Det finns en gammal ”sanning” att
kunden alltid har rätt, särskilt i restaurangnäringen, och det är
inte många affärsidkare som vågar antyda att det inte alltid
stämmer. Bara en och annan soppnazist.
Men plötsligt händer det. Här var det en restaurangkund som blev sur över att krögaren vägrade hälla parmesan på hans krabbravioli med laxsås.
”Came in because it looked cosy and cute. ordered the crab ravioli in a cream Salmon sauce. Halfway through the meal, I felt like the dish needed a little something. So I asked the waiter for some Parmesan cheese and he sort of gave me a bewildered look. I waited for his response which I couldn't believe. He literally refused to give me the Parmesan, stating you do not put Parmesan on any seafood because it would take away the flavour.
When I explained that I wanted it because I liked my cream dishes cheesy, he repeated himself and walked away.”
Historien kunde ha slutat med den sura recensionen om inte krögaren hade sett den och reagerat:
”No words about your rudeness and your silly request. I am trying to understand your incredible frustration and disappointment about your obscene request you have made here at Maximo.
It was very hard to say no to you, and the harder part was to explain as better as I could the obvious reasons of my refuse. Well, there are few rules on the authentic Cucina Italiana you probably aren’t aware:
NEVER ask for pineapple on pizza;
NEVER put cream on your Carbonara;
NEVER ask for any Alfredo pasta (who is Alfredo anyway?);
NEVER put chicken on arrabbiata:
And, last but not least, NEVER NEVER EVER ASK FOR CHEESE ON A FISH DISH.”
Å ena sidan känner jag att kunden väl
gott kunde ha få parmesan om han ville det. Å andra sidan är det
krögarens restaurang. Vill han inte servera ost på fiskrätter
(eller på någonting överhuvudtaget) är det hans sak, och jag
tyckte att försvarstalet var befriande öppenhjärtigt. Det där med
ananas på pizza skulle förresten inte ens behöva sägas, det är
en styggelse!
Men skämt åsido. Det kan tyckas tramsigt att
ens kommentera detta, men jag tycker att vi ofta glömmer företagares
rätt till egna regler. När Facebook eller Google stänger av
användare med hänvisning till diffusa eller opublicerade
användarvillkor skyndar sig både politiker och privatpersoner fram
och säger att privata företag får göra vad de vill. Det är
givetvis inte sant. Särskilt inte företag som blivit en så stor
del av det offentliga rummet som dessa bägge giganter.
Men
när en krögare inte vill fördärva en maträtt eller en bagare
vägrar att skriva vad som helst på en tårta kan man knappast
hänvisa till mänskliga rättigheter. Förresten är även
affärsidkare människor.