måndag 12 mars 2018

Endast Sverige svenska bönder hava

Kommer ni ihåg den svenske bonden med handlingskraft och en förmåga att lägga klagosången åt sidan till förmån för sin egen försörjning? Nej, inte jag heller.


Istället är det ett fasligt gnäll på sådant de inte kan påverka. Det regnar för mycket, för lite, det blir varmt för tidigt... Rekordet jag hört var bonden som beklagade sin goda skörd eftersom ”det drar ju näringen ur jorden”. Det är lite som att gråta över vinsten i Börs-SM pga den höga skatten.

1 mars sänkte Arla ersättningen till mjölkbönder med 23,9 öre (=7,3 %) till 3,02 kr/kilo. Det är surt, det fattar jag med. Men de bönder som nu ”rasat” i media oroliga över hur de ska överleva glömde att berätta att ersättningen höjdes med hela 27 procent under 2017. Hand upp den som fick en högre löneförhöjning än 27 procent förra året.


Jag säger inte att bonde är den mest lukrativa karriär som tänkas kan, men...
1. den som blir bonde vet detta, det är inget speciellt som hände vid månadsskiftet.
2.  jag har aldrig någonsin träffat en bonde (och jag har träffat många!) med en bil äldre än tre år.
3. det finns andra jobb för den som inte trivs.

35 kommentarer:

  1. Nej böndernas klagosång kan man ju undra över. Dock tycker jag de tär lite märkligt att alla bönder i hela europa får exakt samma ersättning från Arla, trots att lagstiftningen ser annorlunda ut i dessa länder, vilket kan bli mer eller mindre kostsamt för bonden. Hellre då ett system som premierar bönder med djur som äter bra foder, har det bra och får minimalt med antibiotika. Men som vanligt är det tillgång och efterfrågan som styr, folk vill ha billig mjölk, och bryr sig inte så mycket om hur det ser ut i ladan där mjölken producerades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det är inte bara klagosången som tycks standardiserad över Europa utan även ersättningen :-)? Jag tänker mig att för Arla är en liter mjölk en liter mjölk. Vad bonden får skatta kvittar för dem.

      Radera
    2. Jag är helt med på vad Arla tänker, de bedriver ju inte någon välgörenhet. Det är väl därför en hel del mjölkbönder har tröttnat på detta och producerar egen mjölk som säljs lokalt. Så är det här nere i Småland, här säljs mjölk i affären som kommer från något mindre mejeri. Kostar nån krona extra men det kan jag lägga för att gynna lokala industrier.

      Sen hade det allra bästa för jorden varit om vi drog ner på mjölkdrickandet och minst halverade antalet kossor. Maken till skitgrisar får man ju leta efter, och den mängden mat de konsumerar med kan man ju föda hela afrika med!

      Radera
    3. Rätt tänkt! Synd att svenskt entreprenörskap knappt tycks existera utanför Småland. När det inte funkar får man prova något nytt, starta egna mejerier, starta guidade turer, vidareutveckla produkterna eller producera något helt nytt.

      Radera
  2. Men Micke....
    Du missad att berätta hur stora sänkningarna var på mjölkpriset för bönderna åren innan 2017. Och hur många gårdar som fick lägga nr verksamheten. Hand upp ni som fick stora lönesänkningar 2014-2016... höjningarna 2017 kom inte ifatt sänkningarna åren innan. Med nya sänkningar 2018 kommer vi få se fler svenska mjölkgårdar slå igen.
    Men det är ju å andra sidan det svensk jordbrukspolitik går ut på, missgynna det svenska för vi kan ju alltid importera billigare produkter från omvärlden....hur de sedan produceras behöver vi ju inte bry oss om. Svensk djuromsorg gäller bara i Sverige.

