söndag 25 november 2018

Sängskrivning

Jag får alltid de smartaste idéerna nattetid. Antingen precis innan jag somnat eller också någon av alla gånger jag vaknar mitt i natten för att kroppen återigen vill påminna mig om att jag är medelålders man och således behöver tömma blåsan dubbelt så ofta när jag inte är vaken.

Det kan gälla jobb, privata bekymmer, börsplaceringar eller blogginlägg. I tillståndet mellan sömn och vakenhet glimrar hjärnan till och löser såväl världsproblem som världens alla andra problem, men eftersom hjärnan inte är riktigt påkopplad är det stor risk att allt är puts väck när jag vaknat.


Så har jag nog alltid funkat, så det måste vara massor av bra idéer som försvunnit. Skämt, krönikor, en handfull bestsellerromaner och en och annan bloggtext. Därför har jag bestämt mig för att alltid ha papper och penna på nattygsbordet. Bra i teorin, i praktiken hittar jag pennan en gång av tre. Övriga gånger lyckas jag istället välta vattenglaset som står där, och pennan har inte ens funnits på plats.

Som ni märker försöker jag förklara varför det inte blev någon djup och tänkvärd ekonomitext idag. Inte för att jag saknat uppslag utan för att jag saknat penna när jag väl fått dem. Och även när jag hittar pennan kan det spricka.

Men vad fan står det?!

44 kommentarer:

  1. Jag borde ha haft penna och papper tillgängligt när jag senast gick till tandläkaren. Av olika skäl fick jag lustgas, vilket hade en trevlig bieffekt: jag kunde leda i bevis att jag faktiskt var världens smartaste person. Bestämda axiom, givna premisser, och tydlig argumentation ledde fram till slutsatsen att, ja, jag var faktiskt världens smartaste person. Tänka sig. Varsågod, mänskligheten.

    Desto tristare att jag en halvtimme senare, efter det att jag var färdig hos tandläkaren, tappat bort tankeunderlaget för min slutsats. Det kanske var lika bra; orka vara världens smartaste person när världen ser ut som den gör. Hellre småkorkad och lycklig.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och när det var hos tandläkaren hade inte diktafon funkat för med fem verktyg i munnen kan man bara säga "ÄÄÄ-ÄÄÄ-ÄÄÄ". Visserligen en perfekt Skavlan-imitation, men det är ju motsatsen till världens smartaste :-).

      Radera
  2. Jag blir lite avundsjuk på din sömnhjärna. Jag drömmer en hel del men sällan något konstruktivt. Mitt anteckningsblock förblir tomt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser det mer som en förbannelse. Oavsett anteckningsblock är det så ofta jag hinner glida in i sömnen och tappa det.

      Radera
  3. Kommer igen mig i det du beskriver, när tankarna vandrar fritt mellan sömn och vakenhet, det blir nästan klardrömmar där storslagna idéer och insikter sker! Är dålig på att dokumentera dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att det är fler som upplever fenomenet, så att jag inte är knäpp. Eller åtminstone att vi är flera som är det :-).

      Radera
    2. För mig är det begränsat till genialiska filmmanus. Jag vaknar helt yr av lycka att jag drömt fram den bästa plotten evva'n'evva för att sedan, någon nykter kvart senare, behöva skämskudda mig igenom förmiddagen.

      Radera
    3. Haha! Känner tyvärr igen den känslan med.

      Radera
  4. Läste förra året, minns inte var tyvärr, att detta med sammanhållen sömn runt åtta timmar per natt är en ganska modern företeelse. I det gamla bondesamhället, åtminstone fram till 1700-talet, var det tydligen vanligt att man hade två sömnperioder. Första delen från runt nio till två ungefär och sedan från halv fyra till sju, åtta någonting. Tiderna var lite beroende på när det blev mörkt och ljust. Nå, vad gjorde man då under den vakna tiden? Man mjölkade kor i första hand, höll koll på uppvärmningen och sedan skedde tydligen just vid denna tidpunkt en viss parverksamhet i sängen. Fruktsamheten ska tydligen vara på topp den tiden på dygnet och den mest ursprungliga formen av kreativitet är just fortplantningsaktiviteten.

