tisdag 27 mars 2018

Tullar – inget nytt

De senaste veckorna har det pratats mycket om amerikanska tullar på utländska importvaror, främst från Kina, men eventuellt också från Europa. Vi får väl se var det landar, hur mycket som handlar om signalpolitik (både inrikes och utrikes) och att känna sina handelspartners på pulsen.


En del av tullarna är klubbade, andra kan tillkomma och det kan sätta igång motåtgärder i andra länder, men kan vi släppa krigsrubrikerna snart? Tullar och andra handelshinder är inget nytt fenomen uppfunnet av Donald Trump. Här är t ex en artikel om när den nytillträdde presidenten Barack Obama gick i liknande tankar. Även EU har importtullar på varor från Kina, bl a stål.

Den som är fri från skuld kastar första stenen. Eller också gäspar vi unisont i en synkroniserad flashmob och försöker gilla läget. På börsen tjänar en del företag på tullar, andra förlorar. Precis som vid priskrig och inhemska skatter.


Antingen kör vi globalism och frihandel fullt ut och accepterar asiatiska löner. Eller också får vi nog leva med att varje land försöker skydda sina industrier och intressen. Det kommer knappast stressa fram ett världskrig i år heller. Då är jag betydligt mer oroad över att halva I-världen slänger ut ryska diplomater utan grund bara för att man vill låtsas som att det är Putins fel ifall deras folk skulle få för sig att rösta ”fel”.

27 kommentarer:

  1. Håller med dig .Skulle Putin vara så korkad att han förgiftar
    en före detta spion strax före valet .Och varför skulle dom ta livet av han i Uk när han suttit fängslad i Ru för föräderi som han faktiskt har gjort sig skylldig till .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får inte heller ihop någon logik i att Putin förgiftar spioner i andra länder och till på köpet med ett medel som snudd på har rysk avsändaradress. Det är lite för mycket som passar lite för bra in i andras narrativ.

      Radera
    2. Syftet är inrikespolitiskt. Putin *vill* att det ska vara helt klart vem som gjorde det för att skrämma andra till tystnad, samtidigt som han kan blåljuga och förneka allt om någon faktiskt frågar. På samma sätt som han gjort förut, t.ex. när någon frågade om det var ryska soldater på Krimhalvön eller vem som mördade den där agenten med Polonium.

      Själv tycker jag det är överdramatiskt, men det kanske är för att det ska synas i så mycket global massmedia som möjligt så att alla utflyttade ryssar hör om det. Eller för att de ska kunna säga "det är så uppenbart oss att det måste vara en komplott".

      Det har dött alldeles för många ryssar som haft kontakt med andra länder de senaste åren.

      Radera
    3. För att förtydliga är jag inte med i någon rysk fanclub. Det är mycket skit med det där landet. Främst att det inte är en demokrati och att de inte ens försöker.

      Men därifrån är det långt till att svälja alla anklagelser utan bevis. Theresa May har inte det förtroendekapitalet hos mig och från det jag sett hittills lär hon inte få det heller.

      Radera
    4. Ja, varför skulle de ta livet av en förrädare som bor i UK? För att han är en förrädare! Att han suttit av straffet och blivit utlämnad till annat land gör honom inte till mindre förrädare. Och att göra det före ett val, tja varför inte? Han gör så att väst vänds emot Ryssland ännu mer, vilket enar landet mot väst och Putin blir än mer populär. Allt kan vändas på och utnyttjas till sin fördel när sanningen inte är intressant. Både om Ryssland är skyldigt till detta och om de inte är det. /Eva

      Radera
  2. Jag kan bara hålla med. Det är sorgligt hur västvärldens politiker håller på att förgöra demokratin här. Först för man en politik som är fullkomligt upp emot väggarna, med resultat som folket opponerar sig emot i viss mån (även om de flesta tycks se allvaret långsamt). Då beskyller man Putin. Måste vars skönt att allt alltid är någon annans fel.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Putin är den nya vargen, en "Svarte Petter" man alltid kan skylla allt elände på. Jag betvivlar dock inte att Ryssland håller på med internationellt underrättelsearbete. Det gör alla stora länder. För övrigt lägger ju Sverige helt öppet pengar på att påverka politiken i Ryssland, men då kallas det "demokratiarbete" och då är det tydligen helt okej att lägga sig i hur och av vem andra länder styrs.

