Jag gillar återvinning och
andrahandsförsäljning, så jag borde älska börsintroduktionen av
Lauritz.com. Det gör jag inte, och nu när introduktionen
tillkännagetts, stoppats, skjutits upp och gjorts om känner jag mig
ännu säkrare på mitt val trots att priset gått ner från
ursprungliga 19-21 till 15 kr per aktie. Inte blir jag mindre
sugen av allt hemlighetsmakeri kring dessa turer. Någon
informationsansvarig borde få sparken till sång och musik.
Men tillbaka till företaget. Lauritz
är ju ett gammalt bolag med lång historik. Det är för- och
nackdelar med det, men i det här fallet tycker jag att nackdelarna
överväger. Fördelen är att det går att räkna på vinsten, att
produkten är välkänd och inte kommer att försvinna i första
taget. Den givna nackdelen är att ett väletablerat företag
knappast kommer att ta marknadsandelar bara för att de börsnoteras.
Man kan med andra ord ifrågasätta om företaget har någon potential.
Den fråga jag ställer mig när det
gäller gamla privatägda företags vilja till ägarspridning är
varför. Om företaget är en kassako med blå himmel och solsken
ända bort till horisonten – varför dela med sig? Om ägarna
däremot ledsnat på företaget eller har farhågor för framtiden,
då är det perfekt att sälja sig på börsen. Dels får de direkt
en slant i fickan, dels kan en börsintroduktion ge en hype man inte
får genom att sälja hela företaget till en enda aktör.
Om vi tittar på Lauritz
framtidsutsikter finns det definitivt moln på himlen. Det här är
ett företag som främst arbetar i ett mellansegment på marknaden.
Dyra exklusiva möbler, konstverk och antikviteter förmedlas av
Bukowskis och liknande företag med lång tradition av att dutta med
överklassen och skapa uppmärksamhet kring deras klenoder fast med
lagom mycket diskretion. De tar bra betalt för det. På andra sidan
har vi Tradera, som helt nätbaserat tar hand om secondhandmarknaden
för prylar upp till ett par tusenlappar.
Däremellan finns Lauritz.com. Med en
plottrig hemsida som skulle göra flipperspelsdesigners gröna av
avund, och med ganska hög provision och krångelfaktor. Utbetalning
till säljaren sker fem veckor efter avslutad auktion. Ja, du läste
rätt, fem veckor – 35 dagar! Jag har faktiskt sålt genom dem
någon gång, men det kommer inte upprepas.
Jag tror helt enkelt inte att
positionen i mellansegmentet kommer att växa. Tvärtom kommer de
attackeras från två flanker tills de försvinner helt! När man
säljer på auktion är exponering första prioritet. Färre
visningar och budgivare ger lägre pris och det märker man snabbt.
Alltså kan det gå undan. Så tror jag, men förbehåller mig som
vanligt rätten att när som helst dra tillbaka åsikterna och påstå
motsatsen.
Detta kommer bli intressant att följa, tror som dig att det inte blir någon "hit" men man har ju haft fel förr.
SvaraRaderaDetta kan bli en riktig svarte petter, tror det finns risk för viss konkurstäckning här :)
Ja, man kan ju aldrig veta, men jag skulle tro att det i bästa fall kan bli ett par kronor upp (vilket i och för sig är över 10 procent) kortsiktigt. I sämsta fall kan det bli hur dåligt som helst. Fan vet vilka lik i garderoben de har och behövde extratid på sig att städa bort.
RaderaJag är helt enig med artikelförfattaren. Läs mina rader om Lauritz irrfärder i bloggen Antikmonologen. Lauritz- Neeej!
SvaraRaderaMed vänlig hälsning,
Nicklas Cederqvist
Intressant läsning! Du är mycket mer insatt i Lauritz än jag, men allt du skriver stärker mig i att jag valde rätt som lät denna introduktion vara. Fast jag gjorde det på ekonomiska grunder, nu känns det som att någon kanske borde få skaka galler för vad som gömts i ärendet.
Radera