torsdag 29 mars 2018

Fasta kostnader

Tänkte jag skulle skriva om fasta kostnader och vikten av att hålla dem låga, men jag stupade redan på att jag inte lyckas utröna exakt vad fasta kostnader är. I företagsvärlden är definitionen av fasta kostnader de återkommande utgifter som är konstanta oavsett verksamhetens storlek och därmed förutsägbara hela tiden.


När privatpersoner, inte minst ekonomibloggare, pratar om fasta kostnader menas kostnader man inte kommer undan. Exempelvis elräkningen varierar ju beroende på hur många kilowattimmar man gjort av med, men man kommer inte undan den och även om den går att påverka lite grann är den på det sättet en fast kostnad.

Kan vi enas om den definitionen? Klart vi inte kan, jag börjar tro att det inte finns ett enda ord med en klar betydelse. Jag såg att
Cornucopia ansåg att mat är en fast kostnad med motiveringen: ”Inte direkt något man kan skippa.” Fast till skillnad från elen går ju matkostnaden att halvera eller fördubbla om man ger sig tusan på det.


Annars kan jag inte komma på en enda kostnad som är fast. Åtminstone inte mer än ett år i taget. Jaja, det kvittar kanske vad vi kallar kostnaderna. Det viktiga är att vi försöker bli av med dem. Lite tips på vägen kan vi få från spargurun Maakus:


Krönikören jag skrev om häromdagen verkar ha låtit sig inspireras en del där.

39 kommentarer:

  1. Jag räknar också in maten här, den är svår att kapa helt medan el går ju att få ner några kronor om man vill och det finns säkert många som kan kapa vissa saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nog måste du hålla med om att det är lättare att kapa i maten? För mig som bor i lägenhet vore motsvarigheten till elräkningen om det kostade 500 kr att gå in i matbutiken och sedan kostade den dyraste varan i butiken en tia.

      Radera
  2. Kan det möjligen vara så att många privatpersoner blandar ihop fasta kostnader och nödvändiga kostnader. Ett tillverkande företag är ju beroende av att köpa material men material är ändå definitionen av en rörlig kostnad då den vanligen är helt beroende av volymen. På samma vis så är mat en nödvändig kostnad (åtminstone upp till några hundra i månaden per person) men i allra högsta grad rörlig då den är direkt beroende av hur mycket man köper (och äter) och hur dyrt detta är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara jag som blandar ihop fasta och nödvändiga :-).

      Men mat tycker jag är det tydligaste exemplet på något som är just nödvändigt, men inte fast. Ser man matkostnaden som fast (kanske skulle gå att ordna genom att beställa en svindyr matkasse, men det är hypotetiskt) blir ju allt det.

      Radera
  3. Äta måste man ju tyvärr göra så jag skulle i vart fall se delar av den som fast kostnad. På samma sätt som jag ser boende för att jag inte har någon lust att vara hemlös eller bo i tält. Elen skulle man ju rent teoretiskt kunna säga upp och leva med stearinljus och gasolkök men jag väljer att se det som en fast kostnad. CSN är för tillfället en fast kostnad. Hemförsäkring är ytterligare en grej. Övriga är mer valbara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast en kostnad man kan sänka med 90 procent kan väl inte vara fast? Boende (inkl el och hemförsäkring) och CSN köper jag, men mat?!

      Radera
    2. Om ett företag kan sänka sin fasta kostnad med 90 procent är den likväl fast. Kostnaden är bara omförhandlad.

      Mat skulle jag säga är fast. Men hur stor den fasta kostnaden är är upp till en själv att bestämma.

      Radera
    3. Ja, men om den sjunker 90 procent en månad, går upp 200 procent månaden därpå osv, tycker jag inte att man kan säga att den är fast. Alls.

      Radera
    4. Jag har personligen ganska fasta kostnader när det kommer till mat. Att sänka mina matkostnader med 90 % till 200 kr ser jag som ytterst osannolikt om jag inte började tjuvjaga och odla min egen mat, vilket ändå skulle medföra kostnader.

