måndag 19 mars 2018

Städning är pengar

Jag kom för flera år sedan på att jag kunde sälja saker ur källarförrådet. Möbler, böcker och ren skit. Detta projekt startades inte främst för att tjäna pengar, även om det gett mycket mer pengar än jag hade kunnat föreställa mig. Istället handlade det om att få ordning.

För en snåljåp är det en jobbig känsla att veta att jag har en sak, men att det tar för lång tid att få fram den för att det ska vara värt det. I vissa lägen med proppfullt förråd hade det lönat sig att inte ens leta utan köpa nytt istället. Genom att sälja och slänga fick jag fler användbara ägodelar.

Är det någon som sett...? äh, glöm det.

Och det här gäller inte bara i förrådet. Jag försöker hålla maximal ordning i hela lägenheten, bland pärmar och inte minst i datorn. Distraktioner, stök och brus stjäl fokus och tid. Eftersom jag konstant ligger på gränsen till utbrändhet behöver jag den energin till vettigare sysslor än “brusreducering”.

Konkret försöker jag göra följande:
  • Sälja, ge bort eller i värsta fall kasta sådant jag inte behöver.
  • Städa datorn, kasta överspelade dokument och sortera filer i logiska strukturer med mappar och sökbara dokumentnamn.
  • Hålla e-postprogrammets in- och utkorg tomma. Så fort ett ärende är klart ska det raderas eller sorteras in på rätt plats.
  • Skriva listor över dagens arbetsuppgifter, sådant som ska bevakas, tider att passa, saker att göra.
Sedan får man dricka öl.

16 kommentarer:

  1. Mycket bra tips som jag behöver jobba på. Lite förmycket saker och allmänt oordning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hittills har jag aldrig träffat någon som tycker sig ha för lite grejer och för mycket ordning :-).

      Radera
  2. Det där är ett intressant samtalsämne när jag träffar folk på middag eller för en drink hemma hos. Mer än en gång har jag lyckats reta upp folk med att jag har så få prylar, och varför de jag pratar med har så många. Känsligt ämne för många.

    Mitt vindsförråd står tomt. Finns plats över i alla skåp, lådor och garderober. Visst köper jag saker, men jag väljer kvalitet framför kvantitet. Eller så hoppar jag över köpet helt och hållet, allt oftare.

    Att ha många saker är kanske ett sätt att hantera rädslan för att vara fattig? Intressant podcast:

    https://podtail.com/sv/podcast/stil-i-p1/rensa-roja-och-slanga-bort-ar-farre-agodelar/

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det tär på människor att de inte får plats med bilen i garaget för all dynga och när någon påminner dem vill de hellre skjuta budbäraren än göra något åt det.

      Jag undrar om jag pallar att lyssna på Susanne Ljungs märkliga pauseringar, hur intressant programmet än må vara. Jag begriper inte varför ingen sagt till tanten att man inte kan stoppa för andningspaus mitt i en mening, det är otroligt irriterande. Men jag ska försöka ge det en chans.

      Radera
  3. Har man det rensat, luftigt och välorganiserat i skåp och lådor blir man inte det minsta sugen på att släpa hem fler saker. Så enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant! Det blir ytterligare ett incitament för att inte köpa ännu fler saker.

      Radera
  4. Håller med!

    En sak jag har märkt på mig själv är om köket är stökigt med disk överallt så blir min energi lägre och jag blir mer omotiverad. Kan ses som trivialt men det har haft stor påverkan på mig att alltid se till att diska (ingen diskmaskin) och städa rent köket på kvällen, så skönt att vakna upp på morgonen och ha ordning och reda. Ett annat plus är att ett luftigt kök bjuder in till att exempelvis baka bröd, tröskeln blir lägre att ta tag i det.

    Vänliga hälsningar
    A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känner jag igen mig i. Att hålla rent i bostaden (och inte minst i köket eftersom det är det rum där skillnaden är som störst mellan rent och stökigt) gör det mycket lättare att ta tag i saker. Förutom disk känner jag en liknande tillfredsställelse när skrivbordet är rent.

      Radera
  5. Oj, det där med städningen låter som en person i mitt hushåll. Ingen nämnd, ingen glömd :)
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.s

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men uppenbarligen någon med livserfarenhet.

      Radera
  6. Är du på gränsen till utbränd? Jag blir orolig. Och mest för egen del då ditt liv är min utopi och där ska inget brännas ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På A svarar jag tveklöst ja, och på B att nej, mitt liv kan omöjligt vara din utopi, då har jag varit för dålig på att förklara.

      Men utan att hänga ut mitt liv alltför mycket kan jag säga att det stundtals är rätt rörigt. På plussidan hade det kunnat vara värre. Jag hade kunnat vara tvingad att ha en anställning också.

      Radera
    2. Det där med att inte ha ett jobb att gå till, gör att folk får för sig att man har hur mycket tid som helst att frikostigt dela med sig av. Åtminstone är det så för mig, hjälper till överallt, börjar tänka att jag skulle ha en anställning så att jag i alla fall får betalt.

      Radera
    3. Helt sant! För mig räckte det med att ha en anställning nattetid för att få de reaktionerna. "Du som är ledig hela dagarna kan väl..." BEHÖVA SOVA OM JAG SKA KUNNA VARA VAKEN TILL ÅTTA PÅ MORGONEN!!

      Radera
  7. Så sant, att städa och kasta "skräp" är så otroligt effektivt när man väl kommer igång. Jag lider dock av att det går trögt i början. Så som att "ja men om jag sparat det där, borde jag även spara det här". Fram tills ångestgränsen passerats och man istället kommer in i "ja men gör jag mig av med det där, kan jag även göra mig av med det här".

    Men visst är det konstigt att man kan få lite separationsångest av att städa och rensa i förråd, skåp och garderober! Att det är ett effektivt och snabbt sätt att få in lite pengar på, är det ingen tvekan om!

    Jag tycker att det går snabbast att gå med i olik fb grupper som är gratis. Då kan man gå med i grupper som ligger geografiskt lämpligt, vilket gör att försäljningen går snabbare för att folk bor på samma ort och kan komma o hämta + betala samma dag om man har tur.

    Nice sida förresten, fortsätt så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undermedvetet har man väl klamrat sig fast vid tanken på att en massa grejer man inte använder ändå representerar en funktion i livet, vilket de ju inte gör för då hade de inte stått i ett förråd sedan lång tid tillbaka.

      FB har jag avvecklat, men det är bra om det finns något vettigt med det. För mig blev Facebook ännu ett städobjekt, ett irritationsmoment att göra sig av med.

      Tack för berömmet, jag ska försöka.

      Radera