Därför hickade jag till när jag kallades girig i söndagens kommentarsfält. Närmare bestämt löd kommentaren på min text om förmodad förmögenhetsskatt så här:
”Ärligt talat. Jag är en riktig snålekonomisk person som gärna sparar i aktier och lägger pengar på hög men om det finns folk som behöver så ska de fan få hjälp. Släng på arvsskatt när man ändå håller på. Äckligt med giriga människor som du, tyvärr.”
Jag har inga problem
med att någon tycker att jag är girig. Värre stämplar har jag
fått, men vill bena lite i om det ligger något i det. Så här
säger Wikipedia:
”Girighet innebär ett överdrivet begär av att samla ägodelar förenat med överdriven sparsamhet, vinningslystnad eller snikenhet.”
Svenska Akademiens definition är
nästan identisk, så vi får väl köpa den. Riktigt vad som menas
med ”överdrivet” framkommer inte, men någon ska alltså anse
någon annans beteende som ”för mycket”. Ordet snikenhet kan
definitivt inte misstas som något positivt.
”Överdrivet begär
efter att samla ägodelar” låter inte bra, men i detta kan väl
knappast inräknas att vilja slippa att bli skattad till döds. Det
är ju inte att samla ägodelar utan att behålla de ägodelar/pengar
man redan har.
Den ofta rätt vettiga författaren och
vänsterdebattören Lena Andersson skrev en ledare i DN för ett par
år sedan med rubriken ”Skatt är den sanna girigheten”. För
visst borde det väl anses girigare att sträcka sig efter andras
pengar än att hålla hårt i sina egna? Hur kan det vara äckligt
girigt att vilja behålla sina egna pengar, men anses solidariskt av
staten att vilja ta dem ifrån mig?
Jag är inte motståndare till
solidaritet, men den ska i första hand ske på frivillig grund. När
staten ska roffa åt sig blir åtminstone jag mindre benägen att
hjälpa andra. Dels för att det är därför staten tar pengarna,
dels för att jag kan behöva dem själv om det ska poppa upp nya och
höjda skatter i tid och otid. Gör det mig girig? Kanske. Gör
staten mig girigare. Troligare.