söndag 25 augusti 2024

Otroligt meningslöst matsvinn

Här är ett fenomen jag verkligen inte förstår, folk som strör runt matvaror i butiken. Ni har antagligen också hittat frys- eller kylvaror vid kassan, någon kund kommer på att han/hon inte har råd eller lust att köpa de där fiskpinnarna, så då hamnar de i tidningsstället.

Jag hoppas och tror att jag aldrig gjort så även om jag såklart också har ändrat mig när jag handlat. Kanske hittade jag ett extrapris på en liknande produkt som gjorde varan i kundkorgen till ett dåligt köp, men då får man vackert trava tillbaka till hyllan där man tog den!

Det gäller även torrvaror, men särskilt viktigt är det såklart med en vara från frys- eller kyldisken, som snabbt förstörs. Denna Hemköp-butik i Halmstad kastar mat för 50000 kr om året för att korkade kunder saknar personligt ansvar för sina handlingar. Gissa om det är vi kunder som får betala det eller om det är ”matfén” som tar smällen i vårt ställe!

Jag tycker att den kund som flyttar runt varor i matbutiken borde bötfällas. Det går att jämföra med snatteri eftersom resultatet blir detsamma – dyrare mat för oss som sköter sig pga idioter som inte gör det. Enda rimliga alternativet till böter är att utrusta butiksbiträdena med varsitt slagträ.

23 kommentarer:

  1. Håller med, det är exakt som snatteri eller sabotage. De som ångrar sig i sista sekunden och inte vill ställa sig sist i kön har jag förståelse för, men då får man ge kassapersonalen paketet istället för att gömma det i en godisbinge. Då kommer det tillbaka i rätt temperatur innan det är förstört.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill gå ännu längre. Ändrar man sig när man står i kö får man stå ut med att tappa köplatsen. Vill man inte riskera det får man tänka till innan man ställer sig i kön.

      Radera
  2. Såg så sent som i veckan någon som hade lagt lök på laxen. Bokstavligt talat låg en nätpåse färsk lök ovanpå laxen i frysdisken.
    Destruktiv humor på butikens bekostnad möjligen?
    Jag måste erkänna att jag skrockade lite, trots att det är ett oskick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det i Göteborgstrakten hade jag gissat på att den skyldige är ordvitsare.

      Radera
  3. Vid ett tillfälle ställde jag inte tillbaka en vara där jag tagit den. Minns inte vilken produkt det var, men det var ingen mat. Jag var i en större livsmedelsbutik och stod och valde mellan olika produkter på hyllan, sen när jag gick vidare upptäckte jag en korg med en liknande produkt till ett förmånligare pris. Jag bytte helt enkel produkt på plats. Irriterad för att erbjudandet inte också hade funnits tillgängligt där de ordinarie varorna stod, vilket är brukligt även om det är ett tillfälligt erbjudande.
    Risken med mitt förfarande kunde naturligtvis bli att någon annan tog "min" vara i tron att den ingick i det erbjudandet.
    Jag kan inte hålla med om att detta liknar snatteri och borde bötfällas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det har drabbat mig! Jag plockade åt mig fyra burkar färg, la upp en på disken i kassan, visade att jag hade tre till i korgen, men upptäckte senare att det var två olika sorter, antagligen eftersom kunderna hade blandat dem på plats.

      Radera
  4. Jag går alltid tillbaka med varor om jag skulle ändra mig. Men kyl- och frysvaror lägger jag inte i korgen förrän jag är säker på att jag ska köpa dem. Det kan för min del hänga ihop med kunskap om mat, det innefattar förvaring och hållbarhet. Kyl- och frysvaror måste ha obruten kylkedja för att de ska hålla, så fort de utsätts för rumstemperatur förstörs de snabbare.

    Jag tycker inte det går att jämföra med snatteri. Jag ser istället att butikerna kan göra sin del: placera kyl- och frysvaror närmast kassorna. Idag är det ofta godis och möjligen frysvaran glass där. Som det är planerat idag brukar jag få lov att gå ’mot strömmen’ eftersom jag alltid köper allt som tål rumstemperatur först och de varorna är utspridda i butikerna.
    /Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Butikerna har nuvarande placering för att de tjänar mest pengar på det. Visst kan man tycka att de borde göra det svårare för kunderna att sprida runt kylvaror i butiken, men jag tycker ändå att det är helt och hållet kundernas ansvar att inte göra det.

      Radera
    2. Mjölken står oftast längst bort i hörnet eftersom det är den vanligaste varan och då måste man passera allt annat och kanske impulsköpet något annat.
      Har varit irriterad på det sen jag var typ 10 år och mamma skickade in mig i jättestora Domus för att ”bara” köpa mjölk. Där och då var man tvungen att passera kläder, leksaker, parfym mm för att komma till maten. Och mjölken stod längst bort.

