Jag övertygad om att just det här är
en PR-kupp, men även om den kanske inte går att köpa är jag
ändå säker på att det finns köpare som tycker att det är en bra idé
att köpa en vedklabb för tvåhundra spänn som ”en given
mittpunkt, både för samtalet och i rummet”.
Det kan ses som ett tecken på att folk
är så oekonomiska att praktiskt taget allt går att sälja med
mördande reklam (folk köper ju för böveln smycken gjorde av
älgskit!), men också att många svenskar kommit så långt från
vanligt Svenssonliv 2-3 generationer bakåt att det livet ses som
exotiskt.
Och vem kan klandra dem? Våra
myndigheter försöker ju förbjuda vedeldning och ingenting görs utanför Skansen och liknande institutioner för
att visa yngre generationer hur man levde förr.
Eller ens nu. Det är säkert många
unga människor som aldrig har eldat med ved, åtminstone inte
inomhus. Vet de hur det blir varmt på elementen, hur golvvärme
funkar, om systemet är vattenburet eller hur en varmvattenberedare
funkar, alltså hur det kommer sig att det finns varmvatten i kranen
(eller vatten överhuvudtaget, kan det vara mamma som står på andra
sidan väggen och häller Ramlösa i rören)?
Idén med doftklossar är kanske inte
så tokig vid närmare eftertanke. Nästan så att jag blir sugen på
att plocka torra kvistar i skogen och sälja dem för en femtiolapp
styck under namnet ”kulturpinne”.