Nordnets Frida Bratt har skrivit om privatekonomiundervisning i skolan och fått medhåll av lärare att behovet är stort. Jag har själv
varit inne på ämnet tidigare och tyckt ungefär likadant.
Men det kommer inte hända. Först och främst finns inte den
politiska viljan. Förslag har kommit under
flera regeringar av olika färg med utbildningsministrar från fyra
olika partier, så hade politikerna velat hade det redan skett. Istället
trycker man pliktskyldigt in lite privatekonomi under hemkunskap och
matte. Att detta inte duger behöver man inte ens läsa kronofogdestatistik för att se.
Nästa punkt är ännu mer förtvivlad. Det handlar om tid och förkunskaper. Vi som inte har barn i skolåldern glömmer ibland hur jävla dålig den svenska skolan har blivit. Här är ett par kommentarer från lärarna i Frida Bratts reportage:
”Jag försöker få mina 9:or att inse betydelsen av ett sparande. Jag har märkt att eleverna har ganska stora problem med ränta och procent.”
”Det är relativt lätt att klämma in privatekonomi i grundskolan, men frågan är om eleverna är mogna att ta till sig allt detta i grundskolan eller om de ska arbeta med vissa av frågorna på gymnasiet när det är mer aktuellt.”
Själv hade jag bra kläm på
procenträkning hyfsat tidigt i mellanstadiet, men nu har tydligen
inte ens niorna kommit dit. Och då ska man alltså vänta tills ”det
är mer aktuellt”, när ungarna praktiskt taget är vuxna. Det är
så dags då.
Min slutsats blir att om du vill att
ditt barn ska lära sig privatekonomi (och vill du inte det är du en
mycket märklig och/eller elak människa) så får ni fixa det
själva. Som det mesta alltså. Ge barnen veckopeng så snart de kan
förstå den, och en chans att påverka den genom att fullgöra olika
sysslor. Barnarbete? Möjligt.
Men sluta inte där! Ge ungarna en
aktieportfölj och diskutera innehållet i den. Förklara ränta (man
behöver faktiskt inte kunna procenträkning för att fatta
grunderna), lån och sparkonton. Låt dem sitta med när familjens
budget diskuteras, och lär dem den ädla konsten av att välja och
välja bort. Lär dem att med hjälp av tålamod, självbehärskning
och kloka val styra sin egen ekonomi – tidigt!
Eller vänta och låt skolan bestämma
om det är läge att introducera barnen för privatekonomiska frågor
strax innan de blir myndiga, eller om det anses kränkande för barn
med fattiga föräldrar och (för det brukar höra ihop) dålig koll
på sin egen privatekonomi. Jag vet hur jag skulle välja.