käppar i hjulen. Jag skulle förlåta ynglingen för den goda gärningen att han/jag inte behövde pröjsa. Gubben kunde lärt mig en läxa men var för kär i sina ägodelar.

    2008 startade börsåldern. Blev inte jättemycket den perioden utan lärde mig genom misstag.

    2020 kom startskottet för mina nuvarande investeringar och allt som kunde vändas på gavs åt kontot som kossingarna arbetar på. Där är de fortfarande än idag och jobbar på. Ingen rast, ingen mat och ingen sömn för dessa hårt arbetande individer.

    Ambition kanske spelar roll i livets mix?
    (oceantrading247 )

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2008 var taskig timing. Själv bestämde jag mig för att börja handla mer aktivt 2001 och i september blev det ett litet bakslag :-(

      Men samma med ambition, går sånt att träna upp eller har/får man det bara?

      Radera
  3. Jag är osäker på om han bara är lite allmänt arbetsam, eller om han är influerad av den så kallade "red pill" kulturen. Där förespråkas bland annat konstant arbete med sin egen "business" för att inte vara en loser eller "brokie".

    Ganska fascinerande på många sätt.

    SvaraRadera