      Radera
    5. Jag säger inte att det är lätt, men om du hypotetiskt bara fick handla för 50 kr i veckan, skulle du svälta ihjäl? Troligen inte. Men om vi vänder på det, ifall du alltid skulle tanka för exakt hundratusen i månaden, är det då en fast kostnad?

      Radera
    6. I alla fall tyna bort. Jag fungerar inte utan mat.

      Beroende på varför jag tankade. Är det en förutsättning för mitt jobb: ja. Om jag nöjesåkte så skulle endast den delen som var nödvändig för min försörjning vara fast kostnad.

      Med ditt resonemang är inte heller boende en fast kostnad. Jag skulle kunna ha en annons ute nästa vecka för försäljning och snart vore kostnaden borta.

      Radera
    7. Fast fram till att du sålt (och du vet ju själv ifall du inte ens är på väg att göra det) är boendekostnaden fast. Den behöver inte vara garanterat livslång för det.

      Radera
  4. Jag sätter en limit på vad tex mat, bil, boende, kläder, hobby, osv kostar då man får maximalt utbyte per krona.

    Summan av detta är både en fast och nödvändig kostnad om jag ska upprätthålla ett +10 liv.

    Löpande omvärderas så klart alla utgifter, allteftersom inre lycka ersätter "konsumtion" sjunker oftast utgifterna.

    Nu handlade det inte om inkomst sidan, men ett tips är att hobbyn så klart ska generera inkomster (inga utgifter), speciellt viktigt om man inte lönearbetar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men även om du sätter en övre gräns varierar väl en del av de där kostnaderna? Troligen inte boende och kanske inte bil, men definitivt kläder och hobby. En kostnad som en månad kan vara 0 och nästa 5000 är inte fast som jag ser det.

      Lönsamma hobbies håller jag helt med om. Har skrivit lite om det här: https://sparosverige.blogspot.se/2017/11/sprid-inkomstrisken.html

      Radera
    2. Vist varierar kostnaderna (de nödvändiga), det gäller samtliga.

      jag är ingen budget anhängare, här går allt efter mantra och sunt förnuft. Har fungerat ypperligt de senaste 40 åren.

      Radera
    3. Jag betvivlar inte att det fungerar. Det jag reagerar emot är att kalla en summa som kan variera kraftigt för fast.

      Radera
    4. Hmm, är inte definitionen av en hobby att det just något som ligger utanför arbetet och intjäningen? 😉

      Mvh snickar'n (som ägnar semestern åt att bygga ut/om huset) 😯

      Radera
    5. I så fall har jag nästan inga hobbies. Nej, det blir för tragiskt.

      Bygga ut hus kan löna sig bra, men bara om man säljer.

      Radera
    6. Sälja?😳
      Är du inte klok? Här är vi långsiktiga!! 😎

      Radera
  5. Fasta kostnader, för mig, är de kostnader som jag måste ha, t ex boende, mat, bil osv. Men även onödiga kostnader som jag vill ha, t ex välgörenhet, hobby. Kostnader som kommer regelbundet. De rörliga är kläder, nöje, utemat osv.
    Men jag vet folk som har nästan allt som fasta kostnader, dvs de avsätter en viss summa till det mesta. Så även om de inte köper kläder för 500 i januari, så finns inte de pengarna tillgängliga för annat, utan man kanske handlar kläder för 900 i februari istället.
    Så innan man pratar om fasta kostnader måste man definiera vad man menar. Men för mig betyder inte fast kostnad att den måste vara lika stor varje månad, utan att den kommer varje månad/kvartal/år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mat är ju fast såtillvida att du inte kommer undan den, men för att en kostnad ska betecknas som fast bör den väl vara någorlunda konstant och svårändrad? Bara för att en kostnad är regelbunden betyder ju inte att den är fast.

      Gör man som i ditt klädexempel, att man tilldelar ett viss t utgiftsslag en kostnad och ger sig inte förrän just de pengarna lagts på just den kategorin, då håller jag med om att kostnaden är fast. Fast det måste väl vara ganska ovanligt att man gör så med sin privatekonomi.

