måndag 19 augusti 2024

Kampen mot ogräset

Jag har blivit ombedd att göra ett odlingsinlägg för att berätta hur det går med årets grönsaksodlingar och det kommer. Men det mesta som sker i odlingslådorna är att jag försöker hålla ordning på ogräset och jag undrar om det finns tillräckligt att säga om det för ett helt blogginlägg.

När jag byggde mina odlingslådor och insåg att 20 kvm odlingsyta kräver ganska mycket jord pratade jag med min jordbrukande granne som sa att hon hade en stor hög med jord över, men att jorden inte var så fin utan kunde resultera i en del ogräs.

Hur illa kan det bli, tänkte jag. Ganska illa, särskilt som jag inte hade tid/energi att hålla rent i lådorna. Jag har inte varit bra på det i år heller, men bättre. De grödor som växt riktigt bra funkar oavsett, men de som växt sämre riskerar att helt kvävas av ogräs om man låter det gå för lång tid mellan rensningarna. Fyller man flera skottkärror med kvickrot och nässlor har det antagligen gått längre än idealiskt, men jag gör så gott jag kan.

Det slår mig att det otacksamma jobbet med ogräsbekämpning inte är unikt för odling. T ex vid skrivande är den stora uppgiften – som inte ses i det färdiga resultatet – att stryka och plocka bort. De 301 orden i detta inlägg hade lätt kunnat solkas ner av ytterligare 500 ord som hade gjort texten sämre. Biodling handlar nästan uteslutande om att städa och göra rent, både för mig och bina. Det viktigaste vid börshandel är nog också att stryka aktier och fonder från bevakningslistan, datorns mappar måste städas, dåliga relationer offras för att goda ska få blomstra osv.

Så då är det väl en poäng att lägga kraft på ogräsrensningen, även om det blir lama blogginlägg av det.

18 kommentarer:

  1. Att stryka och ta bort. Bra tänk där, går att applicera på allt från text till att ta hand om lupiner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det. Otacksamt eftersom det inte märks i efterhand, men ändå livsviktigt för resultatet.

      Radera
  2. Det är konstigt att ogräs har en förmåga att växa väldigt bra oavsett om det är i trädgården eller på börsen, så det gäller att hela tiden vara aktiv och rensa.Ha en trevlig dag!Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skit flyter :-)

      Solen skiner och det är äntligen måndag. Tack detsamma!

      Radera
  3. Här finns en mycket bra text om skrivande:
    https://www.bliutgiven.nu/inspirationskrivtips/har-ar-utfyllnadsorden-du-bor-ta-bort-i-ditt-manus/

    Många saker går att jämföra men här tänker jag på process och resultat. Att (be)skriva en process är något annat än att skriva om resultatet. Jag har börjat skriva om min släkt och där kan 1-2 (eller fler) veckors forskning i slutänden bli en eller ett par meningar. Ibland blir det inget alls (!) då jag inte lyckats hitta något i arkiven. Ingen är intresserad av att veta allt om ett resultatlöst sökande men att/var jag sökt passar som fotnot för den som kanske vill fortsätta min forskning.

    Jag tror att du kommer att få ihop bra text(er) om odling när du lägger mer tid på odling. Då får du mer stoff att skriva om. Ingen hinner med allt och biodling plus gamla byggnader tar tid. Du skriver ju om prioriteringar och där gör vi alla som vi vill. Som exempel har jag sedan många år haft mobilen på ljudlös både när jag har något viktigt att göra och alltid när jag sover.
    Ha en bra dag!
    /Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den, många sanningar där. När jag skrev ståuppkomik lärde jag mig den hårda vägen hur viktigt det är att rensa bort överflödiga ord. Varje extra ord betydde mer tid till nästa skratt och därmed ökad risk att tappa publikens intresse.

      Det där att INTE skriva allt är nog ännu svårare när man researchat saker. Det tycker jag självaste Leif GW Persson misslyckas med när han skriver om faktiska rättsfall.

