Svenskar vill i allmänhet vara
resonliga och inte ställa till med besvär. Det gäller inte minst
när vi handlar. Visst kan matvaran se lite tråkig ut när vi ska
lägga in den i kylen hemma, men ”
det borde jag ju ha sett i
butiken, så dumt av mig” och plötsligt är det vårt fel att vi
inte fått vad vi betalt för!
Det här gäller inte bara mat utan
alla möjliga varor och tjänster. Det är en fin egenskap att vilja
vara smidig att ha att göra med, men ibland behöver man sätta ner
foten, ta ställning och påminna motparten om sina åtaganden. Du
gör det inte bara för att få rätt utan för att den som säljer
skit ska ha skit. Du gör det för dina medmänniskor och för
kommande generationer. Det ska kosta på att vara en dålig
leverantör. Här kommer Sparos snabbkurs i Hur man blir en krävande
kund.
Var tydlig med orättvisan
Se till att leverantören inte misstar
dig för en gnällig jävel som aldrig är nöjd och ser en sport i
att försöka bråka till sig mer grejer. Gör klart vad du betalat
för och jämför med vad du fått. Kanske är det inte leverantörens
fel, det kanske är otur. Eller också berodde det på leverantörens
underleverantör som i sin tur blåst honom. Gemensamt för alla
varianter är att det inte är ditt problem. Du har handlat av
leverantören och inte fått vad du betalt för - fixa!
Ha lösningar
Hur ska leverantören veta att du går
att tillfredsställa? En del kommer att gnälla ända in i kaklet och
om de ändå inte blir nöjda är det ingen idé att ens försöka.
Bestäm dig därför för vad du vill ha ut av en reklamation. En ny
vara, att de gör om jobbet, ekonomisk kompensation eller en
kombination? Presentera lösningen så att leverantören förstår
att problemet (alltså du) försvinner om han gör som du säger.
Ta namn
Personligt ansvar är en underskattad
parameter. Inte minst på stora företag där en undermålig
försäljning i Hultsfred landar hos en anonym kundtjänst i Sveg.
När du fått som du vill, eller när personen du pratar med lovat
att kolla upp saker och återkomma – ta personens namn! Gör det
även om du redan har det eller om personen har en gigantisk
namnskylt. Du gör det av två skäl:
- För att du vet vem
du ska hänvisa till när löftena spricker.
- För att visa personen att om han/hon inte löser detta kommer du gå högre upp i organisationen
och berätta vad du blivit lovad och av vem.
Inte minst tvåan är en viktig
pusselbit för att du så snart som möjligt ska slippa dessa
odugliga pajasar. Tills du drabbas av nästa.