      Radera
  6. Jag kallar dem för fasta kostnader istället för månadsvis återkommande kostnader jag kan förutse som maximalt rör sig inom ett spann på ett par procent. Det blir enklare så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så resonerar jag för el, telefon och andra kostnader som i stort sett landar på samma nivå hela tiden.

      Radera
  7. En ekonomiskt lagd turk som bott med sin familj i Sverige kommenterade storögt att många svenskar betalar ungefär lika mycket för lättmjölk som för standardmjölk. Han menade att man ju fick mer fett per krona av att köpa den fetare. Så dumma svenskar var, tyckte han. Kanske har jag redan berättat det där...

    Trodde att du skulle rada upp dina fasta kostnader men icke. Det hade varit intressant. Själv har jag lyckats spara minst 60% av min inkomst varje månad i snart ett år. Och det utan minsta ansträngning. Jag har helt enkelt allmänt låga fasta utgifter och låga levandsomkostnader överhuvudtaget.

    Min kollega nämnde nyligen att hon inte hade råd att köpa en cykel till sig själv. Hon är ensamstående och har inga barn och jobbar heltid. Tja, vet inte hur hon har det men blev väldigt förvånad över det hon berättade. Att jobba heltid i åratal och aldrig uppleva sig kunna köpa en cykel, ja det verkar ofattbart bara. Och hon som verkar så förnuftig annars. Nå jag har ju inte hela bilden... /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen mjölkhistorien, men den tålde en upprepning.

      Jag kan ju inte rada upp de fasta kostnaderna när jag inte vet vilka som är fasta :-). Och inte är de särskilt intressanta heller.

      Men det där med människor som aldrig har en krona över hur mycket de än får in är intressant. Nu finns det ju visserligen cyklar som kostar tiotusentals kronor, men de billigaste ligger väl ungefär på en dags lön. Vad händer om hon blir sjuk och får en karensdag, måste hon då ta lån för att täcka upp inkomstbortfallet? Om svaret är nej (och det kan vi ju gissa) borde hon rimligtvis klara smällen om hon köper den precis när hon fått lön.

      Radera
    2. Försök inte komma undan... ;) Det är visst intressant att höra om nivån på andras fasta kostnader och du behöver bara redogöra för just ditt val av definition av vad som är fast kostnad. Det är ju enkelt! Men du vill kanske vara hemlig. Nå jag kan börja lite. Mina fasta kostnader är ca 4800 kr /mån. Inräknat är hyra, el, TV-licens, hemförsäkring, fast telefoni, mobil och internet. Ej medräknat är mat, resor och övrigt som prylar och kläder eftersom jag inte ser det som fasta kostnader. /Eva

      Radera
    3. Jag har ungefär samma fasta kostnader bortsett från tv-licens och fast telefoni. Totalsumma runt 4000, men då delar jag en del av den kostnaden med företaget.

      Radera
  8. Orkar inte bry mig riktigt om det är fasta eller nödvändiga kostnader och huruvida dom kan minskas eller inte,, (den kan minskas men det håller vi tyst om!)

    Ungefär 10% av lönen går direkt till månadsspar i fonder och sen händer det att det blir lite aktier med, äter och dricker godare än dom flesta till en mindre kostnad än vad dom gör då jag köper en hel oxfilé och ett gott vin och gör en bra middag hemma och nån matlada till samma/lägre kostnad än hämtpizza och utelunch med fettdrypande stekt potatis och segt kött typ,,

    Lägg till en fet utekväll och avbetalningen på dumburken så kanske du förstår att mitt dåliga samvete för en god cognac till kaffet efter maten är rätt minimalt,, 😉

    Kort sagt med tanke om pekpinnar om långa kommentarer så gör vi alla våra val i livet och jag har valt mig att lägga mig nånstans i mitten med att försöka jobba med nått jag trivs rätt bra med på en firma jag tycker behandlar och uppskattar mig hyfsat bra så jag kan lägga undan en del och samtidigt leva rätt gott med ett någorlunda ekonomiskt tänkande som ger mig en god natts sömn, om det är rätt eller fel för andra är rätt egalt för mig då jag trivs rätt bra, men det är jag det,, 😉

    Mvh snickar'n

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en tv (fel 1) som du köpt på avbetalning (fel 2)?

