tisdag 29 oktober 2019

Om det ser ut som en scam...

Det sägs att internetbluffar av typen Nigeriabrev och pyramidspel utformas medvetet idiotiskt för att snabbt sålla fram de allra dummaste som skulle kunna låta sig luras. Så att man inte bränner energi på människor som ställer kritiska frågor för att sedan ändå dra sig ur. Jag tror att jag såg ett sånt exempel häromdagen:

Vi lär dig hur man investerar.
Idiot-kund: ”Vad bra! Jag fattar ingenting av det (heller).
Börja tjäna pengar på investeringar idag.
Idiot-kund: ”Vilken tur! Det är ju precis idag jag behöver pengar eftersom livet på något konstigt vis sett till att jag aldrig har några. Men det går nog inte för man behöver säkert ha ett stort kapital för att komma igång.
Minimum insättning krävs.
Idiot-kund: ”Det här måste vara min turdag! Minimum är precis den summa jag har i plånboken.


Klickar man sig vidare till deras hemsida får man bl a veta följande:
Bryt den onda cirkeln. Börja tjäna mer än du spenderar.

Jag skulle ödmjuk av livet vilja påstå att det enda vettiga sättet att komma ur den onda cirkeln är att sluta spendera mer än du tjänar, inte att rätta matsäck efter mun. Men jodå, här jobbar vi baklänges och får reda på att man kan ”tjäna över 46000 kr i månaden”. Varför just det beloppet (eller rättare sagt ”över” det beloppet) får vi inte veta. Inte heller vad man ska göra, vari själva jobbet består. Inte närmare än så här:
Vem som helst kan ta sig in på den här lukrativa marknaden och börja tjäna pengar på att investera i aktier, råvaror och valutor online.


Ja, verkligen vem som helst. ”Du behöver ingen tidigare erfarenhet och du kan få utbildning helt gratis.” Jag tänker så här. Varför ge mig utbildning och ”över 46000 kr i månaden” för ett lagligt jobb som vem som helst kan göra? Om en deal verkar vara för bra så är den antagligen det.

Jag kan bara komma på ett undantag – min lägenhet. Rena vrakpriset som synes! Visning på söndag och därefter på tisdag, så dyk upp om du behöver en bostad. Eller sprid ordet till någon som gör det.

32 kommentarer:

  1. Blir det ut i spenaten nu?
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu säljer jag min mammas lägenhet, så än blir jag kvar. Hoppas kunna flytta själv under nästa år.

      Radera
  2. Ja de där annonserna dyker upp på mer eller mindre seriösa webbsajter. Lyckades du gå till botten med exakt vad det var man förväntas göra för att tjäna 46000 kr?

    Ja, det bästa gratisrådet man kan ge är att "spendera mindre än du tjänar"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan att lämna ifrån sig mejladress och telefonnummer fick man inte reda på någonting. Jag orkar inte, men för den som gillar sånt kan jag varmt rekommenderas komikern James Veitch som kan bygga hela standupföreställningar på att kommunicera med spammare.

      Radera
    2. Ähh vad fegt, lite spänning i tillvaron är väl kul ;) Vem vet, du kanske blir den lycklige vinnaren...

      Radera
    3. Jag tror att alla vi som stängde ner annonsen eller hemsidan utan att anmäla oss är att betrakta som vinnare.

      Radera
  3. Vart ska du flytta sen ev. då sparo?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kommer ett tråkigt och kanske lite störigt svar: Det säger jag inte.

      Radera
    2. En luring. Röstar på landet och artikelserie om odling.

      Radera
    3. Det är bara det att när jag ens vädrade tankar om att emigrera blev en del läsare vansinniga i flera veckor. Inte för att jag fattar hur någon tycker sig ha rätt att ha åsikter om var jag ska bo, men när jag nu vet om reaktionen i förväg tänker jag bara ta den diskussionen när det blir av, inte innan.

      Radera
    4. Folk är inte kloka! Varför i all sin dar skulle du inte få flytta vart du vill?! Flytta du dit du önskar. Hoppas bara du fortsätter med din trevliga blogg.

