Hotellkedjan Scandic ska slopa nötkött på sina menyer pga dess påstått höga klimatpåverkan. Istället vill man öka
andelen frukt & grönt.
Som vegetarian borde jag jubla, men det
gör jag inte. Jag tror inte på att företag ska vara politiska
arenor. Öka andelen gröna rätter på menyn om ni vill, och gör
möjligen en informationsfolder om varför ni gör det, men att på
det här sättet skriva människor på näsan brukar sällan löna
sig.
Det finns det flera exempel på. Ett hotell som gav sig in i partipolitiken var Best Western-hotellet
Gustaf Fröding i Karlstad när de bokade av fem julbordsspelningar
med Boppersföredettingen Peter Jesewski för att han uttalat sig positivt om SD. Han hade
att välja mellan att be om ursäkt för sina uttalanden eller bli
avbokad. Han vägrade, men det slutade med att hotellkedjans ledning
tog hotellchefen i örat och Jezewski fick tillbaka sina spelningar.
Hotellchefen slutade kort därefter och jobbar nu på den statliga
banken SBAB.
Ett annat företag som gav sig på just
sverigedemokrater var skokedjan Brandos. Deras film där de uppmanade
SD-väljare att inte köpa deras skor blev väldigt uppmärksammad:
Det sägs ju att all reklam är bra
reklam, men ett par år senare ansökte de om konkurs. På den här
tiden hade SD 5,7 procent av väljarkåren. En del av dessa upptäckte
antagligen inte att de pga ”allas lika värde” inte hade
samma värde som alla andra kunder, medan andra handlade där ändå för
att de uppskattade skorna. Troligen var det istället konsumenterna
som inte röstar på SD, men som ändå inte vill bli uppfostrade av
skoförsäljare som fällde avgörandet.
Det finns hur många
exempel som helst. H&M har gått knackigt i många år och fick inget uppsving av att stödja Black lives matter när
organisationen åkte världen runt och slog sönder städer. Gillette
förlorade garanterat pengar på att framställa män (en rätt stor och väsentlig kundgrupp för dem) som grillande, tafsande och dreglande idioter. Meta
(Facebook), världens kanske allra mest pekpinniga företag tappar nu
användare.
Det återstår att se om Scandic får
uppleva talesättet ”Get woke, go broke”, men jag är övertygad
om att de åtminstone inte tjänar pengar på tilltaget. Ropen om
bojkott är redan högljudda.
Mitt tips till företagare och chefer
med politiska åsikter är att gå med i ett politiskt parti eller en
förening som kämpar mot samma mål som du, men låt företaget vara
opolitiskt vare sig ni säljer hotellnätter, skor eller kläder.
Inte minst för företagets ekonomis skull.