      Nej då, jag ska inte hacka på andras val. Så länge man är nöjd med valen själv är de bra. En bra sås reder sig själv osv.

      Radera
    2. App app app, du missuppfattade eller var för snar i fördömandet, välj själv,, 😉
      Jag menade att istället för utekvällen och avbetalningen kunde jag njuta av en bra cognac,, 😉

      Radera
    3. Aha, då är jag med. Tar genast tillbaka allt och påstår motsatsen :-).

      Radera
    4. He he, vad är väl en tenbagger jämfört med att slå "bittermicke" på fingrarna,, 😉

      Radera
    5. Där gör jag en annan värdering, men det är kul att kunna glädja :-).

      Radera
    6. För övrigt är det intressant vilka val man gör i livet och vad som är rätt eller fel är olika för olika individer, träffade dotterns nya kille för några år sen och visste att han hade ett lite större företag med sina bröder och hade köpt en Ferrari för några mille, efter ett tag kunde jag inte hålla mig utan frågade hur han hade råd att köpa en bil för 70mille, han tittade frågande på mig och sa att den "bara" kostade två mille......
      Ja men då har du ju inte räknat med avkastningen över tid sa jag med en😉
      Ok, du räknar så sa han och skrattade,
      Sen berättade jag om intervjun med "capitol" jag hört på en podd där han erkänt att han var både miljonär i kronor, dollar och pund och på frågan vilken bil han körde svarat:"Skoda"..... 😀
      Han förstod precis hur han resonerade och jag med, dotterns kille hade jobbat häcken av sig i fem år med sina bröder och ger nu drygt 100 pers ett jobb och lön som dom kan betala räkningarna med.....
      Capitol binder inte upp sitt arbetsredskap i en bil.....
      Båda två har rätt enligt mig,
      Och som en sann konflikträdd svensk väljer jag att köra en Volkswagen..... 😉

      Radera
    7. Skönt ändå att han förstod. Annars hade du ju blivit tvungen att skjuta honom.

      Som när Hagströmer fick frågan varför han körde Volvo och inte Jaguar som alla andra på HQ. "För att jag har råd! Jag behöver inte visa mig på styva linan som ungtupparna."

      Radera
  9. "Jag har ätit dåliga tacos - det vet du om" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt! Som att vetskapen skulle rättfärdiga allt :-).

      Radera
  10. Fasta kostnader skulle kunna vara "sånt du inte kommer undan för då kommer kronofogden". Då menar jag inte att man förköpt sig på något onödigt och inte vill betala räkningen utan faktiskt sånt man är TVUNGEN att betala.
    Till exempel en husägare måste betala fastighetsavgift varje år (ok, den räknas in på deklarationen), man kommer inte undan den om man äger hus. Bor man i hyresrätt, BR eller tält så slipper man.
    En bilägare måste betala trafikförsäkring om bilen ska få köras på allmän väg. Besiktning måste också betalas (om bilen inte är väldigt ny eller väldigt gammal).
    Man kan ju välja att inte betala såna poster och hävda att man har väldigt låga fasta kostnader, men då tycker inte jag att man följer spelreglerna.

    Så av egen erfarenhet vet jag att den allra minsta fasta kostnaden man kan ha som "normal" husägare innehåller följande fyra poster:
    Fastighetsavgift
    Sopavgift
    Vägförening
    Elnätet

    Sen tillkommer oftast elförbrukningen och husförsäkring. Har inte huset el indraget så försvinner den posten (och nåt annat tillkommer). Telefon? Ja det beror på om det gamla huset ligger i obygd med dålig mobiltäckning, då blir det en fast kostnad, om man vill ha telefon.

    Problemet är att många köper en sak "för det har jag råd med" men tänker inte på de obligatoriska löpande kostnaderna som tillkommer (bilen, huset mm).

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, Kronofogden kommer exempelvis om du låter bli att betala p-böter, men det är bara för Bert Karlsson det är en fast kostnad :-).

      Ja, visst är det märkligt att det finns folk för vilka hyra och bilskatt är oförutsedda utgifter.

      Radera