fredag 17 januari 2025

Riktad reklam riktigt dumt

Vad får de allt ifrån? ”Hyperindividualistisk konsumtion” var den senaste idiotiska trenden jag läste om.

Hyperindividualistisk konsumtion bygger på personligt riktad marknadsföring, baserad på information som företag fått om dig – ofta genom sociala medier och appar som loggar ens beteende.

   – Det kan vara så enkelt som att du får mejl från företag där det står 'Hej Katarina', förklarar Katarina Graffman, doktor i kulturantropologi vid Uppsala universitet med fokus på konsumtion.

Jag tror mig på intet sätt vara immun mot reklam, men det där sista ger garanterat motsatt effekt på mig. Jag är spyless på telefonförsäljare som inleder med ”Tjena Micke!” och sedan låtsas vara min kompis. Oftast har de efter den inledningsfrasen tre sekunder på sig att övertyga mig och hittills har ingen lyckats.

Du känner dig lite utvald, även fast du är mycket medveten om hur det går till så spelar inte det så stor roll, du känner att det här måste du ha – för det är gjort för just dig, säger Katarina Graffman.

Individualistiskt? Jag tycker att det låter som motsatsen. Företag och försäljare som inte ens försöker ta reda på mina verkliga behov använder istället datorer och algoritmer för att läsa av mitt undermedvetna köpbehov. Kan det bli mer opersonligt? Jag köper mindre och mindre och jag börjar så sakteliga förstå varför. Hyperindividualistisk konsumtion... Kan vi inte bara kalla saker vid dess rätta namn – trams.

11 kommentarer:

  1. Det känns verkligen personligt med alla brev som börjar med "Hej [mitt förstanamn som ingen använder]". Inte alls! Men det är ett lätt sätt att sortera bort skräpet.

    Sen dessa algoritmer.... Jag får in väldigt mycket "förslag" och filmsnuttar i mitt internetflöde som jag är totalt ointresserad av. Och ju mer jag tar bort och blockar desto mer av det kommer upp. Och jag ser mindre och mindre av det jag själv är intresserad av (tex info från mina vänner eller föreningar jag är med i). Kan inte skylla på att jag är "smittad" av vad de i min närhet tittar på (dvs tonåringarna) eftersom de hävdar bestämt att de inte använder sig av sånt som bara "gamlingar" använder, dvs Facebook och Instagram :-D

    Spargrisen

    SvaraRadera
  2. Det är även roligt när man får ett mail från en rekryterare där de börjar med: "Hej namn, jag hoppas du trivs hos företagsnamn, vi har en möjlighet blablabla" där de i den beskrivna möjligheten visar att de inte har läst ens profil överhuvudtaget och det är en total missmatchning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vi söker programmeringsexperter, särskilt inom XX och YY och då är du en intressant kandidat" får jag ibland i personliga meddelanden på Linkedin. Hur jag nu kan vara intressant som inte har skrivit en enda rad kod på över 30 år. Kanske minns lite Pascal.... eller inte.

      Spargrisen

      Radera
  3. Håller med, men då är det en känd fallacy att man som individ känner sig undantagen från reklamens påverkan.

    Detta slår hårt mot mina erfarenheter då den nog smartaste person jag känner, en barndomsvän med dussintals patent inom området och arbetande på en sjukt hög position i USA hos en av de verkliga internetdominanterna lägger sin tid på detta, uppenbarligen med extrem framgång.

    Samtidigt känner jag mig enbart irriterad över riktad reklam och fnyser över att det förutsätts att jag skulle falla för det. Eller någon.

    Kognitiv dissonans.
    /JB

    SvaraRadera
  4. Det där drabbas jag nästan aldrig av, mycket beroende pa att jag sällan använder min telefon och inte hänger pa sociala medier. Lätt att undvika om man bara vill.
    /Annika

    SvaraRadera
  5. -> ”Tjena Micke!” och sedan låtsas vara min kompis...
    Får man kompis-pris då? Det måste man väl ändå få. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa är väl när de använder, dvs chansar på, ett "vanligt" smeknamn men som inte används av personen i fråga. Tex Kristina är antagligen vanligtvis en Kicki i Sverige, men lika ofta en Kris, Stina eller Tina. Blir ju direkt väldigt, väldigt opersonligt.

      Radera
  6. Det är självklart att man inte är utvald - hur skall man kunna vara det när man blir kontaktad av någon man inte känner eller vet något om? Trams! Jag blir som du ännu mer avig!
    /Christoffer.

    SvaraRadera
  7. Min dotter säger att efter att hon pratat om något så brukar hon kort därefter få reklam för det i sitt instagramflöde och menar att det verkar som att hennes mobil avlyssnar henne... Jag vet inte vad jag ska tro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis samma sak, även innan instagram fanns, har människort berättat om i 5-10år - så det måste helt säkert vara en slump, för inte kan det väl vara så att vissa appar är på hela tiden (även fast du inte ser det) och har tillgång till mikrofon? Nej, så är det naturligtvis inte, det är såklart bara en slump.

      Radera
  8. -
    Det har rapporterats om att unga kvinnor är de som har ökat mest/har störst konsumtionslån, läs Klarna, så kan vi väl utgå från att det som Sparo och artikeln/SVT beskriver, bäst fungerar på unga, kvinnliga hjärnor, kanske sådana där ännu inte prefrontalloben är fullt utvecklad (dvs under 25år)

    "..du får mejl från företag där det står 'Hej Katarina'.."
    Ja, i många emailadresser har ju just förnamn som en del av adressen, speciellt sådan som man har på jobbet: förnamn.efternam@företaget.se
    är väl oerhört vanligt, ja så gott som allenarådande?
    Näe, inte alla - jag hör vad ni säger, journalister på SR och SVT...

    SvaraRadera