lördag 15 september 2018

Smålänningar och skottar

Stereotyper och generaliseringar är roliga, ofta för att det finns ett korn av sanning i dem. Därför bestämde jag mig för att i bästa Bengt af Klintberg-anda djupdyka i påståendet att smålänningar och skottar är snåla, eller åtminstone sparsamma.

Jag jobbade ett tag med ett tiotal smålänningar. Trevligt folk, men onödigt sportintresserade och lite i törstigaste laget. Men snåla? Inte jämfört med mig i alla fall, även om inte det säger så mycket. De flesta gjorde av med lönen efter halva månaden. Som folk är mest alltså.


Men annan fakta backar upp: Snåla smålänningar är ingen myt

Där påstås att tre av de fyra län med mest pengar på sparkontona är småländska (det fjärde är Hallands län, vilket på min karta är småländskt om jag kisar lite).

Skottars snålhet hittar jag sämre med belägg för. De köper kiltar för flera tusen kronor styck, och överprisad whisky från något obskyrt bryggeri på en vindpinad ö. Men okej, tydligen gick samma folk i taket när plastpåsar började kosta 5 pence.


Det verkar som att alla länder har sina områden där invånarna anses särskilt sparsamma och det är tydligen alltid kul att driva med oss snåljåpar. Den här tyckte jag var skojig: En skotte blev sur på en engelsk tidningsartikel där man drev med skottar, mejlade chefredaktören och meddelade:
"If you print any more jokes about cheap Scotsmen I shall stop borrowing your paper."

20 kommentarer:

  1. Haha!! Sista meningen håller världsklass :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, men så har jag snott (lånat) den också :-).

      Radera
    2. Du får till det med jämna mellanrum, du också ;-) Hoppsan, Kerstin! Den meningen gick att tolka på flera sätt ;-)

      Radera
  2. Ha ha, jag kan iof konfirmera att Smålänningar är ekonomiska. Men inte snåla, och det är en rätt stor skillnad det.

    Förresten, det där med att låna tidningar, det gör jag med. För det är ungefär det underhållningsvärdet dagens tidningar har, de är inte värda att betala något för. Men om det är gratis, då kan jag låta en tidning ta lite av min tid i anspråk utan att tidningen betalar mig för det.

    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är överhuvudtaget ingen tidningsmänniska. Läser en och annan bankkundtidning, men de är lättsmälta.

      Radera
  3. Kan det inte vara så att skottarnas snålhet egentligen är en spegelbild av engelsmännens leverne?

    Och på motsvarande sätt speglar smålänningar stockholmare (finns förstås undantagen också där som bekräftar regeln...)?

    Har själv småländska rötter och tror att en delförklaring till snålheten, utöver fattigdomen under emigrationen på 1800-talet, kan vara den höga andelen företagare relativt resten av landet. Är man företagare är man inte naturligt snål men man har antagligen god koll på sin ekonomi och är mindre benägen att slösa. Man tänker helt enkelt ekonomiskt i vad man köper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det vara så, men ofta tycker jag att man tilldelar sina antagonister ens egna egenskaper och sätt att tänka - genom sig själv känner man andra. Så jag vet inte om det talar för eller emot att smålänningar skulle vara snålare.

      Men i företagandet tror jag absolut att du har en poäng. Det gäller att vara försiktig med utgifterna innan man har matchande inkomster, och även om man får det finns inget skäl att börja slösa bort vinsten.

      Radera
    2. "Visst kan det vara så, men ofta tycker jag att man tilldelar sina antagonister ens egna egenskaper och sätt att tänka..."

      Projicering, ja. Fina grejer! Kanske därför många godhetssignalerande posörer är så snabba med att stämpla andra som rasister - de gör allt för allt dölja sin egen förträngda rasism. Freud hade haft en field day med de flanarna :-)

      Radera
    3. Bra exempel! En del som titulerar sig antirasister säger att de inte bryr sig om ras samtidigt som de verkar helt besatta och kan sitta i timmar och räkna hur många personer med respektive färg som varit med i ett tv-reportage.

      Jag tänkte på ett annat exempel. Massor av Clintonanhängare började flera månader innan senaste presidentvalet säga att när Trump förlorar kommer hans supporters ifrågasätta valresultatet och hävda valfusk. Antar att jag inte behöver påminna någon om vad som hände sedan. Vet inte om Hillary "But she won the popular vote!" Clintons fans accepterat Trump som president än trots att det snart gått två år. Genom sig själv känner man andra.

      Radera
  4. Har levt halva livet i Småland och halva i Stockholm, men det är tydligt att första halvan i Småland präglat mig.

    En sak som kan ses som snålhet i Stockholm är att vi smålänningar helst gör de flesta servicearbeten själva snarare än att köpa tjänsten: trädgårdsarbete, cykelreperationer, däckbyte, städning, klädtvätt, blitvätt, hus- och lägenhetsrenovering mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och med inblick i bägge världarna tycker du alltså att smålänningarna är snålare? För jag har inte alls upplevt det, men det kan i och för sig bero på att jag är en snåljåp i alla sällskap. Lite grann som råkommunisten tycker att alla han träffar är höger.

      Det där med att göra saker själv tror jag snarare är skillnad mellan stad och landsbygd. Där jag bott "på landet" långt från Småland skulle folk inte drömma om att lämna bort bilen för däckbyte medan det ses som självklart i Stockholm.

      Radera
    2. If you´re not left, you must be right!

      Radera
    3. Äh, jag är mera framåt (fast inte på det centerpartistiska viset).

      Radera
  5. På den tiden jag lönearbetade hände det sig vid lunchbordet att vild diskussion bröt ut om det var Smålänningen eller Värmlänningen som var universums snålaste varelser.

    Jag kungjorde att jag med Småländsk mor och Värmländsk far då borde vara individen de sökte efter, allt tystnade.

    Arbetsplatsen var belägen i södra delen av Skåne.

    PS Så klart tacksam för föräldrarna som tack vare de landskapsbetingade generna producerat avkomma som inte längre behöver lönearbeta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du att man i södra Skåne håller koll på övriga landskap? Jag trodde skåningar delade in världen i 1. Skåne och 2. Resten. Med reservation för att jag till alltför stor del baserar min bild av skåningar på Edvard Persson.

      Radera
  6. Det är faktiskt ännu snävare än du trodde, en sann syd Skåning delar in världen i söder eller norr om Eslöv.

    Edvard är en värdig representant för Skåneland (inte ska man förta sig i onödan.

    * Eslöv, skånsk håla som går att hitta med hjälp av Google.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag har alltid misstänkt att Eslöv är en slags informell ekvator.

      Radera
    2. Min far var skåning i generationer tillbaka. Han delade in Skåne i fyra delar, fördomarna var säkert nedärvda sen tider tillbaka när de längsta man for var till grannbyn föra fria eller ett rejält slagsmål.
      I den delen han kom ifrån fanns de bästa människorna, i resten av Skåne var de lata, fast de från Blekinge var ännu latare än skåningar. För att inte tala om danskar jämfört med svenskar o s v...Själv är jag stockholmare, inte så lätt alla gånger heller:-)ME

      Radera
    3. Jag minns en dokumentär om Sjöbo, från Sven-Olle Olssons tid. Då intervjuades en gammal kvinna i Lövestad, byn utanför Sjöbo där även Sven-Olle bodde, där hon fick frågan vad som skilde människorna i Lövestad från dem inne i Sjöbo. Hon svarade att hon inte visste eftersom hon aldrig varit i Sjöbo. "Jag har gått här ute i Lövestad alltid."

      Radera