Den
30 december skickade Avanza ett mejl med rubriken ”Ditt 2020 i
siffror!” till alla sina kunder och en länk där man kunde kolla utvecklingen av
sin depå i kronor och procent, sina bästa och sämsta innehav och
lite annat.
Genom att låta oss dela våra siffror
i sociala medier genom att trycka på en knapp fick Avanza lite extra
reklam. Smart av dem, men behöver vi verkligen detta? Jag vill
såklart inte införa ett förbud för jämförelsetjänster, men
även om jag kan förstå att folk vill kolla sina siffror behöver
de väl inte delas överallt?
Och när jag ändå börjat negga, vill
jag säga några ord om den med god marginal mest meningslösa
uppgiften i sammanställningen, ens fondinnehavs ”hållbarhetsvärde”.
Hur räknas detta ut, kanske du undrar.
Vad är ett bra värde, vad är kriterierna, vad är vitsen? Det
undrar jag också. Eller rättare sagt, det skiter jag i! Alla som
pratar miljö tycker sig ha de mest hållbara förslagen, men alla
tycker olika. Jag har t ex ingen aning om Avanzasiffrorna premierar
kärnkraft eller solenergi, plast- eller papperspåsar, diesel- eller
elbilar. Bara att det finns experter på olika nivåer som
förespråkar än det ena, än det andra. Kan vi inte bara få välja
våra investeringar själva utan att få hållbarhetspekpinnar
uppkörda i ögonen?
Jo, nästan. Man kan skapa sin egen
”hållbarhetsstämpel” på Avanzas hemsida. ”Här kan du välja
att undvika branscher som du anser påverkar miljö och klimat på
ett negativt sätt.” Där kan man t ex välja bort kärnkraft, men man
kan inte välja bort vind- eller vattenkraft. Så mycket för den
valfriheten.
Imorgon lovar jag att blogga gladare.
Äh, lovar är ett starkt ord, men jag ska försöka.