Jag registrerade ett Paypalkonto och
satte till och med över en hundralapp för att se att det funkade.
Jodå, men det var mycket bök när man som jag saknar mobilt
bank-ID. Jag vet att jag driver en kamp jag inte kan vinna, men så
länge det går att slippa smartphone tänker jag göra det.
T ex kunde jag inte ”bekräfta
bankkontot”. Det var inga problem att ändå sätta in pengar från
det, men jag tänkte att det nog inte vore lika lätt åt andra
hållet. Så jag försökte kontakta kundtjänst. Givetvis fanns
ingen mejladress, det gör det ju nästan ingenstans längre. Däremot
kunde man chatta – med en jävla robot som naturligtvis inte kunde
svara på några frågor, men som lovade att vidarebefordra dem till
en mänsklig kollega.
Det var ju schysst, men tog några
timmar. Det var inte mer bråttom än så, men när jag till slut
fick svar var det skrivet på erbarmligt dålig svenska och besvarade
inte mina frågor om bank-ID på kort och mobilt bank-ID utan var
svar på frågor jag inte hade ställt.
Okej, tänkte jag. Det är väl en
Google Translate-grej. Har de ingen svensk kundtjänst borde de inte
uppmana kunder att skriva på svenska, men det kunde ju vara en
tillfälligt personalbrist, så jag ställde frågorna på nytt, på
engelska och formulerade för … låt oss säga personer med mentala
funktionsvariationer för att inte använda det mer korrekta ordet
idioter.
Någon dag senare fick jag samma
nonsenssvar av samma nonsensmänniska och jag insåg att jag inte med
någon integritet kvar kunde stanna som kund. Så jag gjorde det
enda rimliga, tog ut min hundralapp (det gick faktiskt, trots att jag
fortfarande inte kunnat bekräfta mitt konto) och skickade en sista
hälsning till ”kundservice”.
Jag är inte dummare än att jag fattar
att Paypal klarar sig bra ändå. Aktien är upp 68 procent det
senaste året, börsvärdet är drygt 300 miljarder dollar och de
kommer inte samla till krismöte för att en ny kund i ett land de
inte känner till lämnat tjänsten i vredesmod, men jag funderar
över varför marknaden nöjer sig. Det fanns en tid då företag som
inte svarade i telefon ansågs oseriösa. Nu har de inte ens en mejladress där man kan nå dem. I bästa fall kan man ta kontakt via ett
formulär eller ställa frågor i ett användarforum där en
representant för företaget möjligen dyker in ibland.
Hur
blev det så här? Vi får de tjänster vi förtjänar, men jag
tycker mig förtjäna bättre.