fredag 23 augusti 2024

Kejsarens nya konst

En berättelse om ”en ung lovande konstnär”. Nej, det här handlar om en tvååring som tycker om att måla och färglägga. Det som skiljer hans ”konst” från andra tvååringars är att han har staffli och oljefärger. Och att några dårar betalat för att köpa hans alster.

I reportaget berättar pojkens mamma om motivet på en av tavlorna. Kanske mest baserat på konstnärens egna ord ”mamma häst” berättar hon om en sjöhäst som endast en mor kan se i den bilden. Eller? Hans första tavla, som ser ut som en lasagne körd i hushållsassistent, har fått ett bud på 270000 euro, det är 3,1 miljoner kronor. Men familjen säljer inte och ungefär där slutar jag att skratta.

Jag har inte barn, men fattar att ”konstverk” föreställandes bilar som ser ut som apelsiner har ett värde för föräldrar trots att de objektivt sett är kladd, men ingen barnteckning är värd tre miljoner och definitivt inte den. Sälj innan budgivaren inser att galenskapen riskerar att ta slut!


Tyskland - inte som andra länder.

Jag är inte orolig för tvåårige Laurent. Han kommer säkert att fortsätta måla tills han hittar annat intressant i livet, att leka kull, spela fotboll, tjejer och släktforskning. Mamman däremot, som gestikulerande och med glädje ropar i reportaget att det blå området hennes son sagt är vatten mycket riktigt ser ut som det... Jag undrar vad hennes framtida vårdkostnader blir. De borde ha sålt tavlan.

38 kommentarer:

  1. Hahaha, ”ser ut som en lasagne körd i hushållsassistent”. Så träffande. Tack för dagens skratt! /Lana

    SvaraRadera
  2. Så här kämpar man, arbetsr hårt, mot fire när det uppenbarligen, som vanligt, finns idioter med på tok för mycket pengar som man kunde sålt nåt eget eller barnens "alster" till. Att "konstnärsfamiljen" inte säljer visar än tydligare hur IQ nivån sjunker. Det blir allt svårare att förstå både världen och människorna i den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte slå fast att det säger något om IQ-nivån, men jag håller med om att det blir svårare och svårare att förstå världen och människor i allmänhet. Kanske säger det något om min sjunkande IQ ;-)

      Radera
  3. Mitt ena barn målade en bild som hette "en flodhäst i sin gård" i 3-årsåldern. Bilden var... grön! Hela pappret var fyllt med grön färg, inget mer! Om någon hade erbjudit mig 270000 euro för den så hade jag tagit det direkt!
    Fru EfficientBadass har något som hon kallar för Konstnärsfonden för sina barn. Om någon hade erbjudit mig denna summan då på den tiden så hade jag också startat en konstnärsfond. Men kanske tagit ca 40% i provision som brukligt är för managers, gallerister mm.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rent tekniskt får väl minderårigas pengar förvaltas av vårdnadshavaren? Glöm heller inte att skicka en månatlig räkning för kost och logi etc ;-)

      Radera
    2. Haha, har nån liknande erfarenhet. Vad synd det, verket, inte blev upptäckt...

      Radera
  4. För mig är det en gåta att folk vill betala hutlöst mycket för det de kallar konst, vilket många gånger inte ens i närheten har det värdet som folk betalar för konsten.Dessutom finns det många andra som sedan vill betala mer för det som är värdelöst i min värld för konst är värdelöst och meningslöst att kasta bort sina pengar på.Säljer man inte värdelöst kladd av ett barn när man har chansen att tjäna väldigt mycket pengar så är man inte vid sina sinnes fulla bruk i min värld.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att konst är värdelös, men kan inte kalla vad som helst för konst:
      https://youtu.be/A1D2hkzgVc0?si=M4Tisa8ENt01M3Lx&t=85

      Radera
  5. Jag begriper mig inte pa konst, har sett en del berömda verk och jag fattar verkligen inte. Själv har jag konst pa väggarna som jag kan relatera till. Antingen har jag själv köpt tavlor fran länder jag besökt som minne, eller sa har jag tavlor malade av vänner, amatörmalare. Nagra har jag fatt i present. Alla berättar en historia för mig.
    Vad beträffar tvaaringen är det helt jäkla otroligt hur nagon överhuvudtaget vill betala för kladd.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att konst inte behöver vara dyr eller berömd för att väcka positiva känslor. Och ja, även om det säkert finns barn som kan måla helt fantastiskt tycker jag att den här killen producerar rent kladd.

      Radera
  6. Jag både gillar och köper konst. Väljer det jag vill ha på mina väggar och vet att det mesta går att sälja den dagen jag vill eller efter min död. Konst är för mig en god investering som jag vill behålla, så har jag gjort med andra investeringar med (yrke, makar, aktier). Att däremot köpa konst enbart som investering är inget för mig, sak samma med att ’hålla koll’ på börsen, det verkar mer stressigt än kul.