      Mobilen på ljudlöst har jag inte lärt mig än (men det är svårt att svara i telefon med bidräkt på, så det händer att det får ringa). Däremot har jag blivit allt bättre på att ta bort autohämtning av e-post. Förr lät jag mig avbrytas av e-post nästan vad jag än höll på med. Nu får folk vänta, precis som jag får vänta när jag skickar e-post som kräver svar.

      Ha en bra dag du med! Själv ska jag gå ut och måla en stund.

      Radera
    2. Men snälla människor, har ni inte hittat off-knappen pa telefonen?
      /Annika

      Radera
    3. Jag känner till att den finns :-)

      Radera
    4. Jag har ställt in mobilen på svartvit skärm, blir ovanligt vilsamt (och mindre lockande att fippla med den).

      Radera
    5. Jag använder ändå mest min telefon som telefon, minimalt fipplande här.

      Radera
    6. Det enda spel jag har är Wordfeud (spelar i lingonserien trots att jag är skribent *snyft*). Inga sociala media.

      Radera
    7. Jag undviker sånt där av rädsla för att fastna.

      Radera
  4. Kankse inte direkt med detta att göra... Men vad gör överbelånade japaner?
    Lånar iyen... ;-)

    SvaraRadera
  5. Fint att se bilder från dina odlingsbäddar. Vill gärna veta mer om vad du odlar. Ser därför fram emot kommande inlägg.
    Just nu njuter vi av fantastiskt sensommarväder.
    Även om bara halva plommonträdet blommade i år så gav det rikligt med skörd, tack vare bina. De älskar plommonblommor!
    Varje morgon äter vi en tallrik med plommon och turkisk yoghurt och ringlar orörd honung över. Har oxå kokat mer plommonmarmelad.
    Sista slungningen är klar! Börjat invintra med Bifor. Lägger i en påse med halm i matlådan, så de inte drunknar. De drar ner ca 2 hinkar/samhälle dvs 32 kg.
    Rör sista honungen nu och ska tappa på glas om en stund. Sen blir det till att diska slungan och honungstunnan och alla redskap, igen. Vi har redan gjort det två gånger. :))
    I morgon fortsätter grovgörat. Dvs tvätta och måla bottnar, sarger och lock, skrapa och tvätta täckplast, smälta ner mellanväggar med brunt vax och ev sockerramar från låda 1 (fast i år hade vi knappt några - allt var uppätet).
    Kan tyckas som mycket arbete. men det är ganska terapeutiskt. Jag står vid mitt stora arbetsbord ute i solen och lyssnar på radion. Och så är det jätteskönt att ha allt klart innan vintern. Jag mår bra av att slutföra ett arbete innan jag börjar med nästa projekt. Gillar inte att ha "många bollar i luften". När jag gör något ska det vara ordentligt och bli klart.
    Det finns annat pyssel oxå, som att göra egen bivaxsalva. Då förvandlas köket till rena NO-salen. :))
    Det ser jag fram emot! Men det börjar jag med när det här är klart.
    //Bidrottningen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här skrev jag om vad jag odlar i år:
      https://sparosverige.blogspot.com/2024/03/arets-gronsaksodling.html

      Dock kan man säga att en del har utgått genom att det inte blev något av odlingarna. I den kategorin hamnar spenat, purjo och kanske något mer.

      Jag räknar med att hämta hem mina kupor på torsdag och slunga efter det. Gissningsvis invintring runt månadsskiftet. Att måla bottnar, snickra lock och sånt jobb har jag försökt sprida ut över året. Igår bättrade jag på mina foderkar genom att snickra på en ram under, eftersom jag upptäckt att konstruktionen dödar bin. Idag målade jag en botten. Men jag ser också fram emot att få skrapa och sortera ramar. Från början är det trevligt, sedan blir det terapeutiskt och på slutet bara trist.

      Radera
  6. Har odlat det här året för första gången på några år utan täckning, har kört några år med halm/täckduk. Trodde inte det skulle bli så farligt. Det blev väldigt fel, ogräset spred sig överallt, infernaliskt.
    Ska köpa täckduk till höstodlingen, och ha den även till nästa vår, blir liksom roligare då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske en bra idé. Jag körde någon slags duk över när allt var skördat, men jag kan inte veta om det gjorde nytta.

      Radera