    Micke, du kanske skulle testa en månad att planera in att du är uppe en timme eller två varje natt och ägnar dig åt skrivande och dricker te med tänt ljus? Skulle vara intressant att veta hur det påverkar ens allmänna livsskänsla att leva så. Kanske kan man till och med ta en kort promenad varje natt, i stället för att gå ut till korna då. Misstänker att en sådan vana skulle förändra en faktiskt. Om det är till något bättre vet jag inte. Men mycket förstår man inte teoretiskt i förväg, även om vi gärna vill tro det. Först genom den fysiska upplevelsen av något nytt förstår man det. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Tror att jag hört det förut också, men vet heller inte var.

      Tyvärr är ju inte samhället riktigt uppbyggt för detta. I mitt hus har hantverkare börjat leva om senast vid 8 varje morgon (senare kan de vara tysta, men det är tydligen väldigt viktigt att alla i huset ska vakna). Och 21-02 är ofta min klart mest kreativa period på dygnet, så då vill jag inte sova.

      Radera
  5. Precis som du själv nämner i ett kommentarssvar: diktafon. (alltså en digital, inte nån sån där med magnetband som du kan få för en tia på loppis eller hitta gratis i soprummet)

    Finns från några hundralappar och uppåt (eftersom du inte har nån smartfåne för då hade den redan en sån funktion eller så hade du laddat ner en gratisfunktion/app).

    Och om du spelar in hela tiden du sover slipper du allt fumlande med knappar, på och av, och sånt där, och kan även placeras så att ditt vattenglas inte spills över diktafonen.
    På morgonen för du snabbt och enkelt över ljudet till datorn där du i lämpligt gratisprogram snabb kan se när du talat, du klipper ut den ljudbiten och spar för framtida bruk.

    Lösningen på ditt problem - om det nu var en lösning du ville ha hjälp med av dina läsare? Du kanske bara ville dryfta några mänskliga tillkortakommanden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt tanken. En sån där med band tror jag nästan att jag har någonstans redan. Annars mp3-spelare med inbyggd mikrofon som antagligen låter illa, men borde funka till detta.

      Då återstår om jag kan hantera teknik i halvsovande tillstånd. För det kan jag knappt när jag är vaken :-).

      Radera
    2. Om du slår på den när du borstar tänderna på kvällen och låter diktafonen vara på med inspelning i alla åtta timmar (eller hur länge du nu sover) och slår av den på morgonen när du borstar tänderna så slipper du fiffla/hantera teknik i annat än vaket tillstånd. De kan med lätthet spela in flera dygn i sträck, så oroa dig inte för att minnet inte räcker till.
      Modena digitala diktafoner tar upp ljud på bra avstånd så du kan tex ha den en bit bort. Det är alltså inte så att du måste fumla med den och föra den till munnen när du ska spela in något hörbart. Nej det är bara att tala som vanligt, och eftersom den klarar av att spela in andetag när du sover så klarar den även av att fånga dina ord när du är som mest kreativ, även om det är något du viskar eller piper fram.
      Om det nu är så att du av okänd anledning kör med teckenspråk så finns det lösningar för det med, vilket även kan inkludera infraröd belysning - osynligt ljus - så att inte din sömn störs.
      Det kanske kan utvecklas till en lönsam streamad affärsidé: sov med Sparo, din inspiratör även nattetid
      Det om något skulle väl klassas som en passiv inkomst?

      Radera
    3. Det enklaste, om än numera rejält gammalmodigt, är att använda kassettbandspelare och kassetter. De går ju att spela över dessutom. Har själv tänkt den tanken, har sådan i köket, min kära 10-årspresent... och köpte nyligen ett helt gäng oöppnade kassetter på loppis för blott en tjuga. Det är kul med inspelat ljud, har fortfarande kvar min egen och min yngsta brors röst från 80-talet på två gamla kassetter. Försöker ibland hitta musik på kassett på loppisar eller second hand, men det är mycket svårt. Tycker den lilla praktiska kassetten borde få en renässans. :) /Eva

      Radera
    4. Anonym: Då återstår den lilla detaljen att jag varje dag ska tvingas höra på sju timmars snarkningar och hackande tänder för att kontrollera om jag möjligen sagt något genialt :-).

