tisdag 28 januari 2020

Skillnad på vikt och vikt

Flygbolaget Norwegian kommer att från och med månadsskiftet införa en avgift för kabinväskor. Andra bolag väntas följa. Jag tycker i och för sig att flygbolagen ska kunna ta ut vilka avgifter de vill så länge det framgår, men det blir nästan larvigt när ”lågprisbolag” pressar biljettpriset samtidigt som de tar hutlösa pengar för allt från utskrivna boardingkort till ospecificerade serviceavgifter.


Och så det här med bagage där man kan ta betalt för överviktiga väskor samtidigt som hundrafemtiokilosresenären med en liten väska slipper undan. Fast en del bolag tar ju ut en extra avgift för de som är för tjocka för att klara sig med ett säte.


Det kan väl vara rimligt, men Air France har (eller har åtminstone haft) en policy för överviktiga som behöver två säten att de slipper betala extra ifall planet inte är fullt. Okej, men varför inte sänka priset generellt då? Även vi som klarar oss med en stol hade ju klarat oss utan platsbiljett om vi vetat att det inte skulle bli fullt.

Hur som helst tycker jag att policyn även kunde gälla kabinväskor. Så länge det finns gott om plats i bagagehyllan borde flygbolaget inte ta betalt för att kunderna använder utrymmet. Kommunikationschefen säger att man då får välja en annan biljettyp. Den dag Norwegian, Ryanair och andra rufflare erbjuder en som-ett-vanligt-jävla-flygbolag-biljett må det vara hänt, men det kommer ju inte att hända.

27 kommentarer:

  1. Det är väl detta som är problemet med hela samhället idag. Bara pengar, pengar, pengar, Tänka på sig själv och inte bry sig om något mer än pengar, pengar. PS.De med tjockisen va ju orättvist klart alla ska åka billigt om planet inte är fullt. Men då hade de ju kostat PENGAR för bolaget eftersom det är ju mer vanligt procentuellt sett är att man behöver bara ett säte. Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror på marknadsekonomi. Då blir alla flygsäten (åtminstone på sikt) billigare om bolagen har svårt att fylla planen. Men oavsett pris borde två säten alltid vara dubbelt så dyrt som ett, möjligen med en liten mängdrabatt.

      Och med hjälp av samma marknadsekonomi hoppas jag att flygbolag med massor av irriterande extraavgifter ska vändas ryggen av resenärerna och därigenom försvinna.

      Radera
  2. Varför inte införa ståplatser. För de som kan tänka sig nytta med nöje, betydligt högre förbränning om en står upp än sitter. Kanske då kan pressa priserna ytterliggare, 45kr för t.o.r Kanarie-holmarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att man måste sitta fastspänd under delar av flygningen gissar jag att det finns en säkerhetsaspekt som inte funkar med ståplatser.

      Radera
    2. Midjebälte ståendes? Borde funka.

      Radera
    3. Ingen aning. Om jag fick välja att krocka ståendes eller sittandes hade jag gått för det sistnämnda, men vid en flygkrasch spelar det nog sällan någon roll.

      Radera
    4. Ståendes i säker ställning har praktiserats sedan minst 1979, se här:
      https://www.google.com/search?q=stand+up+roller+coaster&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi4tYSRoabnAhUJmIsKHftcC9EQ_AUoAXoECAwQAw&biw=997&bih=786

      Radera
    5. Inget för flygrädda ;-)

      Radera
  3. Man betalar ju för sittplatser. De flesta behöver ju en plats men är du överviktig så tycker jag det är helt okej att betala för två platser. Detta har säkert dragits i diverse tingsrätter runt om i världen? Det bidrar dock till stigmatiseringen av tjockisar så det är inte en helt lätt fråga. Det finns ju faktiskt de som inte kan hjälpa att de är stora.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flera flygbolag över hela världen tar extra betalt av de resenärer som inte får plats på en sittplats, så lagligt är det nog.

      Visst finns de som inte kan hjälpa sin storlek, men stigmatiseringen handlar ju inte om inställningen och orsaker utan om fakta. Handikappade, kortväxta och andra blir också stigmatiserade, oftast helt utan att själva vara skuld till sin situation.