      Radera
    5. Tack! Jag tänker likadant, men ett tag bara regnade det ner sura kommentar och mejl pga detta och jag kan inte begripa varför.

      Radera
  4. Jag ger mig in i gissningsleken!
    Någonstans där det är behaglig temperatur att löpträna året runt!
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. I och för sig finns det inget dåligt väder, det finns bara dåliga människor. Men jag har sagt det jag ska. Återkommer till ämnet under 2020.

      Radera
  5. Fin lägenhet och du har ju stajlat den riktigt snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag hoppas det. Dock utan homestylingexperter, men jag har faktiskt släpat lite möbler och gardiner fram och tillbaka till/från mig.

      Radera
  6. Det var fint Sparo. Har du tagit dit Husqvarnaunderredet eller hade ni ett varsitt? Gillar en del tavlor, speciellt den ovanför sängen med blått överkast. Ser ut som motivet skulle vara från gamla Hagalund./ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det där är släktens enda Husqvarnaunderrede.

      Tror att det stämmer med Hagalund. Min farmor samlade på sånt, men tror ingen haft den uppe sedan hon dog. Jag hittade den i källaren.

      Radera
    2. Har för mig att du hade något liknande på din balkong. Kanske är en Olle Olsson, om den är äkta, inte fy skam.

      Radera
    3. Och förhoppningsvis ska det snart kånkas tillbaka. Du har bra minne.

      De enda Olle Olsson jag sett har tyvärr varit massproducerade, så det tror jag inte. Men jag får titta på den. Det där med tavlor är lite läskigt, man vill ju inte riskera att slänga någon dyrgrip. De flesta av tavlorna är målade av min pappa och betingar tyvärr bara affektionsvärde.

      Radera
    4. Vi hoppas på äkta vara, såg något liknande format på Bukowskis, 210000. Förmodligen bara massproduktion, om ni har förvarat den i källaren. Fin är den iallafall oavsett. Gillar Olle Olssons sätt att måla.

      Radera
    5. Skulle sitta fint i hushållskassan! Ja, en del var bra skit.

      Radera
  7. Annonsen skulle kunna vara för någon av bankernas finansiella "produkter"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Banker har åtminstone produkter. Det här verkade mer som att man får göra hela jobbet själv och troligen betala en slant för det också.

      Radera
  8. Ha, ha. Jag gillar slutklämmen, det fick du till bra :)
    När det gäller sådana där kurser så är jag övertygad om att de tyvärr lyckas lura en hel del människor. Oavsett om en idiot fattar att det är just bedrägeri.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, att de finns är väl tyvärr ett tydligt tecken på att det funkar.

      Radera
  9. Eller så är det en kamouflerad kampanj från arbetsförmedlingen. Maskirovka! Den går helt enkelt ut på att personen ska skaffa ett jobb - de flesta jobb tjänar man pengar på. Tänka sig, fantastiskt! Investeringen är att man ägnar tid åt att söka jobb och kanske går en kortare utbildning. Nästan magiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som sluta-röka-kursen som innehöll ett brev med texten: "Tack för pengarna! Glöm nu inte att sluta röka."

      Radera
  10. Inspirerande att se att du är konsekvent i bostadsförsäljning. Verkar vara en vettig och relativt prisvärd modell som mäklarfirman har. Lycka till med försäljningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för lyckönskningen, men jag förstår inte riktigt vad du menar med att jag är konsekvent. Att jag gör så mycket som möjligt själv? Det handlar nog mest om mitt kontrollbehov. Men för all del också att jag sett andra mäklare "in action", både egna och andras, och märkt att det ofta finns en hel del att önska, inte bara ifråga om pris utan också engagemang.

      Radera
  11. Hoppas du får bud av någon som är slösigare än du! Vore trist om bara "snåljåpar" kommer på visningen. Snygg annons och fint stylat förresten! Skriv gärna ett inlägg om hur det funkade med Hemvärnet. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och ja, det får vi hoppas.

      Hemverket (Hemvärnet är något annat). Det kommer garanterat ett utförligt inlägg om samarbetet med dem. Det har jag nämligen lovat dem.

      Radera