Jag har tidigare konstaterat att norrmän inte verkar titta på prislappar,
men det fenomen jag ska prata om nu har jag upplevt i Sverige också,
nämligen att rea per automatik förutsätts vara ett fynd man inte
ens behöver reflektera över, det är bara att handla.
En gång i veckan dimper reklamblad ner
i min brevlåda, från främst matbutiker och byggvaruhus. Jag eldar
med ved, så det tar jag tacksamt emot. Men ibland läser jag lite i
dem innan jag eldar dem och upptäcker då sådana här annonser:
40 procent rea på vadå?! Det här är
varor jag vanligtvis inte köper, så jag kan liksom inte relatera
till dem. Blir 40 procent på sådana här minitomater, med eller
utan kvist, billigare än vanliga standardtomater? Vill jag ha svar
på det får jag tydligen åka till butiken.
Och inte ens det räcker alltid. Många
butiker har en fyndlåda med varor som av en eller annan anledning
(vanligtvis bäst-före-datum) har sänkts i pris, men när
produkterna flyttats från sin ordinarie plats kan man inte längre
läsa priset på hyllkanten. Inte sällan berättar fyndlådans kant
att alla varor i lådan är nedsänkta med 30, 40 eller 50 procent.
Men inte av vad!
Antingen får jag försöka leta upp
ordinarie plats (om det fortfarande finns en sådan) eller också
personal, men de har oftast inte en aning utan måste först gå iväg
med varan och ta reda på det. Allt som oftast är jag ändå inte nöjd
med priset, så jag har i princip slutat att fråga.
Jag känner mig som Björn Skifs i
Drömkåken efter följande konversation:
Hantverkare: ”Jag behöver trettitusen!”
Skifs: ”Vad ska du ha det till då?”
Hantverkare: ”DET ÄR BILLIGT?!!”