      Radera
    2. Man kan inte vara helt säker, men jag tror att ni är farligt nära att vara på fel sida när man tittar på det här om många år. Det finns problem överallt och ingen påläst inbillar sig väl att "deras" sida är perfekt, men det finns en sida här som invaderar Georgien, Krim, Sydossetsien, Ukraina, som hotar sina grannländer, vars utflyttade medborgare dör mystiskt, som har så många mördade journalister att wikipedia har artikel bara för att lista dem.

      Kommer Ryssland invadera Estland i år? Det tror jag inte. Skulle Ryssland invadera Estland om de kunde göra det ostraffat? Helt säkert.

      Radera
    3. Ingen aning om Estland, men för mig säger det ingenting om huruvida Ryssland försöker påverka val i länder som USA, Frankrike och Sverige. Jag ser helt enkelt inte den kopplingen.

      Radera
    4. Ja, jag inser det ironiska i att jag inledde med "Man kan inte vara helt säker" och sedan avslutade med "helt säkert". :)

      Radera
    5. Det var egentligen inte kritik mot det du sa. Mer att jag är trött på att den allmänna debatten ofta hamnar vid sidan av sakfrågorna. Någon har hämtat info från fel källa och då ska källan kritiseras (det är tydligen vad källkritik betyder numera). Eller också får man medhåll från en person med dåliga åsikter på något annat område och då kräver "anständigheten" att man inte tycker som denne här osv.

      Radera
    6. Klockrent Micke. I väst har vänstern med mkt stor framgång lagt ribban för samhällsdebatten riktigt låg. Hela felet med Sveriges Riksdag idag och media är ju att allt nu handlar om vem som säger ngt, istället för sakfrågan i sig. Imbecillt. Mvh

      Radera
  3. Om man skulle använda bara ett "nyckeltal" för hur illa det står till i en nation eller någon typ av sammanslutning, då skulle jag välja alarmerande om yttre fiender.

    Det är det äldsta tricket i boken när ett land eller civilisation håller på att falla sönder innefrån!

    Andra länder, sjukdomar, miljökatastrofer och finns det inget annat, utomjordingar!

    Ett uns av sanning, vinklas och vrids på till målet är uppnått.

    Allt är tillåtet för att bevara etablissemanget!
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, man kan alltid försöka mäkla fred med fiendens fiende genom att peka på det gemensamma hatobjektet.

      Radera
  4. Ryssland (liksom andra stormakter) har försökt underminera andra länders självstyre när det passat dem i hundratals år. Just nu verkar de aggressivare än på länge och aggressivare än något annat land. Deras försök att skapa split och osämja i USA är ovanligt tydligt. De hyllade också Brexit och framgångar för högerextremister i europeiska val men jag vet inte om det finns bevis i de fallen eller om de bara haft turen att ha tillräckligt många på sin sida. Att de avslöjades i USA kan bero på att USAs signalspaning är bättre än andra länder, inte på att det var den enda attacken.

    Förresten, Ryssland bötfäller eller blockerar alla utländska media som inte stämplar det de gör med "från utlandet". Det drabbade Human Right's Watch nyligen t.ex. Så de verkar tro själva att det är möjligt att påverka andra länder.

    ----

    "Varför" är alltid en bra fråga när andra gör saker man inte förstår. Jag har accepterat att vissa människor (mördare, terrorister, ...) kommer jag aldrig förstå, men för Ryssland finns det faktiskt en förklaring som inte är speciellt långsökt.

