Jag förstår att jag inte tillhör
målgruppen (den här gången heller), men vem gör då det? Kanske
den som känner behov av att alltid köra senaste modellen, men då
behöver man ju lobotomeras! Okej om man har råd med det, men
privatleasing är väl det ultimata beviset på att man inte har det?
Nästan inga privatleasingbilar kostar
under 2000 kr/månad, och det under förutsättning att man inte kör
mer än 1000 mil per år, väljer bort alla tillval och binder upp
sig på tre år. Vill du ha dragkrok? Då blir det ytterligare 95
kr/månad. Automatlåda: 300 kr. Va, vill du ha vinterdäck också?!
Och när du ändå är igång kan du
välja till däckhotell också. Jag tror att få privatpersoner
egentligen skulle betala för det om de visste vad det kostade,
men den magiska frasen ”det ingår” gör att man tror att det är
gratis eller åtminstone väldigt billigt.
Det är själva poängen med hela
leasingidén? I värsta fall leasar du en nästan ny bil som redan
gått rätt många mil som taxi. Så har du den i 36 månader à 3000
kr och betalar över hundra papp, men märker det inte för det var
ju ”bara” 3000 kr i månaden. Att du istället hade kunnat spara
hälften genom att köpa en helt okej bil för 50000 kr, låtit bli
att serva den och mer eller mindre kastat bort den efter tre år hör
inte hit, för då hade det ju kostat mer än 3000 kr första
månaden.
Det är väl därför svensken snart inte äger någonting utan hyr en bil från bilfirman, tv och telefon från hifi-butiken och bostad från banken. Om bara någon börjar hyra ut familjer kan vi hyra ett helt liv för exakt lika mycket som nettolönen. Återstår lite uppläggningsavgifter. De tar vi snabblån på.