onsdag 21 augusti 2024

Spröjsning pågår

Jag har ett stabbur (typ härbre) att renovera och när jag frågade kommunen vad som var tillåtet att göra med detta gamla kulturminne sa de att fönstren fick göras lite större under förutsättning att de behåller samma stil efter bytet.

Det passar mig bra. Jag vill ha samma typ av små spröjsade fönster, men så små som dessa går nästan inte att få tag i, och även om man går upp en storlek är det inte helt lätt. Dessutom är det dyrt med spröjsade fönster, så då började jag fundera på om man inte kunde köpa moderna fönster utan spröjs och göra resten själv. En granne som byggt både dörrar och fönster själv sa att jag grejar det, så då köpte jag dessa på Bauhaus.

Förutom att de saknar spröjs tycker jag att metallisten längst ner är onödigt modern och ful, så den sprättades bort.



De snåla jävlarna hade alltså inte kittat under listen. Tur att jag tog bort den då, jag litar mer på kitt än på aluminiumlister. Ett läckage där hade jag antagligen inte märkt förrän fönstret var förstört. Så jag kittade den nedre kanten och efter att denna bild tagits spacklade jag också igen hålen efter de gamla gummikuddarna.

Grannen hjälpte mig att såga till spröjs, av gamla brädor som snedsågades i lämplig vinkel. På sex fönster går det åt några meter, men eftersom materialet nästan är gratis gjorde jag några extra så att jag hade råd att misslyckas lite. De ska ju sågas snett även upptill och nertill så att de matchar fönstrets lutande kanter och de andra spröjsen. Sedan återstod ett tidsödande mätande och tillpassande.

När längderna var rätt limmades de fast mot kanterna med vanligt trälim. Mot glasrutan satte jag inte fast dem alls, det skulle bli fult inifrån, där man ju ser undersidan av spröjsen. När alla spröjs satt fast fogades skarvarna med latexfog, ett fantastiskt material för oss som är dåliga på millimeterpassning.

Och så här blev det färdiga resultatet. Den sista färgstrykningen gör jag när fönsterna sitter på plats i huset, men det blir ett annat inlägg (och möjligen ett annat år). Fönsterna kostade mig en knapp tusenlapp styck, utöver det bara färg och fönsterkitt, och såklart tid, men det tycker jag att det var värt.

17 kommentarer:

  1. Riktigt tjusigt! Nu är det bara den där detaljen kvar att få dem på plats :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är "bara" det ;-) Just nu är det full fokus på honung, men om ett par veckor hoppas jag att åtminstone något fönster är på plats, så får vi se hur långt jag hinner i år.

      Radera
  2. Till det priset misstänker jag att de fönstren är ganska dåligt isolerade? Men du kanske inte har uppvärmning där.

    Och så instämmer jag med föregående kommentator.. lycka till med monteringen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har inte galet bra U-värde (eller är det K?), men det är ett litet hus och förhållandevis mycket små fönster så det får duga.

      Radera
  3. Spröjsa dina nya fönster anser jag vara onödigt arbete.Det blir även svårare att putsa fönsterna, men du kanske gör som jag att du aldrig putsar dina fönster då jag anser att även det är onödigt arbete.Nåja, det blev snyggt i alla fall det måste jag hålla med om.Ha en trevlig dag!Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det onödigt ifall man inte tycker att det blir mycket snyggare. Jag putsar fönsterna någon gång om året och tycker inte att det är så mycket merarbete. Och i just detta specifika fall hade jag inte fått byta till ospröjsade fönster på framsidan eftersom huset har en slags K-märkning som förbjuder för stora ingrepp i fasaden.

      Radera
  4. Helt orelaterad fråga. Du valde att köpa ditt hus utan bolån. Får jag fråga varför? Har du kanske ett inlägg om det redan? Jag funderar själv på att betala av mitt lilla lån, mest för att jag kan. Men jag letar lite efter olika idéer om pengarna inte gör mer nytta investerade på börsen, eller om en avbetalning är bättre. Har du någon take på sådant? 🙂 Och tack för en bra blogg! / Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag inte om jag har ett inlägg om. Det främsta skälet är att jag inte gillar att ha skulder. Sedan tror jag att det hade varit väldigt krångligt i och med att jag inte ens hade personnummer eller var folkbokförd i Norge. Om jag åtminstone hade haft en anställning, men enskilda firmor utan garanterade inkomster har aldrig varit populära hos banker.

      Huruvida det är bättre att behålla lånet och investera pengarna på börsen är ju egentligen omöjligt att svara på. Rent statistiskt är det ju det. Å andra sidan har väl inte mindre än 100 procent av dem som gått i personlig konkurs haft lån.

      Radera
    2. Tack för svaret!

      Radera
  5. Vilket proffsjobb du gör :)

    Helt orelaterad fråga, men likväl intressant, är om norska politiker slagit sig i huvudet? Skatt på skatt, mer och mer. Nu senast på laxen. Har det helt enkelt gått för bra för Norge, så de tror de kan lägga på vilka bördor som helst, utan påverkan på ekonomin? Jag gillar Norge, men absolut inte utifrån det ekonomiska perspektivet. De verkar inte vilja ha mer kapital i landet, utan tvärtom?
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ser det mer som att även vi som inte är proffs kan göra det mesta om vi lyssnar på råd och tar god tid på oss.

      Norska politiker är väl som svenska i det avseendet att ju mer skatt folk betalar desto mer makt får politiker.

      Radera
    2. Men är det inte som så att Norge har det näst högsta totala skattetrycket i världen redan? Lite oväntat att du valde Norge?

      Radera
    3. Pengar är inte allt. Men jag skulle säga att det beror lite på mängden inkomster. Har man relativt låga inkomster betalar man inte så mycket inkomstskatt.

      Radera
  6. Om du far lov att bygga till en veranda, sätta in värme och inreda sa att det gar att bo där, skulle det kunna bli en mysig gäststuga. Alternativt kunde du själv bo där pa sommaren och hyra ut ditt stora hus. Finns säkert efterfragan pa det.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värme får jag ha, till och med kamin om jag vill. Och ja, jag har lite olika planer.

      Radera
  7. Jag hade "moderna" spröjs i min första lägenhet. Det innebar att jag kunde ta loss dem när jag skulle tvätta fönstret och sen sätta tillbaka när jag var klar. Mycket praktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är praktiskt, men de jag sett har inte sett bra ut. Mer som galler.

      Radera