    Fast att bönder alltid gnäller har du rätt i, fast jag har faktiskt träffat på undantagen som bekräftar regeln också ;)

    //Fattigbonddräng

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert ett tufft jobb ekonomiskt (även om kalkylen av någon märklig anledning alltid tycks innefatta en sprillans bil, ofta med fyrhjulsdrift), men då har man att välja mellan att fortsätta eller lägga ner/byta inriktning. Starta ett eget mejeri, ordna mjölkningskurser för hipsters, sluta med kor och skaffa kameler... Bara inte detta tröttsamma gnäll på att alla andra har det bättre.

      Radera
    2. Vi tycks känna olika typer av bönder du och jag verkar det som... Gamla Volvokombi dominerar stort.
      Men gnället borde de sluta med ändå, oavsett om det skulle vara motiverat eller inte så tar det bara bort fokus från den snedvridna jordbrukspolitiken som råder.

      Fast det är klart drängarna och pigorna har det ju allra värst förstås.... bara så du vet.

      //Fattigonddräng

      Radera
    3. Jag skrev en lång kommentar som inte postades, men håller med fattigbonddräng. Är uppväxt på landet landet och känner ingen bonde med en bil nyare än 15 år. Typiskt är nån gammal volvo som är genomrostig. Du måste känna rika Stockholmsbönder' Micke. Sådana som pysslar med glass- eller osttillverkning och inte mjölkbönder som kämpar för att inte gå back. /P

      Radera
    4. Fattigbonddräng: Är du säker på att det inte står en sprillans Range Rover i garaget ;-)?

      P: Först och främst, trist med din kommentar. Den har inte fastnat på min sida, vad jag kan se.

      Jag känner inte så många bönder alls, men har bott på landsbygden och jobbat i skogsindustrin och träffat många bönder i samband med det.

      Radera
    5. Man ska aldrig säga aldrig, men till visshet gränsande sannolikhet så vågar jag svara ja på din fråga, åtminstone så länge vi inte inkluderar storbönder ( som gamla fideikommiss, grevar osv.) med eu bidrag i miljonklassen. De spelar i en annan division än "bönder"

      Sedan räknar jag förstås inte storföretag som Wapnö och liknande som bönder utan industriverksamhet...
      I sådana verksamheter förekommer nog andra typer av fordon än rostiga gamla Volvokombi..

      Radera
    6. Jag menar inte storbönder med tiotals anställda. De jag pratar om har varit enmansföretagare med en liten gård, lite djur, en skogsplätt - och en ny fyrhjulsdriven bil med alla finesser. Har det varit Volvo är det ingen televerksorange 245:a.

      Radera
  3. Det tråkiga med dagens svenska bonderi är att verksamheten är helt beroende av att EUs bidragsblanketter fylls i på optimalt sätt. Stackars bönder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju att vända på också. Varför har EU skapat ett system som gör att en hel bransch är beroende av bidrag?

      Radera
    2. Instämmer, fullständigt helknäpp!

      Radera
    3. Men Micke, det vet du väl! Hela grundide med EU är att omfördela pengar från oss till politiker, byråkrater, bönder och andra bidragsmissbrukare.

      Sveriges miljö- och jordbrukspolitik är idioti. Det går i stort ut på att hålla Sverige rent genom att exportera industri och bönder till smutsigaste möjliga annan världsdel.
      Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

      Radera
    4. Jadå, redan decennier innan Sverige drabbades av EG hade organisationen ett osunt förhållande till jordbruket och dess avsaknad av frihandel.

      Radera
  4. Inte 27% löneökning men 20% iallafall från 2017 till 2018, dock så ser jag inte det som realistiskt år efter år.
    Vänliga hälsningar studenten A

    SvaraRadera
  5. Härom sistens var det bönder som klagade för att Vasaloppet valde mat som kom från vissa Svenska bönder men inte andra Svenska bönder: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vegetariskt-vasaloppsutspel-uppror-bonder
    Tidigare har LRF kampanjat högljutt för att Sverige ska gå med i EG och nu klagar de lika högljutt över konkurrensen vi fått genom medlemskapet.

    Bönder klagar alltid! Det ingår i yrkesbeskrivningen liksom skitiga stövlar och tidiga mornar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte fel i sig att klaga när man är missnöjd, men är man missnöjd med precis allt kanske det är dags att göra något radikalt åt det.