      Radera
  4. Med tanke på hur folk som ska flyga inte kan följa anvisningar förstår jag att de inför alla dessa avgifter. Senast i somras stod jag i Italien och tittade på en man som på fullaste allvar försökte ta med sig en ENORM helt vanlig resväska på flyget. Folk släpar ju med sig ikeakassar fyllda till bredden med kuddar och gud vet vad och tar upp hur mycket plats som helst. Slutar typ alltid med att mitt bagage får gå med incheckad bagage eftersom jag inte hetsar på först av alla för att folk inte håller sig till det de ska.

    Sen är väl frågan om det kommer gå igenom, var det inte det motsatta som hände med Ryanair som förr tog betalt för allt, men sen tvingades anpassa sig efter EU regler och tillåta två väskor (en kabinväska och en handväska)? Fast det har väl runnit mycket vatten under broarna sedan dess. Personligen har jag inget emot avgifter på ditten och datten (man förstår ju ändå att det är tusen olika habrovinker på priset och det rätta kommer fram först när kreditkortet ska upp) och lite mer kontroll över vad som går igenom eller inte. Men då är ju jag själv en som sköter mig och mest annars bara blir drabbad av de som inte gör det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trycker att företags oförmåga att sätta ner foten är en stor bov. Har man bara tydliga regler som inte ruckas på blir det inget tjafs. Lite som att barn som aldrig får sitta i framsätet i bilen snällt sätter sig bak medan barn som får åka fram en gång av fem gnäller övriga fyra resor.

      Jag har inte åkt med Ryanair på hundra år, men i artikeln står det: "Flygbolaget Ryanair har tidigare infört en avgift för kabinväskor."

      Problemet med avgifter på ditten och datten är att det blir väldigt svårt att räkna på biljettpriset i förväg. Jag vill kunna välja det billigaste alternativet som inte visar sig bli det tredje billigaste när man räknar in boardingkorttillägget, väskavgiften och extrapåslaget.

      Radera
    2. Fast på de bolag jag använt de senaste åren har alla kört på samma koncept, du får upp typ tre alternativ där det billigaste inte innehåller något, den i mitten bagage, plats och rätt att boka om och den dyraste samma men rätt att avboka (på sas ingår även fika på den dyrare). Och på ett sätt känns det ju ändå rimligt att vill du inte flyga med en kabinväska eller skiter i vart du hamnar (på planet, destination bör väl ändå vara bestämd innan) och checkar in på mobilen, ja varför ska du inte få det billigare mot en som vill ha kaffe och välja sin plats?

      Kanske därför jag gillar att flyga med Ryanair, de är bra på att sätta ner foten :D

      Radera
    3. Håller med, det är rimligt att lägre krav ger billigare pris. Bara det framgår och är lätt att jämföra, så att det inte blir en rad olustiga överraskningar längs vägen.

      Radera
  5. Jag tycker man skall ta det ett steg längre det här med extraavgifter.

    Vikt. Det är väl inget konstigt med att man väger in sig själv när man checkar in eller går igenom säkerhetskontrollen? Väskor som checkas in väger man ju för att det finns en gräns för hur mycket bagage man får ta med. Borde vara som med kroppsvikt. Allt över 80 kg borde debiteras extra. Vikt som vikt. Spelar ingen roll om det är incheckade marmeladburkar eller underhudsfett. Vikt drar extra bränsle.

    Eller tycker vissa att man borde subventionera mat till de som väger mer (och därmed anser sig behöva mer mat?).

    Kabinväskor. Riktigt bra idé. Jag gillar detta skarpt. Detta eftersom 9 av 10 personer som skall flyga helt missförstått konceptet med kabinväska. Det finns en anledning till att det finns möjlighet att checka in skrymmande bagage.

    Små kabinväskor som inte är större än att de får plats under sätet kommer underlätta boarding och unboarding ordentligt. Sedan kommer de med normala kabinväskor ändå kunna lägga sina anpassade väskor där uppe då det finns plats.

    Digitalisering. Ja, det skall kosta extra när man krånglar med utskrifter.

    Val av plats. Självklart ett mervärde. Kostar extra.

