tisdag 14 januari 2025

Ni muckar med fel kille!

Jag vet inte vad jag har för diagnos, men jag gillar att ha koll på mina banksaldon. Häromdagen gjorde jag ett bankomatuttag och upptäckte att jag hade 13 kronor mindre på ett konto än jag själv fört in i mitt Excelark. Jag loggade in i nätbanken och mycket riktigt, 12,87 kr hade dragits av min mobiloperatör. Detta är ett av flera skäl till att jag hatar autogiro, men här fanns ingen annan lösning eftersom alla telebolag med rimliga priser krävde autogiro.

Nästa inloggning, hos mobiloperatören, gav ingen förklaring så jag tog kontakt med deras kundtjänst via chat och blev guidad genom menyerna där det framkom att jag ringt för 12,87 kr några dagar tidigare. Jag har fria samtal inom Norge, men skulle ha ringt ett ”specialnummer” i 4 minuter och 12 sekunder. Jag kollade min mobilhistorik och såg att samtalet som avsågs var till en optikkedja som givetvis hade ett vanligt nummer som borde ha täckts av mitt abonnemang.

Kundtjänstmedarbetaren kollade med tekniska avdelningen som bekräftade att de inte alls borde ha tagit betalt för detta, så nu skulle jag få tillbaka mina 13 kr. Till saken hör att jag nu hade tillbringat en halvtimme av mitt liv på detta och eftersom inte Gud jobbar på deras kundtjänst fanns ingen som kunde återbetala den tiden.

Dessutom hade jag vid det här laget blivit en aning förbannad, både på det faktum att de försökt blåsa mig genom att helt felaktigt dra pengar från mitt konto och på den slappa attityden. Det var ett ”sällsynt fel” sa kundtjänst, men som jag påpekade skiter jag i om det är sällsynt när jag blir bestulen. Jag krävde därför att bli uppringd av kundtjänstmedarbetarens chef med en förklaring och en handlingsplan för att detta aldrig någonsin skulle kunna ske igen.

Det fick jag såklart inte. Hur skulle det se ut om någon med mer än minimilön skulle behöva ha med kunder att göra i ett serviceföretag liksom? Däremot bjöd de mig till slut på en månadsavgift och hjälpte mig att spärra kontot för dylika ”specialnummer”, så nästa gång kan de inte ens påstå att det har hänt.

Men vilket skitsamhälle vi har skapat! Vi har gett företag rätt att dra pengar direkt från våra bankkonton och sedan är det upp till oss att bevisa att de inte hade rätt att göra det. Jag har ingen aning om hur ”sällsynt fel” det här var och det har såklart inte mobiloperatören heller för hur många kontaktar dem för att reda ut varför de fått betala tretton spänn?!

Av 100 personer är det säkert minst 50 som inte ens hade märkt det. Ytterligare 40 hade ändå struntat i det, några kanske med intentionen att ”det där ska jag ta tag i sen”. De flesta hade utgått ifrån att det är rätt för det är väl inget företag som drar pengar de inte har rätt till. Så säg att max 10 av 100 hade kontaktat företaget för en förklaring. Hälften av dem hade nöjt sig med att ”du har ringt till ett specialnummer”. Då återstår 5 och av oss är det gissningsvis bara jag som drar ärendet så långt att vi (alltså jag) krävt och fått kompensation. Jag är ändå nöjd att jag gjorde det. Inte för pengarnas skull utan för att jag då gjort vad jag kan för att företag inte ska kunna hålla på så här. Som Weiron i ottan hade sagt: ”Det är vi mot dem!

22 kommentarer:

  1. Så himla bra av dig. Dessutom bloggar du om det (visserligen på fel språk men ändå) så kanske någon ytterligare orkar protestera.

    Själv totalvägrar jag ge något företag fullmakt till mitt bankkonto (=autogiro), spelar ingen roll hur "billigt" det verkar vara. E-faktura är okej, annars får de skicka papper eller hitta någon annan kund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr funkar nog detta bra på alla språk för jag misstänker att problemet är globalt.

