söndag 11 mars 2018

Dumsnålt skoköp

På löparskor har jag efter tiotals timmars forskning och tusentals timmar i löparspåret ganska bra koll. Jag vet vad som utmärker de olika märkena, deras styrkor och svagheter, vad jag gillar och ogillar med dem. Jag köper 1-2 par per år. Det blir inte alltid rätt, men ofta ganska bra och ibland väldigt lyckat.

Vinterkängor är en helt annan sak. Det köper jag kanske vart tionde år. Jag vet inte vilka varumärken som gäller eller vad man ska titta efter, så jag gick strikt på pris. Hos Zalando hittade jag ett par kängor av märket Your Turn för 254 kr. Jag fattar att ett par skor för 254 kr troligen är klart sämre än fyrsiffriga alternativ, men jag hoppades att det skulle vara mycket sko per krona. Det var det inte.


Jag har aldrig handlat hos Zalando, men Kinneviks aktieägare verkar gilla dem. För mer obekanta företag letar jag efter recensioner och klagomål. Här sökte jag på skon istället. Jag hade aldrig hört talas om Your Turn, men så här sa nätet:
Your Turn är tyskt varumärke från Berlin, som fokuserar på kreativt och avslappnat mode i stilen streetwear. Märket riktar sig till unga män som tycker om att klä sig snyggt men ändå vill se avslappnade ut.
Jag är varken ung eller avslappnad och funderade inte särskilt mycket på utseende. Ska jag klä upp mig blir det mycket sällan vinterkängor, men det där lät väl bra. Recensionerna av modellen lät också okej, de få som fanns. Någon tyckte att den ”klampade” men värre än så var inte kritiken.


Så jag slog till. Snabb leverans och de såg ut som på bilden. Så långt allt väl. Tyvärr några mindre bra observationer:
  • Efter tio steg i snö känns det som att ha en såphal ishockeypuck under vardera hålfoten. Det är som att sulorna suger åt sig snöslask och packar den till hård is.
  • Skorna har ingen som helst dämpning, så när underlaget inte är snö känns det som att sulan är tillverkad i flintasten.
  • Jag fryser sällan om fötterna. Har gått i gympadojor hela vintrar och springer barfota ner till +7. Men i dessa skor fryser jag mest hela tiden. Det är som att de helt saknar foder. Det är ännu en rätt dålig egenskap för vinterkängor.
  • Det sämsta till sist. Så här ser sulorna ut (bägge lika bedrövliga) efter ungefär fem mils användning. Som synes börjar sulan i hälen nästan vittra sönder. Löparskor förväntas hålla c:a 100 mil. Mina brukar hålla 120-160 mil, så jag brukar inte trampa sönder skor på nolltid. Men dessa skor är gissningsvis helt slut efter 50 mil. Min recension: Skit!

Så vad lär jag mig av detta? Ska jag köpa ett känt märke nästa gång? Och vad är ett känt märke? Ecco, Salomon, Dr Marten's? Jag vet inte, och den sista slängde jag in mest för att kunna avsluta med den här videon:

Okay boots... do your stuff!

52 kommentarer:

  1. När det gäller skor, så tycker jag det faktiskt är värt det att uppsöka en riktig skobutik, där man får riktig service av kunnig personal. Jag är inte typen som offrar ryggen för att kanske snåla 300 kronor.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan som sagt bara bedöma löparskor, men i det fallet känns butikspersonal snudd på helt överflödiga. På sportaffärer vet personalen oftast ingenting. De kan läsa sig till märke, modell, storlek och i bästa fall drop, men vet aldrig vad skon väger eller vad den har för egenskaper.

      På löparbutiker vet de mer, men tycks ha en grundinställning att ju mer dämpning desto bättre. Alla som gått upp på deras löpband får t ex höra att de överpronerar och behöver skor med en pronationskil.

      Om butikspersonal gör rätt för den extra kostnaden kan jag betala den, men då gäller det att först hitta DEN butiken.

      Radera
  2. Ah Dr Martens...

    Minns mina första mycket väl...tog 2-3 veckor att gå in skorna och jag fick tejpa fötterna för att undvika de värsta skavsåren men sen!

    Skorna satt som gjutna och gummisulan gjorde att du kunde gå mil utan att bli trött i benen.

    Nu är jag nog för gammal för modellen och vet inte om jag kan ta 2-3 v smärta igen men man ska aldrig säga aldrig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina Dr Martens-minnen är mer vaga, men jag har inget minne av tejp och skavsår.

