Bloggtips från Hanna i kommentarsfältet:
”Hur slitna är däcken när du byter? Fick förslag från min verkstad att byta till nya däck då mina nuvarande sommardäck endast har 3 mm kvar. Enligt lag måste däcken ha 1,6 mm mönsterdjup. Hade varit intressant att höra hur du och andra resonerar både kring säkerhet och miljötänkande (och givetvis ekonomi).”
Om jag minns rätt erbjöds Hanna fyra
sommardäck för 10000 kr. En kompis till mig erbjöds nyligen
sommar- och vinterdäck för totalt 19000 kr. Samma där,
sommardäcken klarar utan problem ett år till. Vinterdäcken vill
han förvisso byta eftersom de gamla var dubbfria, men det närmaste
halvåret är behovet obefintligt.
Själv har jag köpt däck för runt tusenlappen på nätet. Femtontumsdäck, men jag kollade nu och det är inte särskilt mycket dyrare med exempelvis sjuttontums. Då tillkommer förstås kostnaden för att lägga om dem, men inte tycker jag att man ska behöva landa på över 2000 kr/däck. Jag drar slutsatsen att verkstäderna försöker sko sig, deras inköpspris borde vara lägre än vi som privatpersoner kan få.
Sedan är det givetvis förkastligt att byta
ut saker i förtid om det går att undvika, både för miljöns och
ekonomins skull. Många klarar nog inte att värja sig för säkerhetsargumentet. Samma går förmodligen att se i barnbranschen, där
föräldrar inte vågar säga nej till dyra barnstolar, barnvagnar
och annat, för ”ditt barns säkerhet är väl
viktigt?”, och det tycker man såklart.
Vad gör vi då åt detta? Vågar tänka själva, frågar barnvagnsförsäljaren om inte hans billigaste vagn också är säker och varför de i annat fall säljer den. Beträffande bildäcken kan man såklart få sladd eller vattenplaning med sämre däck, men i lagen som säger 1,6 mm för sommardäck och 3 mm för vinterdäck har man naturligtvis inte valt siffrorna på måfå, och vill man öka säkerheten tror jag att det är bättre att släppa lite på gasen än att byta ut däcken i förtid.