    Förutom att det gör underlättar för de som vet hur man beter sig i samband med en flygresa blir resan också billigare för de som vet hur man undviker dessa extraavgifter. Det är faktiskt inte så svårt att packa rätt, använda elektronisk incheckning och bara sätta sig där man blir anvisad. Punkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där viktidén låter som Ricky Gervais: "We're both allowed to take 30 kilograms of luggage. But he used up his 30 kilograms on his tits!"

      Subventionstanken skulle förvåna mig om den inte redan använts :-(.

      I övrigt kan jag köpa alla de där extra avgifterna, men då ska det klart och tydligt framgå vid bokning, inte så att jag ska behöva läsa ett tiosidigt dokument utformat för hökögon och sedan tillverka en egen Excelsnurra för att räkna ut vad resan kommer att kosta mig.

      Radera
    2. Jag tycker vi stackars resenärer borde ha rätt att debitera en flygbolaget en valfri summa beroende vilket krångel och oväntade utgifter som tillkom. Kass "service" borde kosta dem, så vi får ett slut på eländet :)
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    3. Enda sättet (även om jag också skulle vilja kunna skicka en räkning) är att inte anlita dem igen, ÄVEN om de skulle vara lite billigare än konkurrenterna nästa gång.

      Radera
  6. Det här hade jag missat! Eftersom jag inte är särskilt fet och dessutom reser extremt lätt har jag tidigare enkelt klarat mig med den väska jag bär med mig i kabinen. Nåja, snart får man ju inte flyga längre utan att bli utfryst från alla sociala sammanhang så kanske blir det en ickefråga ;).

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är själv ingen storflygare. Mina flygresor har nog snittat 24 timmar t/r, så då behövs ingen större packning.

      Är det i så fall sammanhang som spelar roll? Det finns gränser för hur mycket jag anpassar mig för att passa in.

      Radera
    2. Det här med #flygskam är något vänsterrörelsen hittat på. Alla som objektivt klarar av att läsa CO2-statistik kan enkelt konstatera att flyget är en väldigt liten del av de totala utsläppen. Energi, industri, marktransport etcetera står för mycket, mycket, mycket mer utsläpp. Flyget handlar om 3-6 % av de totala utsläppen beroende på lite hur man räknar.

      Det är snarare de andra faktorerna vi skall fokusera på, liksom det här med överbefolkning. Fast det får man ju inte ta upp för då blir man klassad både som det ena och det andra.

      Så det blir nog att världen fortsätter som den gör.

      Radera
    3. När jag kommer upp i en tusendel av Isabella Löwins flygvolym (och precis som hon börjar åka första klass där man tar upp dubbelt så stort utrymme på planet) ska jag värdera om jag borde känna flygskam.

      Håller med om att överbefolkningen är betydligt värre för miljön.

      Radera
  7. Eftersom det kostar extra att ha incheckat bagage på resan numera reser folk förmodligen i större utsträckning med bara handbagage. Då uppnår man inte önskad effekt (mer eller samma intäkter, samtidigt som kunden tror det är billigare), så då återstår att ta betalt även för handbagage.

    ”Det blir nästan larvigt” med alla lockpriser och tillägg, säger du. Jag uttrycker mig lite mer ofint. Jag tycker det är bedrövligt!

    Här behöver det styras upp. Jämförpriser på flygresor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så finkänslig ;-). Och visst är det så man vill ha det, sortera i prisordning och ta den billigaste förutsatt att ingen annan lockar med något som är värt att betala för. Dock kan jag avslöja varför FlyMe gick i kånken - det bedrövliga kaffet! Lik förbannat tog man alltid en kopp för det ingick ju, men det smakade fan rävgift!

      Radera
    2. Ett enkelt sätt att slippa krånglet med lockpriser är att inte flyga med lågkostnadsbolag. Jag tycker dock det är bra att vi har båda alternativen. Det finns tillfällen man verkligen bara vill komma undan så billigt som möjligt, och det finns tillfällen då man vill ha maximal bekvämlighet, och inte sällan någonstans mitt emellan. Då är det bra att alternativen finns.

      Radera
    3. Det kan inte heller uteslutas att lågprisalternativen pressar priserna på mer bekvämliga alternativ.

      Radera