      Och efter att ha researchat den här texten kan jag konstatera att man inte måste välja punk eller ska för att använda skorna. De finns i riktigt gubbiga och fodrade utföranden, så än är inte loppet kört för oss :-).

      Radera
  3. Godmorgon! Prova att reklamera skiten man kan bara få ett nej eller kanske något tillgodo när du handlar där nästa gång.
    Personligen skulle jag alldrig handla skor på nätet viktigaste plagget man har på sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bedömer att chansen att lyckas reklamera i förhållande till priset inte gör det mödan värd är att försöka.

      På löparskor sparar jag tusentals kronor om året på att köpa dem på nätet. Visst kunde jag köpa vinterskor i butik, men jag är inte säker på om det blivit någon skillnad. T ex märker man ju inte i butiken att man riskerar frostskador av skorna så fort det blir minusgrader :-(.

      Radera
    2. Nu blir jag besviken. Du har redan skrivit ihop en text. Ta den och skicka in den. 250:- åter för 5 min arbete. Du kan ju räkna timlönen på det eller avkastningen på 25 år...

      Radera
    3. Fem minuters arbete för att packa, skicka, fylla i retursedel, gå till postinlämningen, stå i kö i en kvart eftersom postkassan just då (=alltid!) är stängd så att man får stå och vänta på att tant Agata ska lägga upp sina 57 varor på bandet och betala med mynt... Då är du snabbare än jag.

      Radera
  4. Jag har haft Dr Martens sedan tiden som tonåring på 1980-talet; använder de fortfarande som femtioplusakademiker, köper nya vart fjärde år eller så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där hör du, Thelenius! Man behöver inte ha rosa tuppkam för att gå i docs :-).

      Radera
    2. Med tanke på att frugan påpekade gråa hårstrån hos mig häromdagen kanske inte rosa är så dumt ändå :-)

      Radera
    3. Hår hör ungdomen till. Och fruntimmer.

      Radera
  5. Jag vill också slå ett slag för Dr Martins, köpte mina första 10 håls kängor när jag var 18 år. När jag var ca 40 år och använt kängorna typ var och varannan dag i över 20 år hade sulan slitits ner och tog in vatten. Kom fram till att ålder ca 40 år inte var ett issue för att ha Dr Martin så jag köpte ett par nya 10 håls kängor + ett par Jodphurs. De kostar rejält men att kunna ha dem i 20 år är en himla fin investering. Jag har inte haft några problem med skoskav etc. Snarare jublar mina fötter av att få plats i sköna skor där tårna inte kläms ihop.
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. 22 år låter absolut som bra livslängd. Jag skulle ha läst den här kommentaren FÖRE köpet :-(.

      Radera
  6. Herr Snålgris är som namnet antyder väldigt snål (sparsam säger man kanske), men är det något som jag inte sparar på så är det skor. Sprang mycket med billiga skor från Maxi, och en gång fick jag ett presentkort på Team Sportia där en säljare plockade ut ett par bra skor från Saucony, för ca 1500 kr. Jisses vilken skillnad. De skorna höll 5 år, och kändes fortfarande som nya men fick ge sig av hygieniska skäl...

    Underbar beskrivning av ditt skoköp, trots att det inte var bra skor. Det är väl bara att skicka tillbaka och reklamera, så ska inga skor vara tror satt de *bara* kostade 250 spänn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Team Sportia är typiskt en sådan butik där jag upplever att jag som kund vet mer om löparskor än vad personalen gör, men självklart finns undantag och självklart kan de plocka fram passande skor på ren flax också. Men 1500 för ett par löparskor är ungefär dubbelt så mycket som min övre gräns.

      Är det bara hygienen som är problemet skulle jag testa att tvätta dem i maskin. Det rekommenderas inte, men ofta går det bra.

      Jag ger mig fan på att reklamationen inte skulle löna sig. I bästa fall får jag ett tillgodokvitto (i sämsta fall ett par nya skor av samma modell som är usel på alla tänkbara sätt) hos Zalando, och jag känner mig färdig med dem nu.

