tisdag 6 mars 2018

Evro eller Juurow?


Tanken är att EU-valutan euro ska uttalas som början av Europa på det språk man talar. Därför heter det juurow på engelska, ojrå på tyska osv, men det där har alltid varit knepigt i Sverige. Av två skäl, tror jag. Vi fick från början höra att vi skulle säga évro, men ingen kallar väl Europa för Évropa? Inte heller säger de flesta av oss Európa, snarare Erópa, så då borde valutan heta eró med betoning på o-et, och det låter sådär lagom bra.


Den andra anledningen till att vi inte kan uttala valutan på svenska är att vi alltid varit så amerikaniserade att vi helst sätter engelska ord på nymodigheter. Göran Persson, vår statsminister under de tio första åren med valutan, sa juurow. Jag är osäker på hur hans efterträdare Reinfeldt säger (jag brukar alltid slå av när jag hör hans röst), men vid det laget var väl skadan redan skedd.


Men jag klagar inte. Kanske är namnproblematiken ett av skälen till att svenskarna röstade nej i folkomröstningen. Vi kan ju inte gärna ha en valuta vi inte kan uttala. Jag håller tummarna för att Sverige inte hinner införa euron innan den försvinner, men i det fallet är jag pessimist.

Eftersom den är impopulär nästan överallt kunde man kanske byta namn, som man gjort med andra fenomen ingen gillar: zigenare, Stalingrad, Fredrik Virtanen... Enklast vore väl att gå tillbaka till ecu. Det uttalas ekýy. Eller éky. Eller e-ähvadfan!

8 kommentarer:

  1. Jag uttalar det oftast Juurow eller möjligtvis Euro, som i Europa. Vägrar kategoriskt att uttala det Evvro - det låter i mina öron som Arja Saijonmaa och det går inte för sig :-).
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars kunde vi byta namn på valutan till Arja Saijonmaa :-).

      Radera
  2. Svar
    1. Antagligen fortfarande Virtanen, men det korrekta namnet är numera Karl Fredrik Ramqvist.

      Radera
    2. Ingen aning. Jag konstaterar bara att han bytt namn. Det lite märkliga är att hans fru, som också heter Ramqvist, fortfarande också heter Virtanen.

      Radera
  3. Ska Virtanen bli av med sitt rykte så får han nog ansiktstransplantera sig också. Sådana äckel kan och bör ju inte visa sig på allmän plats.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte känna igen honom om jag mötte honom på stan. Byter han glasögon, rakar sig och går ner några kilo kan han nog röra sig ganska anonymt.

      Radera