fredag 17 juni 2016

Lauritz – neeeej!!!

Jag gillar återvinning och andrahandsförsäljning, så jag borde älska börsintroduktionen av Lauritz.com. Det gör jag inte, och nu när introduktionen tillkännagetts, stoppats, skjutits upp och gjorts om känner jag mig ännu säkrare på mitt val trots att priset gått ner från ursprungliga 19-21 till 15 kr per aktie. Inte blir jag mindre sugen av allt hemlighetsmakeri kring dessa turer. Någon informationsansvarig borde få sparken till sång och musik.


Men tillbaka till företaget. Lauritz är ju ett gammalt bolag med lång historik. Det är för- och nackdelar med det, men i det här fallet tycker jag att nackdelarna överväger. Fördelen är att det går att räkna på vinsten, att produkten är välkänd och inte kommer att försvinna i första taget. Den givna nackdelen är att ett väletablerat företag knappast kommer att ta marknadsandelar bara för att de börsnoteras. Man kan med andra ord ifrågasätta om företaget har någon potential.

Den fråga jag ställer mig när det gäller gamla privatägda företags vilja till ägarspridning är varför. Om företaget är en kassako med blå himmel och solsken ända bort till horisonten – varför dela med sig? Om ägarna däremot ledsnat på företaget eller har farhågor för framtiden, då är det perfekt att sälja sig på börsen. Dels får de direkt en slant i fickan, dels kan en börsintroduktion ge en hype man inte får genom att sälja hela företaget till en enda aktör.


Om vi tittar på Lauritz framtidsutsikter finns det definitivt moln på himlen. Det här är ett företag som främst arbetar i ett mellansegment på marknaden. Dyra exklusiva möbler, konstverk och antikviteter förmedlas av Bukowskis och liknande företag med lång tradition av att dutta med överklassen och skapa uppmärksamhet kring deras klenoder fast med lagom mycket diskretion. De tar bra betalt för det. På andra sidan har vi Tradera, som helt nätbaserat tar hand om secondhandmarknaden för prylar upp till ett par tusenlappar.

Däremellan finns Lauritz.com. Med en plottrig hemsida som skulle göra flipperspelsdesigners gröna av avund, och med ganska hög provision och krångelfaktor. Utbetalning till säljaren sker fem veckor efter avslutad auktion. Ja, du läste rätt, fem veckor – 35 dagar! Jag har faktiskt sålt genom dem någon gång, men det kommer inte upprepas.


Jag tror helt enkelt inte att positionen i mellansegmentet kommer att växa. Tvärtom kommer de attackeras från två flanker tills de försvinner helt! När man säljer på auktion är exponering första prioritet. Färre visningar och budgivare ger lägre pris och det märker man snabbt. Alltså kan det gå undan. Så tror jag, men förbehåller mig som vanligt rätten att när som helst dra tillbaka åsikterna och påstå motsatsen.

4 kommentarer:

  1. Detta kommer bli intressant att följa, tror som dig att det inte blir någon "hit" men man har ju haft fel förr.

    Detta kan bli en riktig svarte petter, tror det finns risk för viss konkurstäckning här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ju aldrig veta, men jag skulle tro att det i bästa fall kan bli ett par kronor upp (vilket i och för sig är över 10 procent) kortsiktigt. I sämsta fall kan det bli hur dåligt som helst. Fan vet vilka lik i garderoben de har och behövde extratid på sig att städa bort.

      Radera
  2. Jag är helt enig med artikelförfattaren. Läs mina rader om Lauritz irrfärder i bloggen Antikmonologen. Lauritz- Neeej!
    Med vänlig hälsning,
    Nicklas Cederqvist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant läsning! Du är mycket mer insatt i Lauritz än jag, men allt du skriver stärker mig i att jag valde rätt som lät denna introduktion vara. Fast jag gjorde det på ekonomiska grunder, nu känns det som att någon kanske borde få skaka galler för vad som gömts i ärendet.

      Radera