      Radera
  6. Jag tror att framför allt köttbönderna har mycket att fundera på, långt mer än hur blanketterna för EU-bidrag skall fyllas i. Vi kan redan ha nått "peak kött":

    https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2016/02/28/totalkonsumtion-forbrukning-av-kott-aren-1960-2015/

    Vi äter nästan dubbelt så mycket kött nu som 1960. Om vi klarade oss på den nivån då, så kan vi klara oss på den nivån nu. "Om det går upp, så går det ner", som börsmäklaren sade.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veggo Sparo hjälper inte heller de stackars köttbönderna. Veggo biff är gott! :)

      Radera
    2. Ja, skyll inte på mig för att köttkonsumtionen fördubblats. Det får ni ta med LCHF-sekten :-). Jag är överhuvudtaget en dålig och ytterst osolidarisk matkonsument som köper det som är billigast nästan oavsett produktionsland.

      Klart att vi skulle kunna äta mycket billigare. Även jag, trots att jag äter för kanske 20 procent av snittkonsumentens budget. Eller, om man vänder på det, så skulle vi kunna betala betydligt mer för maten.

      Radera
  7. Eftersom jag för ett par år sedan insåg att jag inte var någon kalv och således inte skulle dricka mat ämnad för en sådan är jag självklart på din sida här. Få är de lyckliga satar som när deras företag går dåligt får så enormt gulligull av staten och andel min skattedeg. Tycker dessa stålars skulle gynna bönder som istället väljer att sadla om och lämna det sjunkande skepp dom tillhör och inse att kalvmat tillhör dåtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min definition på mat är "anrättning med ett lager smält ost på".

      När det gäller skattefinansieringen av branschen undrar jag hur man ändrar på det nu när den redan är förstörd. Jag vet verkligen inte, men på sikt måste nog något göras.

      Radera
  8. Jag har aldrig fattat varför LRF inte propagerat för att man ska ange var maten kommer ifrån i restaurangmenyer. Det om något tror jag skulle öka konsumtionen av svenskt kött och kyckling. Om jag visste att det var thailändsk eller dansk kyckling så skulle jag välja bort kycklingrätten etc. Jag vet att jag skulle kunna fråga men är helt enkelt för lat för att göra det. Sen äter jag iofs fisk oftast på restaurang. Jag väljer alltid svenskt eller ibland finskt när jag köper mat för mig är det självklart att främja svenska eller finska bönder. Jag har tillbringat mina somrar som barn på bondgård och vill främja öppna landskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du lugnt kan utgå ifrån att det inte är svenskt kött ifall det inte finns en stor skylt i entrén som säger att det är det. Har ingen aning om ifall köttet är bättre, innehåller mindre medicin och kemi eller om djurhållningen varit bättre eller sämre.

      Radera
    2. Det brukar jag utgå från om de nu inte anger var det kommer ifrån. Äter mestadels med jobbet och då brukar de ofta följa med långa beskrivningar av vad man äter och var kossorna elle kycklingarna kommer ifrån.

      Radera
    3. Jag minns fortfarande ramaskriet när Marit Paulsen satt i något debattprogram och fick välja mellan svenskt och belgiskt (lite osäker här, kan ha varit holländskt) kött. Hon nappade tag i den utländska biffen och sa något i stil med: "Jag tar den här, för då vet jag att kossan haft ett någorlunda bra liv."

      Chocken bland svenska tv-tittare höll i sig i veckor.

      Radera
  9. Alltid intressant när man läser saker som ur mitt perspektiv är totalt motsatsen till min egen uppfattning. I min värld så är lantbrukare en av de absolut viktigaste yrkeskategori som finns i ett samhälle. (svårt att överleva utan mat) Som dessutom jobbar alla dagar året runt och långa sådana. Där många dessutom knappt får det att gå runt ekonomiskt.

    Det är inte så att de "bönder" du träffat är gamla farmen deltagare från TV 4 ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte på vilket sätt jag representerar den absoluta motsatsen mot din uppfattning. Jag ställer upp på hela första stycket, från "I min värld" och framåt.