      Jag har resonerat som du, även om jag är rätt negativ mot e-faktura också. Detta var mitt första undantag mot min autogiroregel och det gav inte mersmak.

      Radera
  2. Hade liknande på Avanza där de dragit, ja det kanske var några kronor i "avgift". De påstod att det var ett belopp som uppstått för mer än tio år sedan och nu när de bytte ekonomisystem (bakomliggande system) så ville de ha in dessa kronor.
    För att göra en ganska lång historia kort så fick Avanza lägga mer än en arbetsvecka på att ta fram material som skulle stödja/bevisa deras tes, och det var ett otal människor, inkl chefer, som var inblandade. Det hela slutade med att de betalade pengar till mig, kunden. Alltså precis tvärtemot vad de förmodlingen tänkt sig från början.
    Som aktieägare i Avanza funderade jag på hur Avanza prioriterar bland sina uppgifter - att lägga så mycket tid, dvs pengar, på 1) få in några enstaka kronor 2) ta fajten med kunden som, om kunden är nöjd och glad, kommer att spendera oerhört mycket mer hos Avanza, väljer att försöka få kunden att får man förmoda byta till en konkurrent istället 3) att inte Avanza själva redan från början, eller under arbetsveckan, ser att det är en skitsak som Avanza aldrig borde stört kunden med utan hanterat helt och hållet internt.

    Nu är jag inte direkt orolig för Avanzas förmåga att tjäna pengar, det är ju enkelt att titta i kvartalsrapporterna. Men de kunde ha tjänat ännu mer pengar, och delat ut mer pengar till oss aktieägare istället för att lägga tid på uppenbara skitsaker som skulle gått i papperskorgen från första början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur tusan tänker de när de inte bara stryker kostnaden utan istället lägger arbetstid på det?! Det blir garanterat dyrare för dem och de riskerar att slarva bort en kund (och kanske dennes familj och vänner) för alltid.

      Radera
  3. Tyvärr tror jag att de kallt räknar med att folk inte ska orka bestrida små felaktiga avgifter... i normala fall. Trist.

    SvaraRadera
  4. Du är inte ensam. Jag har koll på alla mins saldon i excel jag också. Inga kostnader dras utan att jag vet om det eller tar reda på vad som hänt. Som du själv skriver är det en principsak.
    /Christoffer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns väldigt bra att ha det så, just för att det inte ska kunna dras pengar - stora eller små - helt felaktigt.

      Radera
  5. Jag hade definitivt inte orkat. Men att du tar fighten gör kanske att de korrigerar sina system så att det inte händer igen, så att jag inte behöver.
    Det tycker jag att de som orkar ta konflikten förtjänar lite credd för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv hoppas jag att det ska leda till att fler orkar ta fighten, för min lilla röst är alltför svag för att göra någon skillnad själv.

      Radera
  6. Varför har du inte sagt upp avtalet med pajasbolaget? Jag har också stenkoll på mina utgifter, av en god anledning.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att jag då måste teckna avtal med ett annat pajasbolag, alternativt sluta använda internet i telefon.

      Radera
  7. Jättebra med engagemanget! Jag har börjat klaga när t.ex. frukt i affären är dålig. Om jag hade snattat frukten hade det, med rätta, inte accepterats, men när man påpekar att frukten är dålig får man inte ens en ursäkt när man upptäcker detta efter betalning. Man gör en välgärning genom att påpeka eftersom tar den pucken också för t.ex. personer med intellektuell funktionsnedsättning, hög ålder, dålig syn m.m. som kanske inte tänker på det, vilket egentligen är den stora vinsten. Vem vill ha ett samhälle där allt bara är låt gå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, det blir ett låt-gå-samhälle om vi alla bara låter saker gå.

