lördag 31 augusti 2024

Fjällvandrare funna, men omdömet spårlöst försvunnet

Ett par fjällvandrare i Sarek var försvunna i några dagar, men när jag hör deras reaktion efter att ha kommit tillrätta önskar jag nästan att de åtminstone skulle ha fått svälta och frysa lite. Jag är normalt en fredlig människa, men det finns gränser.

Här ger de sig ut på fjället utanför märkta fjälleder med en dålig mobiltelefon, ser räddningshelikoptern, men gör inget för att bli upptäckta eftersom de inte fattat att de skulle rapporteras som saknade när de inte dök upp i tid. ”Det är jättebra att det finns så många resurser som det har funnits nu”, säger de med ett skratt när de inser att de utlöst en flera dagar lång räddningsaktion.

Det är inte utan att jag skulle vilja att de får fakturan för att poliser och frivilliga jobbat i fyra dagar för att hitta två omdömeslösa puckon, så kanske de skulle förstå vad de där ”jättebra resurserna” kostar. Något säger mig att skrattet hade fastnat i halsen om deras handlingar fått personliga konsekvenser.

Om inte hela kostnaden så i alla fall en räkning som svider. Inga resurser är outtömliga. Polishelikoptrar kostar pengar och om fler bortskämda snorungar gör likadant som dessa lär intresset hos allmänheten att offra sin fritid för att leta rätt på dem minska betänkligt. Nästa gång kan det ju gälla människor som förtjänar hjälp.

28 kommentarer:

  1. Nja.. de var ju förberedda och välklädda. Är det någon som ska faktureras i det här fallet är det väl de som larmade i förtid. De hade iofs räknat med 7 dagar i bushen, men hade mat för 10 dagar. Larmet borde inte gått förrän dag 10 tidigast.
    Men jag håller med om att det borde faktureras i många fall, t.ex folk som drar ut i sandaler och shorts. Eller ringer fjällräddningen för att de blev "trötta".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det framgår dåligt vad som blev sagt i förväg, men deras reaktion kombinerat med lättsinnig syn på kommunikation (en dålig mobil som inte laddades) tycker jag visar att de tagit rätt lätt på säkerheten.

      Radera
    2. Som vanligt saknas avgörande information i artikeln. Men inte hade jag bett anhöriga larma om jag blir försenad utifrån en idealtid. Jag hade velat ha larmet när provianten är slut + minst ett dygn "svält".
      Mobiler skulle jag inte lägga så stor vikt vid. Finns det mottagning är man ändå tillbaka i civilisationen.

      Radera
    3. Läste i någon artikel i samband med detta att man kan hyra satellit/ räddningstelefon när man ska ge sig ut där det inte finns mobiltäckning. Hade detta gjorts skulle vi sluppit hela denna cirkusen. Håller helt med Sparo, låt dem pröjsa så det svider.

      Radera
    4. Jag håller 100% med Sparo här och det gör jag framför allt för att de har den attityd de har. Ingen som helst ånger över huvud taget. Även om det absolut kan ta längre tid än man tänkt sig i vildmarken så behöver man vara väldigt noga med att låta anhöriga förstå det. Någon annan än samhället borde absolut ha behövt betala den här utryckningen.

      Radera
    5. Jag tycker heller inte att de gjorde fel, däremot de som larmade. Var och en är väl ansvarig för sin egen säkerhet. Visst, det kan hända olyckor, men i det här fallet av det som framgar av artikeln var de förberedda. Huruvida räddningstjänsten fick information om hur vana de var vid att vandra i fjällen framgar inte.
      /Annika

      Radera
    6. Kalle och Hanna: Jag har dålig koll på mobilnätet i fjällvärlden, men satellittelefon låter absolut som ett alternativ att starkt överväga. Om de inte bryr sig om att samhällets resurser förbrukas kunde de väl åtminstone tänka på sina anhöriga.

      Money Cowboy: Ingen som helst ånger, inte ens ställda inför faktum. Som reporter hade jag haft svårt att inte ställa en enda kritisk fråga om detta.

      Annika: Var och en borde åtminstone vara ansvarig för sin egen säkerhet, men vem fick ta ansvaret i detta fall, de själva eller samhället?

      Radera
    7. Ja, det var ju samhället som ryckte in den här gangen, men utan att de själva begärt hjälp. Anhöriga som anmälde borde däremot ställas till svars tycker jag.
      /Annika

      Radera
    8. De bär ett ansvar, men det var inte de anhöriga som garvade i tv och lättsamt sa att det är bra att det finns så mycket resurser.

      Radera
    9. De kunde ju inte ringa efter hjälp, eftersom deras mobil var trasig. De anhöriga fick veta i förväg att de skulle vara hemma efter 7 dagar, så när de inte var hemma och ingen kontakt kunde etableras så ringde dom myndigheterna.
      Skyller mer på paret än de anhöriga.

      Radera
  2. Påminner om den historia från några år sen där en räddningsaktion fick hjälp av frivilliga, som inkluderade de saknade - eftersom dessa inte såg sig som saknade. "Håll god kontakt med anhöriga" är väl kontentan av historien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det var ingen som övervägde att surra dem till varsitt träd i 48 timmar?

      Radera
  3. Hysteriska anhöriga?

    Så här säger en av vandrarna om det dåliga vädret som dök upp: "Man måste ha stor respekt för naturen. Och man känner typ på sig; nu kan man gå, nu kan man inte". Verkar inte vara några nybörjare direkt.

    Och hur kan man se på en helikopter på hög höjd att den letar efter dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att de har en (!) mobil som dessutom inte funkar som den ska tycker jag inte precis tyder på kunskap och erfarenhet.