    5-10 år efter Sovjetunionens kollaps så skrev några ryssar en plan för hur Ryssland skulle kunna bli mäktigt igen. En intressant studie som väl mest såg som ett akademiskt verk, men det verkar nu som att den ryska regimen följer den steg för steg. I den ingår det att skapa intern osämja i stabila konkurrenter, som EU, USA, NATO och det är det de gör. Se hur de lyckats skapa sig ett nytt fotfäste i mellanöstern genom att utnyttja den förvirrade och extremt splittrade situationen där.

    Ett annat bra exempel tycker jag är hur de skapade facebookgrupper för både aggressiva färgade och högerextremister i Texas och sedan schemalade "IRL meetups" på samma ställe och samma tid för bägge, med hopp om att få till kravaller. Just den misslyckades för att inga aggressiva färgade dök upp. De är betydligt bättre på att motivera högerextremister.

    Du kan förresten läsa lite mer om "planen" här: http://www.news.com.au/world/europe/1990s-manifesto-outlining-russias-plans-is-starting-to-come-true/news-story/343a27c71077b87668f1aa783d03032c

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du säger med första stycket är att Ryssland bedriver utrikespolitik. Att de ser med glädje på att konkurrenten EU faller är på väg att falla samman, när en av de största aktörerna, GB, hoppar av, säger sig självt. På samma sätt som vi var många i Västeuropa som hurrade när muren föll.

      Sedan tycker jag att vi i Sverige, som just fått Google att göra en specialversion av sin sökmotor för vårt land, ska vara lite ödmjuka när vi pekar finger åt andra som är mån om bilden av hur deras land framstår i utlandet.

      Radera
    2. Ja det där är rätt fascinerande att observera skillnaden i retorik i Sverige när det till exempel handlar om kurdernas rättigheter och tagande av politiska fångar i eu, vad det gäller Katalonien!
      Kalle56

      Radera
    3. Ibland undrar jag om du Daniel är den Daniel jag känner i verkligheten men som aldrig vill avslöja om han har en blogg. Du skriver som han talar... Klok verkar du i alla fall, förefaller ha koll på läget, precis som den Daniel jag känt i många år. Och han investerar och är också väldigt pengainriktad... ;)

      /Eva (inte mitt hela namn dock)

      Radera
    4. Tänk så mycket enklare internet vore om alla skrev under sitt rätta namn, för- och efternamn och gärna en bild. Så tycker jag, och massor av anonyma vänner håller med :-).

      Radera
    5. Ja jag kan förstå den uppfattningen men jag skulle då aldrig skriva något på nätet och det skulle vara trist, för mig alltså. (Andra skulle kanske inte sakna mig. ;)) Men Eva är mitt förnamn enligt Skatteverket så jag ljuger inte. Men det är inte det namn jag någonsin presenterar mig med och ingen har någonsin kallat mig det. Först efter 30 upptäckte jag att jag faktiskt inte har ett dubbelnamn som jag och alla trott, till och med föräldrarna!!! Nå nog om denna ganska irrelevanta detalj./Eva

      Radera
    6. Annars känns Eva som ett hyfsat anonymt namn även om folk hade vetat att du heter det :-).

      Klart att internet blivit lite fattigare utan dina kommentarer. Jag menar inte att man måste välja mellan att vara helt offentlig eller inte finnas på nätet alls. Bara att det vore enklare om man hade ett namn och ett ansikte på alla människor, lite som IRL.

      Radera
    7. Återigen, så är Ryssarna en avledande skitsak. Hade EU o Sverige skött sina länder med framgång så hade problemen inte förelegat. Istället har de fokuserat på massinvandring med bidrag. Mvh

      Radera
    8. Jag ser andra problem både i Sverige och världen, men håller med om att folkets vrede inte piskats upp av Putin utan främst av våra egna politiker.

      Radera
  5. Kan bara hålla med Micke, både om tramsandet om Trump när han gör och säger precis det demokraterna tidigare sagt/gjort och om ryssarnas inblandning i allting som inte passar etablissemanget.....

