Efter ännu ett i raden av Avanzas
datahaveri såg det igår ut så här när deras kunder försökte
logga in.
På Twitter beklagade Avanza det
inträffade, men utan att egentligen säga någonting om vad som
hänt. Då och då gick man ut och sa att allt skulle vara igång
igen, varpå ett flertal kunder i kör svarade att det var det
inte alls. Ytterligare kunder sa att nu får det banne mig räcka med
datahaverier snart och frågade sig själva och andra vad de skulle
byta till.
För det här var ju inte första
gången. Några dagar tidigare twittrade den nyligen avgångna vd:n Rikard Josefson självgott om hur bra man är. Hälften av svaren klagar på teknikstrul, den andra halvan på att företaget ägnar sig åt politik. En prickade in bägge varpå grundaren Sven
Hagströmer formulerade sig på ett sätt han nog inte hade gjort om
han vetat att det bara var fem dagar till nästa stora haveri.
Och jag tycker att Hagströmer har fel. För
ett år sedan ifrågasatte jag om Avanza i första hand är
nätmäklare eller politisk plattform och sedan dess har fler ställt samma fråga, med all rätt. Nu har
ju inte de här två sakerna nödvändigtvis med varandra att göra,
men om en fungerande nätsajt lägger energi på klimat,
jämställdhet, reduktionsplikt, kriget i Ukraina och annat som borde
stå rätt mycket lägre på agendan än de egna tjänsternas
funktion, har kunderna antagligen större tålamod än när
Avanza gör det.
När jag svingade senast skrev en
kommentator så här:
”Tror det finns en stor risk att Avanza inte finns kvar om låt oss säga 10-15 år. Däremot tror jag att de riktigt stora bankerna finns kvar. Så där lägger jag numera mitt långsiktiga sparande.”
Det var alltså ett år sedan, men idag hade frågan kanske formulerats: ”Finns de kvar om fem år?” Jag vet inte, det går fort i hockey. Plötsligt är man Kodak/Facit med en produkt ingen vill ha.