Jag fick ett mejltips från Andreas om
ett ämne jag tagit upp flera gånger. Men eftersom problemet inte
tycks ha minskat tål det att tas upp igen. Det handlar om
pensionärer som låter sig luras, denna gång Ingrid, 78.
Hon fick ett
telefonsamtal om att hennes bankkort hade använts utan hennes
vetskap. Det slutade med att Ingrid efter uppmaning klippte sönder sitt kort varpå
en man kom och hämtade det, pusslade ihop det och tömde kortet på
riktigt.
Ingrid kände sig
inte lättlurad, och hon verkar heller inte vara en av de mest
blåögda. Hon misstänkte att det var något skumt, men det hjälper
ju inte när hon ändå följer bedragarnas instruktioner till punkt
och pricka. Om samtalet kommit från hennes bank hade de såklart
kunnat spärra kortet utan att hon klippte sönder det, på samma
sätt som banken aldrig kommer att uppmana en kund att lämna ut sina
lösenord eller ringa för att be henne logga in med bank-ID.
Hur ska man då göra
för att stävja det här svineriet? Ett sätt är att polisen börjar
leta upp bedragarna och ett annat är att inte ge dem tramsstraff,
som de gjort i fallet med Ingrid, de gånger de lyckas hitta förövarna. Men i väntan på att Sverige får politiker och tjänstemän som är
intresserade av det kan vi hjälpa våra äldre.
Första tipset är
att säga åt dem att be om hjälp. Hade Ingrid kunnat/vågat störa
någon i sin närhet hade detta antagligen inte hänt. Tips 2: Få
dem att utgå ifrån att alla de inte känner som ringer är ute
efter att luras, oavsett om de kallar sig bankkamrerer, advokater,
samordnare, telefonförsäljare eller något annat. Säg ”Nej
tack!” och lägg på. Det är en fin egenskap att tro människor om gott, men det bör inte gå till överdrift. Och avslutningsvis, ha inte mer pengar på
ett konto kopplat till ett bankkort än du kommer att behöva i
närtid, precis som att det är dumt att fylla hela
plånboken/handväskan med kontanter. Det gäller förresten inte
bara för gamlingar.