    Inreseförbudet i USA, knappast nått som dom kom på på en vecka, det fanns så klart underlag för det redan i Washington....
    och Bill Clinton hade väl hårdare regler om jag inte misstar mig,, 🤔

    Muren mot Mexico, Hillary Clinton vägde orden lite slipat på tungan och sa "barriär", då blev det inte kravaller och sönderslagna butiker, märkligt.... 🤔

    Inblandningen i valet läste jag om ett par månader innan valet på armstrongs blogg där han skrev att det ryktades om att dom skulle skylla på ryssarna om trumpen vann valet...... Oops, rätt igen,, 🙄

    Att barak Obama åkte Europa runt och talade om hur eländigt det skulle bli om folk inte hade vett att rösta som staten ville det var ju inte påverkan, det var empati och medkänsla! 🙄

    Att ryssarna tar tillbaka Krim och inte låter Nato lägga vantarna på basen för flottbasen där kan väl inte förvåna någon annan än Calle Bildt, möjligtvis Margot Wallström..... 😣

    Och att dom går in och skyddar ryssar i östra Ukraina är inte speciellt förvånande för ryssen på jobbet som kommer från Ukraina, det är mest ryssar som bor där enligt honom,,
    Mor hans har en lägenhet i ett hus som ska rivas i Kiev och hon är rädd för att hon inte ska få någon ersättning för sin äganderätt då hon är ryska, det är verkligheten för ryssar som vuxit upp i Ukraina,,

    Det är känns djävligt märkligt att alla spår leder till Ryssland när det passar västvärldens ledare nu för tiden, jag har ärligt talat lite svårt att se logiken i att ryssarna ska eftersträva ett Europa i sönderfall eller helt enkelt anfalla oss, vad skulle vinsten vara och vad skulle dom vilja ha, Malmö? 🤔
    Dom har väl mer naturtillgångar än vad vi har och tjänar väl rimligtvis mer på ett välmående Europa att ha en fungerande handel med, och det verkar vara västvärldens stora skräck för tillfället.....
    Tvärtom så verkar det som väst och Nato flyttar fram positionerna så gott det går, och jämför Natos budget med Ryssland försvarsbudget så är jag rätt tveksam till ryssarnas fördel.....

    Känns som EU känner att det knakar i fogarna på bygget av federationen och behöver en fiende utanför för som kan ena pöbeln.....
    Vill Putin ha Europa så känns det som han bara behöver lägga sig med en grogg på en datja och bättra på brännan medans vi tar hand om grovgörat själva...... 😒

    Och nej, varken Putin eller Trump känns son några favoritpolare man gärna hänger med men jag är inte speciellt imponerad av alternativen heller, Jean Claude junker lär ha sagt:"vi vet vad som behöver göras men inte hur vi ska bli omvalda...." vilken ansvarskänsla! 😀😒
    Eller en annan kommentar från EU höjdare: "men det reser dom ju inga statyer över"...... och så fattar dom inte att folk ruttnar..... 😒

    Vi har några stökiga år framför oss är jag rädd.....

    Mvh snickar'n

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad fan, är det VM i långa kommentarer ;-)?

      Bill Clintons regelverk minns jag inte, men har för mig att Obama angav ungefär samma länder som Trump som problematiska.

      En märklig grej med USA-valets resultat och legitimitet var att demokraterna innan valet fastslog att om Trump förlorar kommer han aldrig acceptera resultatet. Mm, genom sig själv känner man andra och så ropade de om "popular vote" i ett års tid och menade att Trumps seger borde underkännas.

      Nej, jag tror inte att Putin vill ha Malmö, men gör han det tycker jag att Löfven omedelbums borde inleda en dialog :-).

      Jag håller med om att Jean-Claude Junker inte är mer Messias än vare sig Trump eller Putin. Kim Jong Un är en annan ledare som skrämmer. May, Macron, Merkel, Löfven... Ring Poolia!

      Radera
    2. Men hallå! Vet du hur dålig pension man kan räkna med som knegare idag? 😳

      Klart som phaen man ser chansen med ett karriärbyte då det är valår..... 😎

      För det kan vi väl också enas om att det är rätt mycket ord och lite handling i dagens politik.... 😉

      Radera
    3. Helt sant, både om pensionen och politiken.

      Radera