      Eva: Jag har lyssnat igenom gamla kassetter och noterat att kvaliteten blir allt sämre, antagligen genom att plasten torkar ut. Så vore jag som du skulle jag säkerhetskopiera era röster medan du fortfarande känner igen dem.

      Radera
    5. Hur tänker du angående säkerhetskopieringen? Förstår inte hur man gör det. /Eva

      Radera
    6. Jag tänker att du borde få över det till digitalt format. Antingen genom en sladd eller i värsta fall med en mikrofon mot bandspelaren och över till datorn.

      Radera
  6. Jag brukar vakna mitt i natten och få onda aningar, kan vara om någon person eller något som sker. För ett par år sedan räddade jag 100000 kr från att försvinna p g a att jag klarvaknade och visste att bara det här stämmer inte. Kanske det var någon osalig ande som ville rädda pengarna och oss. Är man inte den smartaste behöver man ju hjälp utifrån av andar småknytt, tomtar eller människor tänker jag. /ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så var det din egen intuition in action. Du är smartare än du tror. Eller inte du, utan Mästaren, som numera ofta har chansen att få sin/din röst hörd först när tjänaren/din idé om dig själv äntligen somnat. Eller så händer något precis i öppningen mellan sömn och vakenhet, Mästaren träder fram på egen begäran och tjänaren är inte beredd och för slö för att agera. Mästaren blir förolämpad och drar sig tillbaka till sina dolda gemak. ;) /Eva

      Radera
    2. Själv blir jag nog mest störd av tomtar, mästare och andra väsen :-).

      Radera
  7. Det där med block och penna bredvid sängen körde jag med under den korta perioden jag arbetade som journalist. Nattetid kom alla bra idéer till krönikor! Det var bara ett problem, jag förstod sällan tankegången när jag sen vaknade. De där stödorden jag hade skrivit ner kl 04.15 var omöjliga att få ihop till någon vettig tankekedja kl 08.30. Så jag gav upp och tänkte att om jag inte kommer ihåg tanken på egen hand på morgonen så är den inte värd att komma ihåg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Det är då jag ser ut som på bilden ovan.

      Jag tror kruxet är att man inte får hoppa över tio steg i kedjan, som man lätt gör när man är i ett sånt där genialt tillstånd. Plötsligt slår mig tanken att en del av dem som framstår som idioter egentligen är snabbspolande genier.

      Radera
    2. Så är det absolut! Jag tänker ofta att jag är ett geni som folk inte fattar för att min hjärna är som Blixten McQueen (ok, förstår om du inte sett "Bilar" men han är en supersnabb bil). Jag måste helt enkelt stå ut med alla andras långsamma och korkade hjärnor!

      Radera
    3. Jag försöker ta in hur en hjärna som är som en supersnabb bil funkar. Lyckas inte riktigt, vilket kan bero på att min hjärna är en rostig Fiat :-).

      Radera
  8. Det är ju bra. Själv skriver jag bara to do listor och anteckningar för jobb. Blir väldigt trött på folk som inte skriver upp. Nu har ju inte alla smartphones men i dem finns anteckningar där man skriver upp ALLT. Fungerar såklart lika bra med papper och penna, bara det komms ihåg och inte behöver upprepas i all evinnerlighet..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv är jag också listmänniska. Att-göra-listor på papper och kom-ihåg-grejer med larm i datorn. De som säger att de kommer ihåg allt utan att skriva upp ljuger och min bild är att de inte heller "tränar hjärnan" genom att inte skriva upp.

      Radera
    2. Ja jag vet inte. Kanske lite manisk som sagt, men blir effektivare. Vet också att chefen och liknande uppskattar det. Är så där jobbigt duktig tjej som vissa slöa personer ogillar.

