Åt vilket håll börsen än går
verkar man numera alltid kunna vara säker på att H&M-aktien går
ner. Hur låga förväntningarna än är på försäljningssiffror och
resultat tycks de alltid kunna överraska negativt.
Återvänder en gammal graf,
kurvan är ju alltid likadan.
Samtidigt är det allt fler som
bekräftar min tanke för ett par månader sedan, att pendeln förr eller senare borde slå tillbaka när det gäller att klädhandeln gått från butik till online.
Senast var det Jacob ”Gottodix” Henriksson som uttryckte sig så här på sin Nordnetblogg:
”Zalandos egen plan har en väntad
och en kanske lite överraskande ingrediens. Den väntade är att
returerna ska minska. Spontant undrar jag – hur då? Kanske genom
planen bolaget också har att få fler att hämta varorna i en fysisk
butik, inte nödvändigtvis deras egen. Det låter ju praktiskt.
Istället för att skeppa iväg saker på vinst och förlust, så får
kunderna komma och pröva kläderna på plats. Det kanske kan vara
framhängda på galgar och visade på skyltdockor så man får lite
känsla för hur de kan ta sig ut. Att ingen har tänkt på det
förut.”
I förra veckans Börspodden vädrade
Johan Isaksson ungefär samma tankar. Isaksson, som nyligen började
tanka H&M-aktier, sa (fritt från mitt minne, lyssna själva om ni vill ha den exakta formuleringen) att hur billigt och enkelt
man än gör returförfarandet är det enklare att gå tillbaka till
en butik man ändå är i närheten av än att leta upp en kartong,
packa, fixa fram en retursedel, lämna in paketet och invänta
återbetalning.
Avanzas Claes Hemberg sa så här för
ett par månader sedan: ”Butikerna på nätet kräver inte bara en
ny marknadsföring och leverans. Konsumenter vill umgås, diskutera,
jämföra och pröva.”
Claes Hemberg, modeorakel...
Så här i semestertider noterar jag
att ett reklamargument som ofta används av resebolag är ”bra shopping”.
Nästan var de än vill lura oss att åka betonas
shoppingmöjligheterna på orten. Om vi lockas att semestra för att
shoppa (och de gör vi säkert, annars skulle argumentet inte
användas så ofta), varför skulle vi då inte vilja göra det
hemma?
I andra vågskålen blir jag skrämd av
att kolla H&M:s kundkommentarer på nätet. Det verkar finnas hur
många skäl som helst att inte handla kläder där: för litet utbud i
stora storlekar, för små storlekar, för dåliga arbetsförhållanden
i underleverantörernas fabriker, för politiskt korrekta... Visserligen
är det nog vanligare att tycka till offentligt med negativa åsikter, och visst
hittar jag också nöjda H&M-kunder, men de som ratar H&M som
företag lär inte handla hos dem vare sig online eller offline.