      Spargrisen

      Radera
    3. Kylen ligger i anslutning till varumottagningen för att chauffören ska kunna ställa in varorna oassisterat. Varumottagningen är oftast på baksidan eftersom lastbilen får för trångt på kundparkeringen, så kylen hamnar längst in i butiken.

      Radera
    4. Det där med varumottagningen kan möjligen vara en bonus, men jag tror som Spargrisen att poängen är att den vanligaste varan för de köpstarkaste kunderna ska stå längst in så att man exponeras för så mycket som möjligt dit och därifrån.

      Radera
  5. Jag var själv med barnen på Dollar Store (Fråga inte varför jag åkte dit frivilligt). Min äldsta på 12 år hade ändrat sig och la tillbaka en skafferivara i en hylla i kassan. Den får du gå tillbaka med där du tog den sa jag. Då fick jag som svar att mamma har sagt att det går bra att göra så. Givetvis fick min äldsta ändå gå tillbaka med varan där hon tog den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en teori om vad du gjorde på Dollarstore. Du kanske var där för att köpa kaffe eftersom de har det i särklass billigaste bryggkaffet och som faktiskt också är ganska bra.

      Hoppas att du tog striden med frun/exfrun (kanske blev hon exfru efter det samtalet, men det borde det i så fall ha varit värt) om att inte göra så eller säga till barnen att det är okej.

      Radera
    2. Stämmer bra med kaffet. Jag tog striden med frun som inte uppskattade det direkt. Hon kommer nog fortsätta göra så. Men jag tror barnen inte kommer göra om det. Svårt att lära gamla fruar att sitta.

      Radera
    3. För mig hade det nog varit skilsmässogrund, men så är jag singel också :-)

      Radera
    4. Jag ska seriöst överväga det nu.

      Radera
  6. JAG går alltid ett varv först i butiken och kontrollerar att det jag ska ha finns och noterar att de erbjudande som finns lokalt i butiken och var de befinner sig. På min väg runt i affären plockar jag upp saker som ramlat ner på golvet och annat som ligger ivägen för kunderna och samlat ger det till personalen där jag träffar på dem. Om det står en sopborste ledigt till tar jag en vända med den också.
    Sedan återvänder jag till ingången och först därefter tar jag en kundkorg, samtidigt som jag städar ur övriga kundkorgar från "kvarglömda" saker som påsar, reklamblad och lökskal, och går min runda och plockar ned det jag ska ha och som jag sett ut på min föregående spaningsrunda.

    JAG har aldrig problem med att ta fel varor, eller att jag skulle behöva lägga bort någon vara - jag förstår överhuvudtaget inte varför någon skulle ha det?
    JAG förstår inte varför det ligger saker på golvet - är inte alla som JAG?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du anställd?

      Radera
    2. Instämmer med föregående talare. Eller rättare sagt tänker jag att du är handlare. Eller en ironisk slarver som drar allt till en absurd nivå i ett försök att rättfärdiga ett förkastligt beteende ;-)

      Radera
  7. Det är inget som förvånar mig då människor är lata och bekväma.Det händer titt som tätt att jag ser varor som är på fel plats i mataffären, men det är liksom inget jag bryr mig om då jag ändå inte kan göra något åt det för att få andra människor att sluta med det.Att det blir en kostnad för butiken som läggs på priserna på varorna i butiken tänker de nog lika lite på som när det är staten som betalar något med våra skattepengar för det är inte deras pengar.Vad de glömmer är att det är deras plånbok som är med och betalar även om de inte förstår det oavsett om det är för ett högre pris på varorna i butiken eller när staten betalar något med våra skattepengar.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är osäker på om jag själv skulle säga till någon annan kund även om jag såg svineriet i realtid, men visst tusan drabbar det oss alla.

      Radera
  8. Jag jobbar i butik och kan bara hålla med om att det är otroligt mycket merjobb för oss anställda. Det blir många steg på stegräknaren när man får gå och lägga varorna på rätt plats.
    Något som är ännu värre är alla förpackningar som kunder förstör. De måste öppna flingpaket, tepaket, tvättmedelspaket etc. för att kolla innehållet. :( Och oftast räcker det inte med att ett paket öppnas, nej sen kommer nästa dumskalle och öppnar ett till. Det är ett fruktansvärt slöseri. Jag anser att det är stöld att öppna ett paket och göra det osäljbart. För ingen trodde väl att de tar det öppnade paketet? Nej, om de köper så tar de ett helt. Vissa människor har jag lite svårt för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att göra en vara osäljbar borde absolut kunna likställas med stöld, resultatet blir ju samma.

      Radera