Jag har trejdat bitcoin genom att köpa certifikat hos nätmäklarna. Den dag kronan och andra fiatvalutor
totalkraschar funkar såklart inte det, men jag har inte sett det som
långsiktiga investeringar.
Men krypto lär inte heller försvinna
i brådrasket så jag tänkte att det var läge att skaffa en riktig
handlare som (till skillnad från svenska banker) låter kunderna
handla med den riktiga varan. Mitt val föll på Coinbase. Av flera
skäl, men främst att människor jag litar på såg den som stabil.
Sagt och gjort, jag registrerade en
depå och informerades om att den skulle verifieras inom några
dagar. När den fortfarande inte var det efter tre veckor mejlade jag
för att fråga vad problemet var. Det fick jag inget svar på.
Istället skickade de detta:
”Thanks for following up with us.
We hear your frustration, and we understand this is not the most ideal experience. We’re currently receiving a high number of requests, but our team is working diligently to get to your account review.
In the meantime, please do not submit multiple support requests as this could cause further delays. We will contact you as soon as we have an update.”
Alltså: Kontakta inte oss, vi
kontaktar dig. Verkar ju lite skakigt med en kundtjänst som hotar
att duka under bara för att kunderna hör av sig med rimliga frågor,
och i så fall vore det bättre att de svarar på frågorna så att
man slipper skicka ”multiple support requests”.
Men jag lät tiden gå. Jag såg ändå
inget akut köpläge och hade annat för mig. Men när det gått två
månader och mitt konto fortfarande inte gick att använda
upprepade jag mina frågor till avdelningen för ”kundservice”.
Samma ”svar”, tydliga standardformuleringen som inte tydde på
att någon människa varit inblandad på andra sidan, åtminstone
ingen tänkande sådan.
Nu var jag framme vid samma läge som
när jag tidigare i sommar försökte skaffa ett konto hos Paypal,
att det inte spelar någon roll om de löser felet, jag vågar ändå
inte sätta pengar där. För när ett företag visar ett sådant
ointresse för en ny kund som försöker använda deras allra
enklaste funktion, hur mycket kommer de bry sig när jag har pengar
på kontot och riktiga, akuta problem?
Så jag avslutade mitt konto varpå
Coinbase blixtsnabbt lät hälsa att de ”löst problemet”. Jag
kände mig nödgad att svara att det hade de inte alls. Jag hade löst
problemet genom att stänga mitt konto hos ett företag uppenbarligen
drivet av en samling imbecilla idioter.
Men även om Coinbase numera är ett
avslutat problem för mig kvarstår mitt ursprungliga, att jag vill
hitta en plattform där jag kan handla kryptovalutor. Mitt enda krav
förutom att det ska gå att starta ett konto där och att de ska ha
fungerande kundservice är att jag både vill kunna starta kontot och
använda det i desktopmiljö, utan smartphone och mobilt bank-ID.
I
övrigt är jag öppen för förslag, så spamma mig gärna, i
kommentarsfältet här nedan eller via e-post. Var handlar du krypto
och varför just där? Är det billigt, är det bra, är det både och? Tack på förhand!