      Svaret på din fråga är nej. I och för sig är nog något klipp med Sebastian Dawkins det enda jag sett av Farmen, men de bönder jag träffat är riktiga bönder, utan kamerateam.

      Radera
  10. Syftade inte på att du som person skulle representanter absoluta motsatsen. (snarare tvärtom om då jag håller med om det mesta du bruka skriva) Utan jag syftar på just detta inlägget.

    Är det några jag kan unna bättre förutsättningar så är det bönderna i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var så jag tolkade dig. Men jag håller alltså med dig om att bönder är viktiga för ett samhälle, att det är ett tufft jobb och att få tjänar jättemycket pengar. Alltså kan vi inte stå som absoluta motpoler i "bondefrågan".

      Men det hindrar mig inte från att tycka att det är mycket okonstruktivt gnäll på svenska bönder.

      Radera
  11. Bönder värdesätter frihet, att vara sin egen och tillskillnad från flera i ekonomibloggssfären äger vi redan vår tid. Eller ja, banken äger den i mitt fall men hellre det än att sitta och räkna utdelningar i excel i 15 år och härda ut på arbetet som stryper själen. Jag känner mig så fri jag kan bli, om man bortser från klåfingriga och inkompetenta politiker. Gnällarna som hörs i media är där för media föredrar att ge plats åt de absolut nöjdaste representanterna som går att skaka fram oavsett yrkeskår. När läste nån något om de euforiskt nöjda lärarna/sjuksköterskorna/brandmännen/poliserna? Angående vädret så är det är ju inte bönderna som köar på flygplatserna för att ”få lite sol”. Det är Svensson. Jag får lite sol varje dag det inte är molnigt. Jag får också -15 och nordan som förra veckan men det gör mig bara MER tacksam för +10 och duggregn på midsommar. Inte heller bloggar bönder om att flytta utomlands för att slippa mörker och slask så fort de är fria från ekorrhjulet (när springer ekorrar i hjul? De här ute ränner upp och ner för träd). Jag är ingen meteorolog men det är väl tack vare nån havsström vi ens kan odla här på Sibiriens breddgrader. Om slask är den mindre uppskattade bieffekten av detta så tack ändå. Regn är bra. Vi har kunskapen och resurserna, vädret är det enda vi inte rår på. Utmaningen och tjusningen. Frågar någon mig om det säger jag väl så klart som det är. Det är för torrt för mig nu. Eller för blött. Eller för kallt. Det är inte gnäll det är ett konstaterande. Min fordonsforskning baserad på mestadels mejerimöten visar att den vanligaste bilen är en kombi, passat eller v70 med plåtfälg. Man köper en bil sen kör man den till döden, bilens eller ägarens det som inträffar först. Ytterligare något för Svensson att anamma. En del fyrhjulsdriva pickuper absolut, men den bilen kapacitet nyttjas antagligen betydligt mer än vad Svensson utnyttjar sin xc60 och allt vad de heter. Den är praktisk till skrymmande saker som luktar skit och sådant finns det gott om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Bönder värdesätter frihet, att vara sin egen och tillskillnad från flera i ekonomibloggssfären äger vi redan vår tid. Eller ja, banken äger den i mitt fall men hellre det än att sitta och räkna utdelningar i excel i 15 år och härda ut på arbetet som stryper själen."

      Skönt att du själv är fördomsfri och har ett öppet sinne ;-). Jag förstår att media föredrar ytterligheter, men jag har inte heller själv träffat en bonde som säger sig vara nöjd. Jag förstår att ni finns, men det känns inte som att majoriteten gör vad den kan för att optimera lyckan.

      Personligen sitter jag hellre och räknar utdelningar i Excel, men eftersom jag redan är fri i bemärkelsen att jag inte skulle behöva jobba kanske jag inte räknas in i gruppen sura ekonomibloggare som drömmer sig bort? Hur som helst tror jag det är bra att människor är olika, med olika intressen.

      Radera