När Nordea slog sig för bröstet och hävdade att man får 27 gånger lägre koldioxidavtryck synade Nordnets avgående sparekonom Joakim Bornold bluffen.
Jag tror inte att Bornold hatar miljön
eller ens ifrågasätter klimatalarmismen. Han undrade bara på
vilket sätt koldioxidutsläppen påverkas av att någon annan äger
aktierna i bolaget bakom utsläppen. Det fick han mycket kritik för,
men utan fakta, det bara ”kändes fel” för en del.
Elbilar är såklart också en helig ko. Det är helt okej att åka till en nationalpark och hälla ut kvicksilver i grundvattnet, bara du kört elbil (förlåt, jag menar ”miljöbil”) dit. Huruvida elbilar ens är bättre för miljön återstår att se, men staten har en längre tid subventionerat dem med ”supermiljöbilspremier”.
SVT Plus har konstaterat att
leasingföretag har som affärsidé att köpa bilar med
skattefinansierad subvention och sedan exportera dem till länder
vars skattepengar istället går till kärnverksamhet som sjukvård
och sånt där trist. Nu har man ändrat bonussystemet, men det nya
kommer säkerligen också utnyttjas, precis som alltid när staten
försöker mixtra med den fria marknaden.
Jag tycker också att det vore bra om folk köper hållbara produkter från företag med hög moral, men att försöka tvinga dem genom att snedfördela konkurrensen med hjälp av deras egna skattepengar är precis motsatsen till en långsiktigt hållbar lösning. Är man dessutom inte säker på att man snedfördelar den åt ”rätt” håll kanske det inte är bra ens på kort sikt.