onsdag 28 mars 2018

Vårens utförsäljning igång

Våren är ju städningsårstiden framför andra, det är sen gammalt. Gruset sopas bort från gatorna, trädgårdar krattas och vissna växter eldas. Jag städar hela året genom att sälja saker jag inte behöver, men som jag varit inne på tidigare anpassar jag försäljningen efter säsong. Utemöbler säljs på våren, snöskyfflar på hösten – var sak har sin tid.


Men vissa tider gör man klokast i att inte sälja alls. Mitt i sommaren hänger folk på stranden, inte på Tradera. Och strax efter semestern är många utan pengar, så då kommer de inte heller köpa sådant de inte verkligen behöver.

I december ska man bara sälja sådant som kan funka som julklappar. I januari är det i allmänhet slut på kontot igen, så då säljer man inte alls. Februarilönen är den första som kan spenderas på skit (och då gäller det att tillhandahålla skit) och nu har även marslönen ramlat in på lönekontona. Påsken är på gång med mycket fritid för rastlösa konsumenter.


Alltså har jag dragit fram kartongerna från källarförrådet och grävt i garderober och skåp. Lite i taget för att inte anstränga mig, men tillräckligt mycket saker för att det ska vara värt mödan att fotografera, skriva annonser, packa och skicka iväg.

Jag tycker egentligen att jag kommit ner på botten av mina förråd för flera år sedan och eftersom jag mest köper aktier, mat och förbrukningsvaror borde de inte fyllas på, men på något sätt lyckas jag alltid hitta försäljningsobjekt. Det blir inga jättepengar, men ett par hundra här och någon tusenlapp där blir förvånansvärt mycket i slutändan. Och så blir det rent och snyggt också!

20 kommentarer:

  1. Hur kommer det sig att du har haft eller har så mycket grejer att sälja av? Har du varit en hoarder och kommit på andra tankar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långt därifrån. Jag har nog gått från helt genomsnittlig till mer minimalistisk. Det började med att jag bytte bostad, fick mindre förråd och insåg att jag måste göra något. Tror att de flesta skulle få problem om de tappade 30 % av sin källare. Ta bara alla som inte får plats med sin bil i garaget.

      Radera
    2. Vad är det för typ av saker som du säljer?

      Radera
    3. Allt möjligt! Från böcker och elektronik till prydnadssaker, husgeråd och möbler.

      Radera
    4. Jag har aldrig haft mer än 2 kartonger, ca 4 blomkrukor och en mindre vägg hylla i mitt förråd. Bor för övrigt i en 1:a. Förklaringen kan vara att jag är minimalistiskt lagd av naturen.
      Anna

      Radera
    5. Själv har jag lärt mig att bli det, för att det underlättar mitt liv. Men jag var aldrig lumpsamlare, jag hade bara svårt att skiljas från saker innan jag insåg att man kunde tjäna pengar på det.

      Radera
  2. Jag kan slå ett slag för Sellpy, åtminstone om man har en massa småkrafs man vill bli av med men inte orkar lägga ut annonser på. Jag har skickat iväg en hel del grejer med Sellpy och har fått in nästan 1000 kr sammanlagt. Så skönt att de hämtar det utanför dörren och det hela kräver minimalt med arbete från min sida :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Jag har bara hört en person som använt Sellpy uttala sig. Hennes omdöme var att de tar väldigt höga avgifter, för stor del av vinsten. Skiter man i pengarna och bara bryr sig om att bli av med grejerna för att få tillbaka ytan är ju det okej, men skiter man i pengar läser man nog inte min blogg :-).

      Radera
    2. Det är klart att de tar en rejäl bit av kakan. Men att hålla på att lägga ut annonser för saker som man inte får mer än 20 kr för tycker jag är onödigt, men däremot är det skönt att skicka en massa sånt till Sellpy och låta de göra arbetet. Dyra saker skulle jag sälja själv, men småkrafs och enstaka klädesplagg får de gärna sälja åt mig :)

      Radera
    3. Har inte Sellpy någon nedre gräns för vad de säljer? Jag tänker mig att objekt för 20 kr inte är värda att sälja för dem om de ska kunna räkna hem någon vinst. Det är för billigt för att ens jag ska orka :-).

