torsdag 23 september 2021

Privilegierad, jovars

Jag har den senaste tiden gnällt en del på hur trist jag tycker att det är att resa och hur mycket av mitt vanliga liv jag saknar på resande fot. Det kommer att bli mer av det gnället så innan någon påpekar att jag faktiskt valt själv ska jag villigt erkänna att jag är medveten om det.

Dessutom ska sägas att jag är otroligt tacksam att jag kan göra det valet. Det är inte bara tur och slump, eller att jag fötts och fostrats av förhållandevis rika föräldrar. Jag har jobbat hårt för att få de möjligheter jag har. Jag har snålat hela livet för att skapa ekonomiskt utrymme. En del lyx hade jag inte velat ha om jag så fått det gratis. Annat har jag gjort avkall på.

Men faktum kvarstår – jag kan. En del jobb har jag jobbat undan i förväg, annat gör jag på resande fot. Och jag inser att det är få personer ”mitt i livet” förunnat att dra iväg på obestämd tid. En snäll granne vattnar mina blommor, en lika snäll släkting tar hand om posten, och själv åker jag runt på världsturné som någon annan rockstjärna.

Trots förmågan att anpassa sig är dock människan ett vanedjur. Jag saknar min säng, mitt kök, min dator, mitt liv och mina vanliga rutiner. Nu vill jag visserligen ändå inte tillbaka till dem, jag vill skapa nya rutiner. Det vill jag göra exakt nu och samtidigt slippa bo i kappsäck. Tills dess kommer jag att gnälla. Lite grann.

25 kommentarer:

  1. Hoppas du hittar ditt nya boende snart, så att du slipper fara världen runt. Trodde du skulle flytta till Danmark, inte alltför långt bort! Eller Portugal.

    SvaraRadera
  2. Intressant läsning. Hade du gjort samma val igen om du hade kunnat spola tillbaka tiden?

    /Rune Tygmalm

    SvaraRadera
  3. Utan att du avslöjar för mycket vore det intressant att veta om du på din resa utvärderar flera länder eller om du håller dig inom ett redan utvalt land?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett. Långt innan resan tänkte jag på många olika.

      Radera
  4. Ja de flesta av oss är absolut vanedjur. Det skänker i alla fall mig trygghet att ha mina väl inarbetade rutiner att falla tillbaka på. En världsturné skulle kanske pigga upp men även där skulle jag nog känna en viss tröst i att min fåtölj väntade på mig där hemma i huset.

    SvaraRadera
  5. Hoppas du inte behöver topsa näsan allt för ofta på resan (jag ryser vid bara tanken)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte folks rädsla för tops. Jag tycker det går fint.

      Radera
  6. Coolt. Blir kul att höra rapporten efter vägen.

    SvaraRadera
  7. Hur kan du!? ;-)
    Vet du inte att...
    Borta bra men hemma bäst!

    Ha det bra var än du är!
    /T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommentaren hamnade tydligen lite fel... den var ämnad åt Sparo…
      /T

      Radera
    2. Jag tyckte att den hamnade rätt och tog den till mig.

      Radera
  8. Ska du börja med att hyra bostad i ditt nya liv och land? Så du vet det blir rätt menar jag?
    Världsturne, jo man tackar. En del har det gött hör jag :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  9. Vad gör du med "https://sparosverige.blogspot.com" när du flyttat? Kanske "https://sparodisneyland.blogspot.com"?

    Nä, det var inte en riktig fråga. Jag hittar ut själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt funderat på det. Kanske läge att skaffa en egen domän så att jag slipper Google.

      Radera
  10. Kamrat Folkrörelse23 september 2021 kl. 17:42

    Tips: HSB som alltid värnar om sina boenden, ligger nu i framkant. Enligt egen utsago.

    "
    HSB Stockholm installerar fiber i sina hyresfastigheter – öppnar för snabbare internet och mycket mer
    [...]
    Varför installeras fiber i alla HSB Stockholms hyreslägenheter?
    – För att kunna erbjuda hyresgästerna snabbare, stabilare internetuppkoppling, med fiber kommer vi upp i helt andra hastigheter än tidigare. Detta har varit enormt efterfrågat [...]
    Så vad har fiberinstallationen bidragit till om fem år?
    – Om fem år har fiber sannolikt öppnat dörren för en rad innovativa lösningar som gör våra fastigheter mer hållbara och som ökar våra hyresgästers boendestandard.
    "

    Med tanke på att HSB ligger 10-15 år efter kan det inte vara så svårt att svara på vad som ska ha hänt fem år: hos alla andra har det ju redan hänt - för 10 år sedan!


    https://www.hsb.se/nyheter-och-tips/nyheter/2021/hsb-stockholm-installerar-fiber

    Tydligen ska HSB börja att även erbjuda det här nya kontot också, det som endast är nio år gammalt. ISK tror dom visst att det heter. Men det verkar vara osäkert, om och när. Vem vet, det kanske är för nytt och modernt, så det är bäst att skjuta på det i tio år till....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är själv usel på att gissa vad som gäller i framtiden. När jag skaffar något är det oftast bara ett år kvar tills alla andra slutar. Det har gällt CD, Facebook, palmpilots och tusen grejer till.

      Radera
  11. Berätta var du ska flytta så kommer vi efter och skapar en sekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag återkommer om det, gissningsvis ganska snart.

      Radera
  12. Fy fan att vara på resande fot är inte avundsjuk. Men tur att du inte är i kina Kryptovalutor förbjuds i Kina den där bitcoin är riskabelt så länge det finns regeringar som vill reglera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger ingenting ;-)

      Kina kanske kan förbjuda ett och annat än så länge. Många andra regeringar tror jag är rätt tandlösa. Det är därför de är så ilskna på bitcoin och annat, för att de inte kan bli av med det.

      Radera