    Barnens alster hade jag sålt om nån erbjudit pengar för dem. Några av dem har jag sparat och några har ramats in. Tycker det kan vara kul som minnen. Och ja, i mitt hem finns både böcker och konst eftersom jag trivs med det. Vi är olika och det är bra. Men ogillar det föräldrarna gör här, främst att de exponerar sitt barn på det sättet.
    /Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul minnen med barnens tavlor, det förstår jag. Men får man sälja teckningen för miljoner blir det också ett ganska kul minne :-)

      Radera
    2. Nu blev jag påmind om att en svåger frågade vilken konstnär som målat ett ’konstverk’ jag ramat in som hängde i dotterns rum (hon som målat). Den hade hon målat på förskolan och det föreställde en häst sa hon. Vissa likheter med en häst gick att se när hon sagt det men mest var den en glad färgklick som jag tyckte passade i hennes rum. Med det sagt kan barns måleri likna vissa konstnärers verk men inget av dem är dåliga för den skull.

      Jag hänger upp det jag tycker om och blir det något dyrt ska det allt vara en erkänd konstnär. Vi fick oss ett gott skratt den gången iaf!
      /Annette

      Radera
    3. Det var inte illa! Men hon har ändå inte gått vidare med konst professionellt?

      En del konst ser man verkligen inte vad det föreställer, vem som än är konstnär. Och det behöver inte vara dåligt för det, men tvååringen det här handlar om tycker jag verkligen bara verkar ha gjort kladd.

      Radera
    4. Haha nej hon är lite konstnärlig men är ingenjör.
      /Annette

      Radera
    5. Det är ju egentligen det mest intressanta det Annette skriver. Föräldrarna exponerar sitt barn, men skördar inte de goda frukterna av det. Varför gör de så? Om de nu ska exponera sitt barn i offentligheten så ta betalt om möjligheten finns. Så kanske barnet har en slant att lägga på psykologer, terapeuter mm om behovet uppkommer.

      Spargrisen

      Radera
    6. De kanske har skördat frukter längs vägen, men uppenbarligen tackat nej till en miljonfrukt och det tycker jag verkar helt galet. Inte minst med tanke på hur verket såg ut.

      Radera
  7. Min favorit - https://sv.wikipedia.org/wiki/Pierre_Brassau

    SvaraRadera
  8. Men det är ju hittepå av en redan välbeställd mediatörstande morsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag inte. Det är väldigt många tidningar som skrivit om detta. Eventuella bud behöver inte stämma, men det borde vara ganska lätt att kolla upp att affärerna som redan gjorts är verkliga.

      Radera
  9. Jag gissar på att mamman är någon slags hel/halvprofessionell social-media influencer/expert som använt sin unge som någon slags instagram-accessoar och nu använder ungens "berömmelse" för egna ändamål.

    SvaraRadera
  10. Om ett konstverk är bra eller inte avgörs av andra konstnärer och experter på konst, inte av vad folk som vi tycker. Men om konstkännare inte utsett ungen till geni är det förstås bara att ta miljonerna och springa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jösses nog hade jag sålt och investerat pengarna till barnet som målat såklart ;-)
      A/Annette

      Radera
    2. Jo, en dåre och hans penningar är snart skilda åt.

      Radera
    3. Bra eller dåligt ligger i betraktarens ögon, men priset bestäms väl precis som allt annat (med undantag för skattesubventionerade grejer) av marknaden.

      Radera
  11. "Hans första tavla, som ser ut som en lasagne körd i hushållsassistent, har fått ett bud på 270000 euro, det är 3,1 miljoner kronor."

    3,1 miljoner är superbilligt jämfört med No. 5, 1948.
    https://en.wikipedia.org/wiki/No._5,_1948

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jävlar, även om jag tyckte att den var bättre är den ungefär på samma nivå.

      Radera
  12. Helt sjukt mycket uppmärksamhet för kladd
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Laurent_Schwarz_(artist)?utm_source=perplexity

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har kollat på ett antal av hans alster på nätet och för mig ser det ut som vanligt barnkladd. Jag kan inte bedöma om han möjligen målar som en treåring vid två års ålder, men det vore ändå inte så fantastiskt.

      Radera
  13. Jag tycker tvärtom att mamman verkar ha bra koll. Hon har tydligen sålt 32 tavlor med barnkludd redan. Att tacka nej till ett 3 miljoners bud kan mycket väl vara en investering för att driva upp intresse och pris. De som budar däremot.. jösses.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, budgivarna känns mest galna i detta.

      Radera
    2. Och det är ju garanterat sant. Eller inte.

      Radera
    3. Ja, att de sålt en massa tavlor för en massa pengar tror jag knappast att de hittat på. Möjligen tremiljonersbudet.

      Radera
  14. Sparo, du vet att man inte ska sprida potentiell fake news? Och i detta fall verkar det rätt mycket fake, för källan är alltså SVT.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng, men anledningen till att jag ofta använder länkar från SVT är att de inte plötsligt blir låsta för icke-prenumeranter, fast nästan alltid har jag (som i detta fall) läst om samma nyhet hos andra källor, denna gång faktiskt både på tyska och engelska.

      Radera