För drygt tio år sedan bytte jag
nätmäklare från Nordnet till Avanza. En kompis började jobba på
Hagströmer & Qviberg, vilket gav även mig kostnadsfria
börskurser i realtid. Yngre läsare kanske undrar vad alternativet
är, men på den tiden var det inte alls självklart att man skulle
få reda på börsens utveckling den senaste kvarten. När
möjligheten kom kostade den extra.
2016 är jag fortfarande kvar som
Avanzakund, men omständigheterna har gjort att jag återigen även
skaffat en Nordnetdepå varför jag tänkte filosofera
fritt kring skillnaderna.
Hemsida
Vad hände, Nordnet? Gick alla
webbdesigners hem 2007 och ni valde att byta ut dem mot
bandymålvakter? Jag kan faktiskt inte komma på en enda fördel med
Nordnets hemsida framför Avanzas. Avanza har bättre översikt,
begripligare menyer och tydligare typsnitt.
Dock vill jag lägga in en brasklapp
här! De senaste gångerna Avanza gjort om sin hemsida har i princip
alla förändringar varit till det sämre, så se upp och skärp till
er!
Avgifter
Dött lopp. Av en ren händelse är
courtaget nästan på kronan detsamma i bolagens fyra
courtageklasser, och helt gratis för kunder med mycket små depåer
(Avanza under 50000 kr, Nordnet under 80000 kr).
Nordnet har en ”Active
Trader”-variant för kunder med fler än 35 avslut per månad.
Avanzas motsvarighet heter ”Pro”. Orkar inte grotta ner mig i
dessa eftersom de inte längre är aktuella för mig, men även där
tycks det ganska jämbördigt.
Kundtjänst
När jag en gång lämnade Nordnet
ringde deras kundtjänst upp mig för att fråga varför och om de
kunde göra något för att få mig att ändra mig. I min drömvärld
skulle alla kundtjänstavdelningar göra så. Dra lärdomar av
kunderna för utan dem är ni körda.
Ändå är det klar fördel Avanza här.
Oftast klara och tydliga svar på kort tid, men vid ett par
tillfällen tycks de ha slängt in B-laget som skjutit från höften.
En gång fick jag en hundring i kompensation för att deras
kundtjänstmedarbetare gett mig ett svar som var så uppåt väggarna
att jag gick i taket.
Men apropå att gå i taket har min
nystartade Nordnetdepå också krävt lite kundtjänsthjälp, med
blandat resultat. Den första frågan besvarades efter två dygn,
efter att ärendet löst sig av sig själv. Det kändes inte så ”på
tårna” som man skulle önska, men problemet var ju ändå löst
då.
Nästa fråga tog ännu längre tid,
och eftersom det var andra gången och i kombination med att de
parallellt skickade ett gäng med ”välkommen som kund”-brev,
-mejl och sms (få saker retar mig mer än att få obeställda sms
från företag) frågade jag på Twitter. Denna kommunikationsväg
uppmuntras på hemsidan, så när första responsen var att jag
skulle använda en tredje väg, telefon, tröttnade jag lite. När de
sedan började ifrågasätta väntetiden och komma med lama ursäkter
istället för att hjälpa till brann mina säkringar.
Till slut hade jag två personer på
kundtjänsten som hjälpte mig parallellt och ärendet löstes, men
med tanke på den inledande responsen kan jag inte låta bli att
fundera på vad som hänt om jag inte hade haft 1300 Twitterföljare,
en välbesökt ekonomiblogg och tid och möjlighet att tjata. Felet var deras, vilket heller aldrig erkändes, och det är också störande. Alla kan göra fel, men ta på er det då och försök inte gömma er bakom datafel eller slumpmässiga omständigheter!
Kredit
Jag handlar inte på kredit, men Avanza
har något de kallar för Superlånet med 1,75 procents ränta, och
Superbolånet från 0,79 procent.
Nordnet vill inte vara sämre utan har
hittat ett minst lika fånigt namn, nämligen Knockoutlånet med
ränta från 0,99 procent. Och tamejtusan om inte även deras bolån
ligger på 0,79 procent och, vad jag kan se vid en snabbkoll, med
samma villkor som konkurrenten.
Övrigt
Nordnets community Shareville har ingen
motsvarighet hos Avanza. För tillgång till Shareville krävs en
depå, men man behöver inte fylla den med pengar. Tråkigt nog är
det lika fult där som på Nordnet i övrigt, men själva tjänsten är intressant. Men jag frågar mig ständigt varför det måste
vara så fult hos Nordnet. Kan det vara en hyllning till
ägarfamiljens starke man, den gamle Europaministern Ulf Dinkelspiel,
som ju själv är ganska ful?
Är man en aktiv sparare är det inte
fel att finnas hos både Avanza och Nordnet. Vissa nyintroduktioner
finns bara hos den ena, andra kan tecknas på bägge. Vidare får man
tillgång till bägge bankernas gratisfonder, och nollcourtaget för pyttedepåer gör att man även kan handla aktier och annat gratis
på ena stället.
Viktigaste argumentet för dubbla
depåer tycker jag ändå är flexibiliteten. Kommer ni ihåg
kampanjen för att man skulle vara otrogen mot sin storbank? Jag
tycker gott att det även kan gälla nätmäklare. Den dag deras
tjänster är för dåliga eller för dyra är räddningen bara ett
par knapptryck bort om vi redan har konto hos konkurrenten. Kanske
borde man ha DeGiro också, det är ju så svårt att välja!