      Radera
  7. Har beställt från zalando. Tyvärr gick innersulan sönder. Dock skall dem ha att det gick förvånansvärt lätt att reklamera dem. Skicka mail. Be dem skicka en påse att lägga dem i samt retursedel. Pengar på kontot efter typ 5 dagar. Alla kronor räknas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, alla kronor räknas, men jag pallar inte. Jag har större strider i livet just nu. Jag håller tummarna för att förfallet bromsas upp, så att de åtminstone är värda något som skor, mer än som lärdom.

      Radera
  8. Hade gärna sett ett inlägg kring din samlade erfarenheter av löparskor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rädd att ämnet riskerar att bli väl smalt. Men jag har skrivit om det allra billigaste alternativet: https://sparosverige.blogspot.se/2017/11/barfotalopning-sparar-knan-skor-och.html

      Radera
  9. Vinterkängor bör man inhandla under perioden från slutet januari tills de tar slut/inte är framme längre framåt våren. De bästa fynden är bra märkesskor, t ex Vagabond, Ecco (ofta rear Ecco dock inte tillräckligt, de säljer kanske ändå), och lite mer udda/okända men märken på Skoman som verkligen har kvalitetsskor. På märkesreorna kan man få samma pris som de väldigt billiga typerna har som ordinariepris eller mindre.

    Själv hade jag dock tur denna gång, fyndade riktigt bra skinnkängor på Skopunkten, en butik jag annars skulle rata. Dessa skor håller förmodligen minst två säsonger och kostade
    bara 650 kr, totalt för två par alltså. Snygga är de också. Det är smart att ha minst två par per säsong, då skor som hinner torka ordentligt innan nästa användning, även om de inte förefaller blöta inuti alls, håller betydligt längre. Detta med att använda skor en enda säsong är för mig en gåta. Kanske sköter folk inte sina skor, smörjer in eller byter mot andra par utan nöter varje dag på samma. Då förstår jag att skorna "dör" snabbt. Har alltid skor minst 2 år och uppåt 10-15 för vissa par. Och om de plötsligt blir omoderna i modellen så åker de på vinden för att bida sin tid inlindade omsorgsfullt i papper och med skoblock för att hålla formen. Där ligger ännu gamla Vagabondstövlar och väntar på att komma ned, jättefina skor, som användes flitigt tre år efter 2002 och ännu inte ens behöver klackas om. Men den speciella tåformen måste först komma på modet igen ;). /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden prickade jag, men något fynd blev det inte :-).

      "Detta med att använda skor en enda säsong är för mig en gåta."

      Håller med, undantaget löparskor som tar slut efter 100-160 mil oavsett hur lång tid det gått. Huruvida skor är moderna eller inte rör mig inte i ryggen så länge de är bekväma.

      Radera
  10. Hej!
    Efter ca 15år som säljare av skor i sportbutik har jag lyckats snappa upp en del.
    Mitt tips för en lång investering och valuta för pengarna är att satsa på ett par kvaitetskängor som passar din fot (nyttja butiker att testa dig fram) sen investerar du i ett par Meindl, Lundhags eller Haglöfs via webben eller när butiken har rea. Dessa brukar även gå att sula om ifall du lyckas nöta ut sulan.
    Happy Walking!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter vettigt. Haglöfs är enda märket av dessa jag har hört talas om, men det säger mer om mig än om skorna.

      Radera
    2. Jag rekommenderar starkt Lundhags, har haft mina i många år och de blir bara skönare och skönare. Sen har jag för mig att de har en mycket bra garanti. Jag föredrar kängor utan foder, då gör det inget om man får in vatten, bara att byta strumpor. Till kängorna bör man köpa ett bra vax, så man kan vårda dem och de håller längre tid.

      Radera
    3. Haglöfs kan jag verkligen skriva under på! 🙂
      Köpte ett par vanliga herrskor eller walking eller vad phaen dom nu kallar dom på en outletbutik från en av sportkedjorna och maken till sköna dojjor har jag inte hittat än i varje fall, dessutom en riktigt bra innersula i dom som bara den kostar några hundralappar om man köper den löst och dessutom sänkta med halva priset tror jag det var! 🙂
      Tyvärr så blev sulan så nednött efter 2-3 års i stort sett daglig användning så jag blev tvungen att köpa ett par nya dojjor, och hade samma modell funnits då så hade jag gladeligen lagt 1500:- på ett par,, 🙂
      Nu har jag ett par Reebok som inhandlades starkt rabatterat som är rätt sköna dom med men inte i samma klass som haglöfs,,

      Mvh snickar'n

      Radera
    4. Jaha, då har vi en röst på Haglöfs också. Verkar svårt att hitta det överlägset mest prisvärda märket :-(.

