fredag 29 september 2017

Ta ansvar, Stefan Persson!

För ett halvår (två kvartalsrapporter) sedan skrev jag ett inlägg där jag uppmanade H&M att skaffa en vd. Jag tror inte att Stefan Persson läser min blogg, men nu börjar väl detta bli uppenbart vart man än vänder blicken.


Igår släppte H&M en ny kvartalsrapport, och det lät ungefär som vanligt. Lagren är lite större än man hade hoppats på, vinsten och marginalerna lägre. Om vd Karl-Johan Persson inte vore son till styrelseordförande Stefan Persson och tredje generationens klädföretagare hade han rykt för länge sedan. Jag tror inte att jag får några mothugg där.

Så hur tänker Stefan? Att sonen så småningom får grepp om det här och en morgon ska vakna upp som den perfekta chefen för ett företag vars största utmaning är att möta det nya marknadsläget med näthandel som leder till butiksdöd? Ge upp, människa!


Karl-Johan är säkert en jättetrevlig kille, men det jobb han har är så långt över hans förmåga att det blir plågsamt att se. Är det pappa Stefans mål att familjeimperiet ska gå under har han nog helt rätt kille på tronen. Större jättar än så har fallit i historien. Se nu till att dra i nödbromsen och leta upp personer lämpade för arbetsuppgiften. Aktieägarna väntar på handling!

22 kommentarer:

  1. Eller medvetet högre lagerhållning för att trycka ner vinst och kurs för att sen köpa ut företaget billigare från börsen? Bara en konspiratorisk tanke... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en annan variant, men är det verkligen det arv Stefan Persson vill att vi ska minnas efter honom? Tja, fan vet.

      Radera
  2. Klockren analys, Micke! Avskyr själv också nepotism i alla dess former... Ha en fin helg! Hälsar Lars D

    SvaraRadera
  3. En jätte är på fallrepet. Tyvärr. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så jävligt kan det bli. Särskilt om man fortsätter med samma förare trots att man är på väg rakt mot stupet.

      Radera
  4. Klassisk trippel? - första genereation bygger upp företaget, andra förvaltar det och den tredje....

    Eller är vi bara avundsjuka och fördomsfulla...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vi kanske, men uttrycket har ju inte uppstått ur tomma intet. Det har hänt förr.

      Radera
  5. Japp!

    Ingen är så dålig som när han gifter sig, och så bra som när han dör. Att HM faktiskt kan representera sunda värden när ingen vill köpa tycks ha slagit ytterst få.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Företaget är inte värdelöst, de tjänar pengar. Och som kund gillar jag H&M. De har faktiskt bra grejer till bra pris. Som aktieägare - not so much :-(.

      Radera
  6. Bara att inse att all handel står inför ett paradigmskifte vi idag inte förstår vidden med all e-handel. Ge det ett par år så kommer vi undra hur i hv vi alls besökte en affär, galleria etc.

    Dinosaurier har dött ut förut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske har du rätt, kanske vänder det. Just när det gäller kläder tycker jag själv att den fysiska butiken är svårslagen. Internet kan aldrig visa hur ett plagg sitter och ser ut på en själv.

      Radera
    2. Säg inte det :) om 10 år kan du säkert ha en 3D-modellering av dig själv i mobilen/datorn som gör att åtminstone kan se hur plagget kommer att sitta på just dig.

      Radera
    3. Jag är skeptisk. Att se hur plagget faller och sitter mot kroppen tror jag aldrig går att återskapa fullt ut.

      Radera
  7. Så länge näthandlarna kör på med fri frakt så har du provrummet hemma.

    Dessutom tror jag just leveranser kommer revolutioneras med on demand leverans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men att lämna tillbaka plagget från "hemmaprovrummet" är otroligt mycket krångligare och mer tidsödande än att gå tillbaka några meter med ett plagg jag inte ens behövt betala för först.

      Radera
    2. Dock försvinner en icke oanselig risk för handlarna, alla kunder betalar innan provning och risken för svinn/stöld är marginell.

      Radera
    3. Visst är det så, men jag ser det främst ur konsumentperspektiv eftersom jag i likhet med 99,99 procent av mänskligheten aldrig kommer att driva klädbutik.

      Radera
  8. Tror det alltid kommer finna efterfråga av fysiska butiker, dessutom tror jag H&Ms online satsning kommer bära frukt, tror faktiskt de kan underskatta H&M, de är ju knappast idioter och har bra insyn i marknaden. Faste de gamla dagarna med hög tillväxt lär ju vara förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har lutat åt att pendeln förmodligen kommer att slå tillbaka på något sätt. Några blogginlägg från modebloggare och vips så är det trendigt att strosa runt i butik igen. Att vi inte kommer tillbaka helt är säker också sant, men oavsett hur framtidens klädmarknad ser ut blir jag allt mer tveksam till om Karl-Johan Persson är en del av den.

      Idiot är han garanterat inte, men precis som aktieägare bör fundera över vi hade köpt de innehav vi har idag om vi inte redan ägde dem borde Karl-Johan fundera på om han hade satsat på att bli vd för ett modeföretag ifall det inte redan ramlat i knäna på honom. Jag kan inte tänka mig det.

      Radera
  9. Ett väldigt stort problem med H&Ms onlinesatsning är att man som medlem i deras kundklubb måste ringa till kundtjänst om man vill använda bonusen man får. Det är endast vanliga presentkort som man kan betala med över nätet. Tillgodokvittot som man får när man lämnar in en påse textilier går inte heller att använda på nätet. Väldigt dåligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter onekligen som ett krångligt system.

      Radera