lördag 16 november 2019

Världen är galen

När internet kom såg jag det som ett gigantiskt uppslagsverk. Sen har det utvecklats. På gott och ont, men om någon 1995 hade berättat för mig vad som skulle komma i framtiden hade jag inte trott dem. Nu är det många år sedan jag tjänade pengar helt utanför internet, oavsett om det gäller aktier jag handlar, texter jag skriver, secondhandförsäljning, nätpoker eller något annat. Men hur märkligt det än känns finns det alltid någon som dragit det längre.

Känner ni till fenomenet Mukbang? Det går i princip ut på att youtubers, oftast asiater, äter framför en kamera. Bara äter, jag tror att det är ovanligt att de pratar. Här t ex, en kille som äter lök:


Nästan tre miljoner visningar! Av en man som äter lök! Kanalen har en halv miljon prenumeranter. Jag har inte försökt ta reda på hur mycket pengar han tjänar på att några gånger i veckan vräka i sig mat framför en kamera för jag vill verkligen inte veta.

Fast det är ändå inte galnast på internet. Den här kvinnliga mangaversionen av Pewdiepie filmade ett bad där hon tappade upp det begagnade badvattnet på burkar hon sålde för 30 dollar/styck. 500 burkar, vilket gör en intäkt på nästan hundrafemtiotusen kronor!


Henne tänker jag inte ens länka till. Har ni behov av smutsigt badvatten på burk får ni leta själva. Man brukar ju säga att man inte ska kasta ut barnet med badvattnet. Tidigare tolkade jag uttrycket som att barnet var värdefullt, inte vattnet. Nu vet jag inte vad jag ska tro.

Jag har inget emot fri företagsamhet, men det här är något annat. Jag vet inte om det är äckligt, tragiskt eller bara dumt. Kanske lite av varje. Här är i alla fall en bild på när jag äter, den får ni helt kostnadsfritt.


Vill ni ha mitt använda badvatten på burk – ring psykakuten!

10 kommentarer:

  1. Får mig att tänka på den gamla hitmakaren Ulf Peder Olrog.

    "Allting kan säljas med mördande reklam,
    Kom och köp konserverad gröt !!"

    Det är enklare med mördande reklam nuförtiden med internet. Det går ju även att livestreama massmord har jag hört på riksnyheterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt internet skrev han den under andra världskriget. Det är ändå intressant att konserverad gröt var det galnaste han kom på då. Tror att han skulle snurra i graven om han visste att begagnat badvatten finns på menyn nu.

      Radera
  2. Ja, det tycks fungera som så att desto sjukare, desto mer värdefullt :)
    Veggo burgare alltså? De borde du kunna sälja dyrt, riktigt trendigt alltså.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. De borde gå att sälja dyrt så goda som de är :-). Jag har annars jobba hela livet för att undvika trender, men det är väl som en trasig klocka, att två gånger per dygn visar den ändå rätt.

      Radera
  3. Haha! Han med lökarna fick just en visning till.

    SvaraRadera
  4. Hm, skulle behöva ha sålt mitt begagnade diskvatten, har dock ingen etablerad hemsida, herr sparo, vad sägs?

    Vi delar 50/50!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frestande, men jag tror inte på att sälja diskvatten. Badvatten däremot! Och begagnade pappersnäsdukar...

      Radera
  5. Får mig osökt att tänka på när min polare kom hem från Japan stolt med ett par använda trosor i en genomskinlig plastboll, köpta i en automat till en annan polare i födelsedagspresent...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lite svårt att förstå stoltheten. Eller... någonting om jag ska vara ärlig :-).

      Radera