      Radera
    5. Grönstedts Micke, grönstedts.... *hick* 😉

      Radera
    6. Fast då har vi lämnat skor och övergått till konjak väl ;-)

      Radera
  11. Ofta finns ingen koppling mellan pris / kvalité, men kängor för få kronor är nog = skit om de inte är prissänkta.

    Mina nuvarande köptes i fina butiken (Friluftskompaniet) prissänkta två gånger med 50% vilket gav slutpris 499:-.
    Efter 5år kan jag konstatera att det är bra kvalité.
    Men som alltid en chansning utfallet på investeringen ges ju efter flera år.

    Inte lätt att vara fotvandrande konsument!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här var prissänkta. Åtminstone stod det så, men en del är ju alltid 30 % billigare och då är de ju inte det :-).

      Radera
  12. Ett tips är att fråga de som kommer i kontakt med hållbara vinterskor - nämligen skomakare, jo det finns faktiskt sådan fortfarande. De vet vad som är bra och hållbart, och även vad som är värt att laga när den tiden kommer.

    Vid en snabb titt ser jag det finns ett flertal skomakare i Stockholms innerstad Larsson, om du inte har någon på närmare håll i de områden du vanligen rör dig i.

    För oss ekonomiskt lagda så är ett par vinterskor som kostar 1500:- och håller 10-15 år ett mycket bättre köp än ett par för 250:- varje år.
    Dessutom är det mycket mer bekvämt att ta på sig ett par skor som är väl ingångna och som sitter bra och inte skaver på något sätt, som har bra grepp och som bra isolering mot kyla.
    Dessutom slipper vi lägga tid och energi på att springa i affärer eller söka på nätet, tid och energi som kan läggas på saker vi egentligen vill göra.
    Bara en tanke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde finnas skomakare här ute i förorten, och Stockholm undviker jag så långt det går.

      Ja, 250 kr/år vill jag inte lägga på vinterskor, och jag delar din ovilja att shoppa skor.

      Radera
  13. Meindl. Verkligen inte billiga, men har många läster för alla sorters fötter och behov från motion till vandring till bergklättring och allt däremellan. Jag är själv förbannat snål, men lägger absolut pengar på kvalitet och lång livslängd för de få saker jag köper.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så av tre märken där jag bara hört talas om ett har det nu pushats för de två andra. Ibland känns det som att hela världen gått ihop i en konspiration för att göra mig förvirrad.

      Radera
  14. Wien-Lars,

    Mina första Crockett and Jones skor kostade 4500kr. Hur kan man tro att man kan inhandla ett par vinterkängor för 254kr??

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick alldeles utmärkt. Det var bara att klicka och betala. Synd bara att de var värdelösa :-).

      Men 4500 kr betalar jag inte för ett par skor, inte en chans.

      Radera
    2. Tror att jag gav runt 3 500 kronor för mitt par, några år sedan. (Man måste inte göra som jag gjorde, köpa dem på Walter Borg på Kungsgatan i Stockholm; en av Stockholms dyrare butiker …) Tog rätt lång tid att prova ut dem, men de håller ett par decennier eller så.

      Visst går det att handla för ett par hundralappar på nätet, men när det gäller kängor som skall fungera i strapatsrika miljöer, ja, då vill jag inte tvingas ha med kompresser och gaffatejp i packningen för att hantera söndernötta tår, skavsår, blöta, kalla fötter bara för att spara litet pengar. Nix.

      Wien-Lars

      Radera
    3. I mitt fall handlar det inte om några större strapatser utan vanliga promenader i stads- och skogsmiljö. Men visst borde jag ha gett mer, det förstod jag nästan redan när jag handlade.

      Radera
  15. Köp Timberland och cry once :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köp inte Timberland!

      Jag har dålig erfarenhet av Timberland, och det är det enda kända skomärket som jag aldrig mer kommer att köpa.

      Min erfarenhet baseras på följande:

      1) Köpte ett par Timberland-skinkängor med blixlås till min partner. Blixlåset gick sönder, partnern tyckte inte det var värt att laga. OK - shit happens, blixtlås kan väl få gå sönder ibland.