      Radera
  8. Det handlar inte om summan. Det är principen! Tar de fel pris i kassan på 2 spänn så handlar det inte om att 2kr gör någon skillnad utan att de har gjort fel. Medvetet eller inte spelar ingen roll.
    Mamma handlade på Ica och hade köpt en flaska chilisås, men på kvittot stod det 12 flaskor. Hennes egna tygpåsar slogs in som plastpåsar.
    Farmor handlade i kvartersbutiken och tyckte efteråt att det hade blivit dyrt. Det visade sig att de slagit in en limpa cigaretter utöver maten. Medvetet? Ingen aning.

    Det ända man kan vara säker på är att en del försöker sno åt sig av dina surt förvärvade pengar och det gäller att vara vaken!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt i att det inte handlar om summan, men folk reagerar ju inte på små summor varför företag kan strunta i att rätta till småfel. Inte nödvändigtvis för att de vill stjäla våra pengar utan för att de tänker att om kunderna skiter i det kan de också göra det. Men var går gränsen för en liten summa? Rätt som det är blir den högre och högre.

      Det märkliga med felen i matbutikerna, som de du beskriver, är att de nästan aldrig blir åt kundens håll. Där finns pengar för alla att tjäna genom att gå igenom kvittot. Jag gör det varje gång innan jag lämnar butiken och timlönen för det arbetet blir fyrsiffrig - minst.

      Radera
  9. "Det fick jag såklart inte."

    Nej men det går att hänga ut företaget i ett blogginlägg så att företaget får dålig publicitet. Men genom att inte skriva ut företagets namn i blogginlägget så missar du chansen.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser en poäng med att inte göra det. Ett namn skulle göra att några säger att det där är ett skitföretag man kan vänta sig vad som helst av. Jag tycker däremot inte att det har med företaget att göra. Vi allihop (men en del mer än andra) har skapat ett samhälle där företag kan ta våra pengar och skjuta över bevisbördan på oss, och då kommer det också ske.

      En av konkurrenterna (som jag tycker ännu sämre om) ringde mig för ett par månader sedan och försökte få mig att byta till dem genom en massa påståenden. Jag bad honom återkomma en vecka senare så att jag kunde kolla upp det han sa. Det gällde kostnader för att ringa EU-nummer från det norska abonnemanget och eftersom jag nyligen jämfört alla bolag trodde jag honom inte. Mycket riktigt, han ljög. En vecka senare ringde han igen och var hal som en ål. När jag påpekade felen i det tidigare samtalet sa han att diverse uppgifter på deras hemsida inte stämde, den var bara dåligt uppdaterad. Jo tjena...

      Radera
    2. Ja det är meningslöst att få kunderna att byta till konkurrenterna om konkurrenterna är lika dåliga eller sämre.

      Tom-Hjördis

      Radera
  10. För många år sedan handlade jag i en ICA affär i Lund. Så länge sedan att man bara använde kontanter. Jag betalade med en hundralapp men fick tillbaka på en femhundring. Sade till kassörskan att jag fått fel tillbaka. Svaret med ett
    mycket irriterat tonfall: ”Jag ger aldrig fel tillbaka”. Med resultat att jag gick därifrån med 400+kr. Första och enda gången jag fått betalt för att handla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, har hon sagt det så :-). Är det många år sedan undrar jag om hon inte dessutom fick betala hela eller delar av mellanskillnaden ur egen ficka.

      Radera
  11. Jag har flera ganger gjort samma sak. Ett exempel var när mitt modem kranglade, de skickade mig ett nytt som var äldre och heller inte funkade. Det slutade med att jag fick ett fibermodem och tva manaders gratis abonnemang.

    Min närbutik känner mig ocksa. De vet att jag kollar pa displayen när de slar in summorna, och att jag noga kollar att jag far rätt rabatter. De ganger det trots det blivit fel, har jag fatt tillbaka pengar. Alla ganger utom en, da skrev jag till företaget, och fick vouchers tillbaka.

    Däremot har jag inte stenkoll pa mina investeringar. Jag brukar kolla totalen och att jag inte har nagra innehav som inte gar med plus. Det funkar för mig. Jag vet att jag har sa jag klarar mig utan problem.
    /Annika

    SvaraRadera