      Jag skulle nog ha svårt att lämna ifrån mig jobbet. När jag säljer vill jag försöka ta reda på vad saker är värda och plocka hem så mycket information jag kan. Och har jag ändå gjort det kan jag lika gärna skriva annonsen också, eftersom jag en aning stöddigt tror att jag är bättre på det.

      Radera
    4. Jo, det har de. Så det som egentligen bara är värt 20 kr kommer de försöka sälja för 50 kr ;) Om de lyckas blir alla glada!

      När det gäller möbler och dyrare föremål så lägger jag gärna ner arbetet. Men småkrafset hamnar antingen hos Sellpy eller hos Erikshjälpen. Men även när det gäller större och dyrare grejer har jag råkat ut för så många idioter att jag knappt orka försöka sälja de heller.

      Radera
    5. Jag brukar anamma Sellpys metod. Får jag inte 50 kr kan det kvitta. Även om man rationaliserar genom att annonsera ut många saker på en gång ska ändå bilderna tas, texten skrivas, annonsen läggas upp, betalningen bevakas och paketet packas.

      Världen är full av idioter. Använder man ett separat kontantkort kan man åtminstone be dem dra åt helvete, och på Tradera behöver man sällan prata med dem eftersom affären redan är klar när de väl fått ens kontaktuppgifter.

      Radera
  3. Tjena!
    Lider av samma fenomen, städar grovt i förrådet varje år och ändå hittar jag en massa stuff som jag inte behöver. Tur att andra finner glädje i att köpa mitt avlagda junk. Sist fick jag ihop 1900 kronor som förvandlades till 10 stycken aktier i Skanska, en dag kanske mina gamla prylar betalar min pension!?

    Tack för sveriges roligaste ekonomiblogg (eller hur man nu ska klassa den?)

    Mvh/K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ofta blir man förvånad över hur mycket ens sopor är värda för någon annan.

      Tack för berömmet! Och ja, ekonomiblogg tycker jag är rätt, jag skriver inte ett enda inlägg som inte på något vis har koppling till ekonomi.

      Radera
  4. Måste säga att jag är lite uppgiven!

    Sist jag skulle sälja en gammal bil och köpa en lite mindre begagnad, gav jag upp efter ett halvår!

    Då är jag ändå en snål djävel!

    Slutade med att jag hellre gav bort den gamla bilen till en pojk, för skrotpremien än att hålla på att tjafsa med massa nya kompisar!

    In till en bilhandlare för att bli upplurad, på den nya.

    Även om man har obegränsat med tid som fri, så ska man orka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, det får inte vara för jobbigt. Men det är just därför jag förordar att man försöker sälja av lite i taget mest hela tiden.

      Jag undrar om du inte hade tjänat mer på att lägga energin på att köpa en ny bil privat än att göra det på en bilfirma. Bilhandlare lurar ju alltid alla, det är en livsstil för dem :-).

      Radera
  5. Ja, du jag beundrar att du verkligen tycks orka hålla på att sälja skiten. Jag gjorde själv ett försök 2 gånger med det där, det sket sig helt. Så nu slänger jag hellre allt medans jag håller på att tömma garaget på prylar man samlat på sig.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man väl fått snurr på det är det verkligen inte mycket jobb. Jag kan frakttarifferna i huvudet och vet hur jag ska skriva. Klick - skriv - posta - nästa...

      Radera
  6. Hej Micke,
    Följer dina sida med stort intresse, en lagom blandning av ironi och allvar som ger många tankeställare och goda skratt.
    Hade jag ägt en tidning av något slag hade jag hört av mig till dig för länge sedan för att försöka få dig på lönelistan.
    Fortsätt så, tacksam för att såna som du finns :-)

    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bugar och bockar för berömmet! Det är otroligt kul att höra!

      Så mycket pengar som det krävs för att få in mig på lönelistan tror jag ingen tidning har (möjligen med undantag för New York Times och ett par till), men för frilansuppdrag är jag alltid tillgänglig.

      Radera