      Nej, det kan man inte se, men de pratade ju om det och nämnde möjligheten.

      Radera
    2. Kanske mycket låg dimma? Hörde om någon orienterare som sprang utöver ett stup för nån vecka sen. Var det i Norge?
      //david

      Radera
  4. Man kan köpa satellitmottagare om man ska ut o vandra där det inte finns täckning. Mindre än en mobiltelefon, kostar ett par tusenlappar. Men en billig livförsäkring.

    Och sen gällande tiden då man sagt att man ska vara hemma, den kanske man ruckar på några timmar, beroende på restid och transportsystem. Men som nån här sa, något dygn av svält innan man kontaktar myndigheterna är helt fel.

    https://www.garmin.com/sv-SE/p/765374/pn/010-02602-02?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw_sq2BhCUARIsAIVqmQt8c37Wh9fQKrLGeBQun1XJHCzGsHPYaQbhIJr7lEZI6-XRxA0Apo0aAtpNEALw_wcB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter absolut överkomligt, men det allra minsta man kan begära tycker jag att varje person på fjällvandring utanför vandringslederna har en fungerande mobiltelefon med så mycket ström alternativt solcellsladdare som krävs.

      Radera
  5. Visst, oansvarigt att inte ha med sig en satellit telefon. Men ifall det hade varit någon i sin egen närhet som kommer 3 dagar försent än uttalat tid och man inte kan få kontakt så hade jag nog också varit orolig och ringt efter hjälp.
    Bättra att ringa än att inte ringa.

    Spara , idag såg jag en likadan Volvo som du har. Samma färg o allt, är du i Småland?
    //david

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone en fungerande vanlig mobiltelefon.

      Nej, men hade den norskt regnummer alltså? För här är den inte vanlig, mest Teslor och annat skit ;-)

      Radera
  6. Ja det kan man tycka,
    Jag hann inte se ifall de var en norsk skylt men det var väldigt likt din. Elbil vill jag inte ha, när dom börjar brinna blir det jobbigt att komma ut när det blivit kortslutning 🤪

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte kört bil idag, men jag såg den i garaget, så min var det inte :-)

      Ja, jag tycker att det är jobbigt nog med elfel i bensinbilar. Jag minns en Volvo Amazon jag hade som fick kortis i helljusreläet (som sitter som en fotpedal på den). Till saken hör att dörrhandtaget lossnade hela tiden, så det hade jag i handskfacket. För att komma ut ur bilen fick jag därför veva ner rutan och öppna dörren utifrån :-)

      Radera
  7. Så, då är man ok nog att engagera sig igen. Lyckats bryta arm o axel igen jag redan bröt en gång för 12 år sedan.

    Balanssjukdom som med lite klantighet gärna leder till avancerade klantigheter som detta önskar jag inte någon.

    Aldrig lyckats gå vilse lika mycket som i inlägget, men visst har jag lyckats, med resultat att jag fått få gå någon halvmil i mörker o kyla men alltid hittat fram.

    Den roligaste måste varit när jag var ute på en myr korsad av en massa åar och var ute och metade o fisket gick så bra att jag hade svårt att lägga ner innan mörkret började falla för fort.
    Men i mitt huvud hade jag ju alltid säkernetsnätet att följa åarna uppströms.

    När det väl var svårt att se eller känna vad som var uppströms var det så dags.

    Det komiska är att jag tog chansen att kravla över en fallen stock över en å inseende med pissig balans att chansen att komma över torr var ca 50%.

    Jag vann och kom över torr.

    Bara för att se en bro och min bil 20 meter bort.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, det där lät illa!

      Det värsta jag lyckats irra bort mig var när jag och en kompis mitt i natten klev av vid fel busshållplats i Malmö, visste inte den exakta adressen jag bodde på, men att den låg nära ett vattentorn. Det tog väl en timme och en jävla massa tur.

      Men då var jag typ 14 år, tycker det försvarar lite.

      Radera
    2. Allvarlig så har jag aldrig haft så ont förut utan att svimma. Glad som fn att kunna ligga på sidan utan att vakna 100 ggr per natt.
      Nu blir det dock klart bättre för var dag så tumme upp!
      /JB

      Radera
    3. Alltid lättare när det går åt rätt håll. Att inte få sova sliter.

      Radera
  8. I det här fallet så finns det ingen mobiltäckning här. Enda alternativet är satellittelefon vilket jag kan tycka är overkill för en fjällvandring. Ja menar hur löste vi detta förr?
    Tycker de gjorde helt rätt, hade med extra proviant och när vädret vart dåligt stannade de på plats och väntade ut det istället för att riskera att skada sig.
    Enda de kan klandras för i min mening är att de inte meddelat sin tänkta färdväg till anhöriga före så att det hade varit enklare att hitta dem om det går fel.

    Finns så många man kan klandra för att de ger sig ut i gympa skor som gott kan få betala för "räddningen" men i det här fallet.

    Om någon blir överkörd för att ha gått mot röd gubbe antar jag att vi även tvingar den personen att stå för samhällskostnaderna det innebär då också, för det är ju rätt oansvarigt det med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska du fjällvandra utanför utmärkta leder och det går att hyra en satellittelefon till ett rimligt pris tycker jag inte att det vore helt fel.

      Jag tycker nog att gympaskor är ett likvärdigt exempel på dåliga förberedelser som en trasig vanlig mobiltelefon.

      Jämförelsen med överkörningen vid övergångsstället tycker jag däremot var så dålig att jag inte ens bemödar mig med att svara på den :-)

      Radera