      2) Köpte ett par korta Timberland-skinnkängor till mig, super duper med Goretex inside och allt. Innanmätet på kängorna hade blandade material - skinn, syntet, etc. Efter ett år har syntetmaterialet spruckit, och efter ett år till bildades det fula slamsor i skomynningen. Dessutom sprack skinnet på skon sprack efter 3 år - och ja, jag fetade in skorna hyfsat regelbundet. Inte OK - uppenbart materialfel.

      3) Köpte ett par långa Timberland-skinnkängor till mig, enklare material med vissa inslag av syntet på insidan. Har nu använt donen i ett år, och syntetmaterialet börja spricka. Inte OK - uppenbart materialfel, och jag känner mig klar med Timberland.

      Å andra sidan, köpte jag enkla höga skinnkängor från Dr Martens ca år 1997. Under ett par år gick jag dagligen minst 1 timma i dem. De har hållit i ur och skur fram till år 2007 - och ja, jag fetade in skorna hyfsat regelbundet. De halvdog 2007, genom att flera sprickor har bildats mellan skinnet och sulkanten. Helt OK efter 20-års användning.

      Både jag och min partner köpte nya skinnkängor från Dr Martens 2017 - använda ett år, ser fortfarande helt nya ut. Naturligtvis fetar vi in dem.

      Aldrig mer Timberland.

      Radera
    2. Jaha, då var Timberland nere på noll igen då. Dr Marten's är det enda märke av de som nämnts som jag har själv har erfarenhet av och jag minns erfarenheten som positiv. Fast jag fattar inte riktigt hur du får 1997-2007 till tjugo år ;-).

      Radera
  16. Lowa ska det vara! Meindl är väl bra också, men de är så förbaskat smala, medan Lowa är för folk med mer normala fötter. Lowa Military har jag för mig modellen jag använder heter. De kostar nog uppåt 3000 kr nuförtin har jag för mig, men håller för evigt med omsulningar vid behov.
    Själv har jag tre par, de äldsta är väl omkring 20 år gamla, har sulats om kanske tre gånger och varit med ett par vändor utlandstjänst, mellanparet har ca 10-12 år på nacken och blev omsulade första gången för ett par år sedan. Och till förra vintern behövde jag nya finkängor så jag köpte mig ett par nya Lowa såklart!
    Kommer inte riktigt ihåg vad min lokala skomakare tar för en omsulning, men inte är det dyrt iallafall.

    Självklart är det både smartare och mer ekonomiskt att köpa kvalitet som håller LÄNGE för dyrare pengar än att köpa billigt och få köpa nytt varje år!

    //bushcrafting

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har simfötter, så jag föredrar också skor med bredd. Men 3000 kr är i mastigaste laget. Jag ska bara ha dem för att skydda fötterna när jag går vintertid. Det är ingen hobby.

      Radera
  17. Jag köper väldigt sällan skor, och när jag köper är jag väldigt kräsen. Köpte ett par vinterkängor som nu är inne på sin andra vinter och det syns knappt att dom är använda. Dock är jag inne på tredje paret skosnören i dom så dom är välanvända och dom behövde inte ens gås in! Keen var namnet, priset var 1800:- helt klart prisvärt med mina mått mätt. Mitt skoförråd är inte stort, och att kvinnor köper massvis med skor stämmer inte på mig �� lycka till med nästa par vinterkängor ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Satan vad med märken det verkar finnas! Tack för tipset!

      Radera
    2. Problematiken med skosnören löses för evigt genom att istället för att köpa nya skosnören köpa valfritt antal meter paracord (fallskärmslina) i valfri färg. Klipp till rätt längd för dina skor kängor, smält ihop ändarna med tändare och du har i stort sett outslitliga skosnören!
      Det var dagens spartips från mig, och det funkar även till Mickes löparskor ;)

      //bushcrafting

      Radera
    3. Fast när det gäller skosnören på löparskor sliter jag betydligt lättare ut skorna, och eftersom jag inte har hjärta att slänga fungerande skosnören när jag kastar skorna kommer jag för alltid att ha ett lager.

      Radera
  18. Lundhags Tanner annars. Jag köpte dem med kriterierna: Skall gå att byta ut delarna (hatar att köpa skor, vill inte göra det igen inom överskådlig tid). Skall kunna vara funktionella för att vandra, men stilrena nog för att ha i stan/på kontoret utan att skämmas. Inget krims krams som dragkedjor som kan gå sönder.
    De kostade 2800, men sitter som en dröm och ger bra stöd där det räknas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra kriterier. Lite högt pris för mig.

      Radera