      Radera
    3. Det värsta som finns är ju att ha upprepade möten med folk som inte gör det de lovat för att de glömt. Har ingen lust att vara förälder åt vuxna människor :-(.

      Radera
    4. Hur blir det i framtiden då? Dagens tonåringar minns inget eller känner inget ansvar för något som inte någon annan listat som läxa eller uppgift på datorn. Förmågan att uppfatta viktig information genom hörseln är begränsad. Att visuellt urskilja handskriven text på en tavla är svårt, känns knappt som verkligt, ännu mindre som relevant. Att anteckna för hand är snart en bortglömd konst. Snart behöver kurser i handskrift startas för unga vuxna. Lektion 1 startar med att man får känna på ett ark papper, studera linjer, marginaler och vilket håll hålen ska ligga. Man övar på att skriva bokstäverna Aa-Cc. Man går sakta fram och tar det lugnt i början då finmotoriken är på fyraårings nivå. Gott om lugnande fruktstunder med russin och riskakor rekommenderas och 10 minuters mobilpaus efter varje 5-minuterspass. Oj, jag tror jag kanske är lite bitter... /Eva

      Radera
    5. Du har helt rätt! Jag märker att jag själv blivit klart sämre på att skriva för hand. Korta anteckningar går bra, men skriver jag i flera minuter får jag blåsor på fingrarna. Dessutom går det ju så långsamt jämfört med att skriva på dator.

      Och - som vanligt - när vi tappar våra gamla förmågor pga obefogat stor användning av ny teknik löser vi det med ännu mer ny teknik.

      Radera
  9. Sover du i en pinnstol Micke?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, en helt vanlig Duxsäng som jag ärvde av en släkting när hon åkte in på hemmet. Det som ser ut som en pinnstol är sänggaveln.

      Radera
    2. Ha,ha jag undrade också...Ser pinnigt och hårt ut. Förunderligt att du kan få de smartaste ideérna i den sängen. Kanske den är bättre än vad den ser ut. Dux är ju ingen dålig kvalité.

      Radera
    3. Jag ligger alltså inte på sänggaveln :-). I sin helhet ser sängen ut ungefär så här: https://images.lauritz.com/images/3C15297B048A95B92DB8F89B4FD134F5?width=300

      Radera
    4. Haha, vilken rolig kommentar, tittade på bilden igen, såg faktiskt ut så :) Fniss fniss..

      Radera
    5. Det var väl för väl. Tittade länge och väl och perspektivet gör att den ser väldigt smal ut.

      Det kunde ha vvarit något sånt här också. http://vitanovum.blogspot.com/2011/11/lagg-ett-bud.html

      Sängramen du länkade till var snygg, det är svårt att hitta såna över 120 cm breda annars hade jag nog velat ha en sån.

      Radera
    6. Den är smal, men det är jag med :-).

      Ingen aning vad som finns, men om inte annat kan man ju köpa en bredare säng utan gavel och köpa en sådan separat.

      Radera
    7. Fail på min länkning.

      http://4.bp.blogspot.com/-TuevN3NvQgE/TrEq4shnz6I/AAAAAAAAFvo/FBsVtB6_skc/s1600/bild4.JPG

      En sån var jag skraj för att det var.

      Radera
    8. Jag förstod det, för den var med även i länken du skickade.

      Radera
  10. Apropå pinnigt, kom helt plötsligt att tänka på ugglan Helge ifrån A-Ö. Väldigt klok uggla. Vilka associationer man kan jag göra,från Sparo till Helge!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ingen snäll jämförelse även om jag fortfarande är imponerad över Helges pedagogiska beskrivning av ordet budget:
      "Inkomster: fem råttor. Utgifter: käka opp dom!"

      Radera
    2. Helge var väldigt noga med pinnarna till sitt bo, det var så jag tänkte!

      Radera
    3. Haha! Det är lugnt, jag har jämförts med värre.

      Radera