måndag 27 september 2021

Kunden har inte alltid rätt

Var går gränsen för bedrägeri? Sveriges Radio berättar att ”under första halvåret i år fick polisen in 50 % fler anmälningar av så kallade annonsbedrägerier”.

Det låter ju illa, men i reportaget berättar en kvinna att hon skickat iväg en klocka utan att först få betalt, och det till en kund som redan antytt att klockan var undermålig och gjorde kvinnan ”liksom förminskad”, så det är en gåta varför hon inte redan hade brutit kontakten. Under affärens gång (oklart om det var före eller efter att hon gav bort klockan) fick hon en ”jättekonstig känsla”. Där ser man.

Så har hon blivit utsatt för bedrägeri eller har hon lurat sig själv? Det här är lite som att ställa bilen på gatan med en stor skylt på motorhuven där man berättar att nycklarna sitter i tändningslåset. Då är det ju inte helt omöjligt att någon ”stjäl” den.

Vidare berättar polisen att det blivit vanligare att säljare luras att skicka pengar utomlands för att täcka påstådda köpares fraktkostnader. Okej... Jag visste inte att det finns privatpersoner som säljer fraktfritt worldwide och står för alla oförutsedda merkostnader. För det gör det såklart inte. Ändå väljer godtrogna idioter att skicka pengar trots att det är de som är säljare och borde vara den som får betalt.

Jag har sålt hundratals grejer på nätet, men aldrig någonsin skickat varan förrän pengarna suttit på kontot och de gånger kunder efterfrågat eller krävt något som inte framgått av annonsen (”Va, har du inte Paypal?” eller ”Jag tog för givet att det var [något som inte står i annonstexten]”) har jag vänligt men bestämt upplyst dem om vad och hur jag säljer. Mitt Traderabetyg är maximala 5.0 och jag har aldrig blivit blåst på pengar. Det är inte raketforskning.

12 kommentarer:

  1. De få gånger jag säljer något på nätet så har jag varit tydlig med att varan är för avhämtning endast. Menar du att köpare sätter in pengar på ditt konto innan du skickar vara? Det känns ju lite vanskligt för köparen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så menar jag. På Tradera är det i stort sett aldrig någon som hämtar trots att jag erbjuder även det alternativet. Bara de gånger det varit endast avhämtning (stora/tunga grejer som är värda mindre än fraktkostnaden, som möbler och fälgar). Har man några hundra positiva omdömen känns det antagligen helt säkert, men jag minns inte att jag hade svårt att få köpare att lita på mig innan heller. Men det var 2009, kanske annorlunda nu.

      Radera
    2. Ja det där med omdömen hjälper nog till. Jag har aldrig använt Tradera, bara Blocket och tyvärr även Facebooks Marketplace. Där skulle jag aldrig skicka pengar till säljaren innan jag fysiskt höll i varan.

      Radera
    3. För mig handlar det en del om hur lätt man får tag i säljaren. På Tradera har du loggat in med bank-ID och lämnat din postadress. Hittar jag säljaren så att jag "vet" att jag kan knacka på hos honom blåser han mig knappast på en hundring. Flera tusen skulle jag inte skicka oavsett.

      Radera
  2. Säljer man saker via facebook så får man då och då medelande från folk som vill att man ska skicka med nån obskyr frakttjänst och få pengar kontant i ett kuvert när man lämnar över varan. Om man söker på det så ska det sluta med att köparen vill att säljaren ska ligga ute med frakten "sålänge"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst om det förr, så det kan jag gott tänka mig. Men från det till att folk också går på det borde det vara ett långt steg.

      Radera
  3. Ja jag tycker också det. Men så många som varken är källkritiska eller tänker efter nuförtiden. Såg en artikel att Maggan andersson investerar i bitcoin och att bankerna försöker mörka att man kan få 10 000-tals procent i avkastning på det. Kanske något man skulle testa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan du absolut testa, men gör det inte av anledningen att Maggan gör det (för den biten är jag inte helt säker på).

      Radera
  4. Att det finns gott om människor som är godtrogna och har en intelligenskvot långt under en fiskmås kan säkert många intyga,med det sagt så betyder det inte att lura eller bedra denna grupp är ok. Brott måste beivras oavsett vad eller vem som har blivit utsatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Det kanske inte alltid låter så, men jag lider på riktigt med människor som utsatts för Nigeriabrev eller vad som helst. Samtidigt måste man kunna kräva lite ansvar av vuxna, myndiga personer.

      Radera
  5. Vi köper och säljer en hel del barngrejor på FB och har inte blivit lurade än. man får ha lite sunt förnuft, kolla upp personen man ska sälja till, om några varningsklockor ringer. Sen skickar vi sällan grejor långt bort. Omdömen är såklart bra, men där finns risk att folk kan jävlas med en och sätta låga omdömen utan substans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sunt förnuft är underskattat.

      Visst kan omdömen bli fel. Jag fick t ex ett negativt omdöme på Tradera för att kunden inte förstod skillnaden mellan cm och ml. Det kan ju knappast jag lastas för, men så blev det. Men jag har ändå <1 % negativa omdömen. Har man gjort hundra affärer och har >10 % negativa utgår jag ifrån att det inte är slump eller otur. Sedan får man bedöma om det ändå är värt risken. Alltså, som köpare får man göra den bedömningen. Säljare har i stort sett inga rättigheter på Tradera.

      Radera