Nytt år, nya bekymmer. Och nya blogginlägg.
Personer som åkt på diverse
internetbluffar är inget nytt, och inte heller är det nytt att jag
inte utifrån en tidningsartikels knapphändiga uppgifter fattar hur
det gått till. Jag har provat att mejla journalister, men den här
gången är det Aftonbladet och de svarar aldrig någon. Så kanske
någon av läsarna kan förklara vad som hänt Morgan som säger sig lurad på 40000 kr i Postnordbluff.
Morgan fick ett sms han trodde var från
Postnord, men som visade sig vara från ”Nordpost”. ”Jag
tryckte in kontouppgifterna och det var dumt.” Ja, jättedumt, men
det räcker väl inte? Om jag skulle skicka mitt kontonummer till
någon kan denne inte tömma mitt konto. Det har jag förresten gjort
massvis med gånger, när jag sålt grejer på nätet. Längre ner i
artikeln står det kontokortsuppgifter. Hur ska ni ha det? Eller vet
varken Morgan eller reportern skillnaden?
Grattis Moron... eller jag menar
Morgan!
Jag börjar undra om det hela är en
PR-kupp när Morgan säger att han håller på med välgörenhetsarbete
för en by i Bolivia:
”Jag försöker hjälpa andra hela
tiden och ger alla pengar jag får över till byn. Så kommer det sån
här skit. Jag blir så trött på världen.”
Jag förstår frustrationen, men måste
ändå rätta Morgan. Du ger inte alls alla pengar du får över till
Bolivia. Nu har du t ex vaskat fyrtio papp till ”Nordpost”. Detta
för att du fick ett sms som du trodde kom från Postnord, där det
stod att du var skyldig 6,99 kr för att få ta emot ett paket, inte
en faktura utan ett system där du var tvungen att lämna ifrån dig
konto- eller möjligen kortuppgifter. Hur rimligt lät det på en
skala?
”Det är loggor på, så det måste
vara äkta.”
Låt mig gissa att sms:et dessutom var
skrivet på knackig svenska och länkade till en webbsida med lika
dålig svenska? Detta eftersom jag hittills aldrig sett en språkligt
perfekt scam. De är nästan alltid från ”Custom service
avdelingen” eller liknande hål-i-huvet-formuleringar. Apropå
hål-i-huvet-formuleringar:
”Jag vill varna hela Sverige, det här
måste stoppas.”
Det finns faktiskt bara ett sätt,
nämligen att folk slutar att ge bort sina pengar mer eller mindre
frivilligt till dylika bluffmakare. Så länge det finns människor
som Morgan, med pengar kvar, kommer det även att finnas bedrägerier,
bluffar, hoaxar, phishing och allt vad det heter.